Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,712   Posts: 1,483,008   Online: 763

Results 1 to 7 of 7
    henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Sepia en selenium toning

Ik zou een paar prints sepia willen tonen.
    De laatste tijd behandel ik mijn prints ook in seleniumtoner ter archivering.

Mijn vraag is : moet ik sepia tonen voor de selenium toning of selenium tonen
    voor de sepia toning, of heeft dit geen belang ?

Met dank !

Shooter
    Multi Format
    Volgens de handleiding van Kodak mbt de toning van zwartwit-materialen beschermen de meeste toners de afdruk. Dus kan je na sepiatoning de selenium gewoon weglaten (sepiatoner zet het zilver om in silversulfide, selenium in zilverselenide: beiden zijn stabiel en beschermen het beeld tegen licht, UV, oxidatie, temperatuurschommelingen en vocht - althans volgens Kodak).
    Uit ervaring weet ik dat dit niet geldt voor roodtoner (werd vroeger verkocht door Amaloco).

Stefaan.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Ik zou een paar prints sepia willen tonen.
    De laatste tijd behandel ik mijn prints ook in seleniumtoner ter archivering.

Mijn vraag is : moet ik sepia tonen voor de selenium toning of selenium tonen
    voor de sepia toning, of heeft dit geen belang ?

Met dank !
    Sepia toning werkt ook archiverend ( 150 jaar, als dat voldoende is). De seleniumtoning kun je achterwege laten.

Jed

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bedankt voor de info !

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Als je iets zoekt om te archiveren gebruik dan Sistan van Afga , veel beter dan selenium. Foto's na het spoelen gedurende 1 min. in een oplossing van 950ml. water en 50ml. sistan en daarna laten drogen.
    ludo.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    adox heeft adostab (stabilizer) dat de kleur van de print niet aanpast.

Shooter
    4x5 Format
    Al deze archiverende stoffen, zijn er op gericht om het zilver CHEMISCH inert te maken. Bedenk echter wel dat in een vochtig klimaat, zoals wij hebben, de biologische activiteit de grootste boosdoener is. Ook een selenium behandelde foto kan in enkele dagen door schimmel verwoest zijn. Een lage relatieve vochtigheid is dan van belang.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin