Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,797   Online: 964

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 61 to 70 of 75

Shooter
    Medium Format
    Ik zit de handleiding van Kodaks D76 te lezen maar het is niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen met 'stock-solution', 'working solution', 'full strenght' en '1:1 dilution'.
    Begrijp ik het goed dat een verpakking poeder voor 1 liter ontwikkelaar, opgelost in 1 liter water de 'full strenght' ontwikkelaar oplevert, en dat de 'stock-solution' qua samenstelling hetzelfde is?

Shooter
    4x5 Format
    Stock - solution = Full strenght
    Working solution = de verdunning waarmee jij (de gebruiker) wilt werken.
    1:1 dilution = 1 deel stock + 1 deel water

Hoe meer je verdund hoe minder het fijnkorrel effect is. Maar het beeld wordt hier wel scherper van.
    Kortom wil je een baby huid weergeven , gebruik je onverdund, wil je foto's van een rock groep verdunnen de hap. Als je hier dan te ver mee door gaat wordt het natuurlijk gradatie bloedarmoede !
    Hiermee kun je dus wat spelen. Zorg echter dat je altijd de minimum hoeveelheid stock per film gebruikt.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format
    Uit nieuwsgierigheid: Tetenal wordt niet zoveel genoemd als leverancier van chemie. Is dat echt spul voor gevorderden?

Shooter
    Multi Format
    Tetenal produceert voor Europa de chemie van Ilford, Kodak, Amaloco en voor derden (Rollei, Adox) en hebben ook een eigen programma.

Dus dat pakje D76 1 ltr. komt uit Norderstedt, Duitsland. De tijd dat de multinationals zelf hun chemie produceerde is al lang voorbij.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    Ik zit de handleiding van Kodaks D76 te lezen maar het is niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen met 'stock-solution', 'working solution', 'full strenght' en '1:1 dilution'.
    Begrijp ik het goed dat een verpakking poeder voor 1 liter ontwikkelaar, opgelost in 1 liter water de 'full strenght' ontwikkelaar oplevert, en dat de 'stock-solution' qua samenstelling hetzelfde is?
    Hoffie, je bent de eerste niet die de hier op stuk lopen bij D76 van Kodak. Zo zijn er verpakkingen, waar de verdunning naar de werkoplossing twee verschillende instructies zijn ( de opgaven op de enveloppe en de die op de bijsluiter verschillen). Dus let op. Verder kan ik je aanbevelen de instructes voor D76 van internet te downloaden (technical data J 78). Deze instructie geeft nuttige informatie over de agitatie en het effect van de verdunning naar 1:1, in diverse typen tanks etc. Ik zou op middenformaat de verdunning niet toepassen; bij 35 mm kun je het overwegen. Met die verdunning verhoog je de 'perceived sharpness', via het kanteffect. En ik had begrepen dat je daar niet zo op zit te wachten.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Met die verdunning verhoog je de 'perceived sharpness', via het kanteffect. En ik had begrepen dat je daar niet zo op zit te wachten.

Jed
    Ik weet niet eens waar je het over hebt Over een jaar hoop ik meer ervaren te zijn.

Shooter
    Medium Format
    Jed, in een onderwerp op APUG uit 2008, over de verschillende varianten van D76, lees ik dat jij afraadt om Kodak D76 te gebruiken. Is dat dan beroerd spul?

Had ik net een keuze gemaakt.....

Shooter
    4x5 Format
    Jed, in een onderwerp op APUG uit 2008, over de verschillende varianten van D76, lees ik dat jij afraadt om Kodak D76 te gebruiken. Is dat dan beroerd spul?

Had ik net een keuze gemaakt.....
    Hoffie, Ook in deze thread (#35) heb ik daar naar verwezen. Zelf heb ik slechte ervaringen met D76 opgedaan. Maar dat zou toeval klunnen zijn. Daarom heb ik naar een boek van Haist verwezen, waarin de problemen met D 76 beschreven staan. Haist is nauw verbonden met Kodak, en Kodak realiseerde zich dit terdege. Kodak heeft als antwoord XTOL ontwikkeld, nu inmiddels 25 jaar geladen.

D76 is op de markt gekomen in 1926 als 35 mm ontwikkelaar. En heeft furore gemaakt als reportage-ontwikkelaar. In die tijd was de betrouwbaarheid van films erg laag. Het was prijsschieten; en of het aan de film of de ontwikkelaar lag, was moeilijk te zeggen. In de 70 er jaren werd de betrouiwbaarheid van films hoog als gevolg van kwaliteitscontrole. Toen viel D76 door de mand. Daarna, en vooral de laatste 20 jaar is er een enorme toename in bewezen ontwikkelaars, ieder met hun eigen karakter. In die veelheid van beproefde ontwikkelaars, is Tetenal een beetje in de schaduw komen te staan.
    Samenvattend kunnen we zeggen dat de kwaliteitstoename van films geleid heeft tot een explosie in ontwikkelaars ( fabrieksmatig en eigen formuleringen). Kodak heeft, ik mag wel zeggen zijn steentje hiertoe bijgedragen. En heeft veel moeite gestoken in de vervanger van D76.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Nou, als ik dan toch moet beginnen met ervaring opdoen, dan meteen maar een beter alternatief kiezen. Ergo: exit D76

Ik ben bij papierontwikkelaars varianten tegen gekomen zonder hydroxychinon (Amaloco AM8008, (wijlen Agfa) Neutol). Als het mileuvriendelijker kan, dan graag dus vroeg ik mij af: bestaat er ook zo'n ontwikkelaar voor film? (of moet ik dan bij Moersch zijn?)

Shooter
    Medium Format
    bestaat er ook zo'n ontwikkelaar voor film? (of moet ik dan bij Moersch zijn?)
    Help yourself: Xtol blijkt hydrochinon-vrij te zijn

Of is Hydrochinon echt niet zo schadelijk als bijvoorbeeld op Wikipedia staat? Ik ben namelijk van plan een donker hokje op zolder te bouwen voor de vergroter etc. en daar is niet veel mogelijkheid tot ventilatie.
    Last edited by Hoffie; 11-27-2011 at 08:23 AM. Click to view previous post history. Reason: uitbreiding

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin