Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,546   Posts: 1,572,869   Online: 979

Page 8 of 8 FirstFirst ... 2345678
Results 71 to 75 of 75

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    Nou, als ik dan toch moet beginnen met ervaring opdoen, dan meteen maar een beter alternatief kiezen. Ergo: exit D76

Ik ben bij papierontwikkelaars varianten tegen gekomen zonder hydroxychinon (Amaloco AM8008, (wijlen Agfa) Neutol). Als het mileuvriendelijker kan, dan graag dus vroeg ik mij af: bestaat er ook zo'n ontwikkelaar voor film? (of moet ik dan bij Moersch zijn?)
    Bij de ontwikkeling van XTOL door Kodak was de betrouwbaarheid een belangrijk doel. Ik denk niet dat 'milieuvriendelijkheid' een doel was. Je moet er van uitgaan daqt een afgewerkte ontwikkelaar bij het klein chemisch afval terecht komt, omdat vele ontwikkelstoffen toch nog tamelijk stabiel zijn. Een uitzondering vormen de ontwikkelaars, waar pyrogallol als enige ontwikkelstof in voorkomt. De pyrogallol oxydeert zo snel, dat er kort na het ontwikkelproces niet veel meer van over is. Daarbij komt dat de hoeveelheden chemische stoffen in deze ontwikkelaars minimaal is. Daarom kan een afgewerkte pyrogallol-ontwikkelaar door het riool, maar andere afgewerkte stabiele ontwikkelaars moeten bij het chemisch afval.
    Je hoeft je overigens niet zo een zorgen te maken om hydrochinon. Zorg ervoor dat je rubber handschoenen gebruikt bij het film ontwikkelen en dat je een tang gebruikt bij het printen. En dan nog: als je wat ontwikkelaar over je hand krijgt is er echt geen ramp aan de hand.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-27-2011 at 10:31 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Gedoe met handschoenen en zo, daar heb ik geen zin in. Het hoeft geen bloemenwater te zijn, maar als ik er mee om moet gaan als ware het afbijt: nee dank je. Dan heb ik liever moderner spul.

Shooter
    4x5 Format
    Gedoe met handschoenen en zo, daar heb ik geen zin in. Het hoeft geen bloemenwater te zijn, maar als ik er mee om moet gaan als ware het afbijt: nee dank je. Dan heb ik liever moderner spul.
    De handschoenen, die ik gebruik zijn keukenhandschoenen, zoals ze voor zoveel werk in de keuken en rond het huisworden gebruikt. En dat is dan alleen bij het ontwikkelen van films. En er is in dit opzicht geen enkel verschil tussen moderne of oudere ontwikkelaars. De keukenhandschoenen zijn om bruinkleuring van de nagels tegen te gaan. Bij afbijt en zoveel andere verfm iddelen, lijmen, huishoudchemicalien etc. moet je je om toxische redenen beschermen; dat is een ander verhaal. Daar komt bij dat je je ogen bij veel van dat soort huishoudchemie ook moet beschermen. Wat dat betreft lijken de fotochemicalien meer op bloemenwater als ik dat vergelijk met wat er rond het huis en rond de bouw wordt gebruikt. Zo heb ik eens een timmerman gehad, die bedwelmd was door de lijmen die gebruikte. En zo kun je wel even doorgaan.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Dus handschoenen tegen bruine nagels en niet zozeer vanwege de giftigheid van de gebruikte middelen ?

Anyway: ik heb al behoorlijk wat informatie van jullie allemaal gekregen, dus ik ga maar eens beginnen met experimenteren.
    Dank tot zover!

Shooter
    4x5 Format
    Dus handschoenen tegen bruine nagels en niet zozeer vanwege de giftigheid van de gebruikte middelen ?

Anyway: ik heb al behoorlijk wat informatie van jullie allemaal gekregen, dus ik ga maar eens beginnen met experimenteren.
    Dank tot zover!
    Ga maar gewoon aan de gang. Die handschoenen zijn inderdaad tegen bruine nagels. Vroeger waren er fotografen, die de hele dag met hun handen in de ontwikkelaar roerden. De bruine nagels beschouwden zij als een herkenningsteken van hun beroep en waren er trots op.
    Hoffie, en laat nu je horen hoe je ervaringen zijn!

Jed

Page 8 of 8 FirstFirst ... 2345678

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin