Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,061   Online: 980

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 31

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Bijna alle in de handel zijnde fixeren zijn zuur. Dat is niet voor niets. De redenen daarvan wil ik niet verder op in gaan. Dit onderwerp heeft in het verleden de gemoederen nogal rood doen aanlopen.
    Er is een oorzaak dat vele fixeren in de handel zuur zijn. En de reden is dat men vroeger niet instaat was een alkalische fixeer te maken. In het bijzonder had men geen ammoniumthiosulfaat van vereiste kwaliteit ter beschikking. Maar de laatste 40 jaar is er wel ammoniumthiosulfaat van goede lwaliteit. De handel (Agfa) verkocht die alkalische fixeer o.a. voor het machinaal gebruik. Dat kon nadat de juiste ammoniumthiosulfaat beschikbaar was. En de rest was zuur en bleef zuur. Een soort conservatisme.Pas de laatste 10 jaar heeft de handel ook niet machinale klanten gevonden, en dat komt ook doordat de stainende ontwikkelaars weer in algemeen gebruik zijn.

We hoeven er trouwens helemaal niet veel poespas om te maken. En degeen, die zelf hun fixeer aanmaken, weten dat: Als je je het zuur wil hebben voeg je wat azijnzuur bij de ammoniumthiosulfaat en als je het alkalisch wil hebben, dan voeg je er wat natriummetaboraat aan toe. Soep maken is moeilijker. Geen verschil in prijs, de zuurgraad bepaalt de eigenschappen van de fixeer. Agfa zegt in zijn documenten: zorg dat de zuurgraad tussen de 4 en 8 ligt.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-27-2011 at 05:42 AM. Click to view previous post history.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post

De zwak alkalische fixeer is overigens een noodzaak in filmontwikkelmachines. Agfa heeft het daartoe al lang geleden op de markt gebracht.

Jed
    Kan je dat nader verklaren waarom dat een noodzaak is.
    Ik gebruik altijd Ilford Rapid fix 1+4 in mijn machine, en heb nog nooit problemen ondervonden
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Ik gebruik altijd Ilford Rapid fix 1+4 in mijn machine, en heb nog nooit problemen ondervonden
    De bedoeling van het spoelen na het fixerenis, om de fixeerresten uit de film te halen. In een alkalische fixeer worden de fixeerresten weinig gebonden in de emulsie, bij een zure fixeer worden de fixeerresten sterk gebonden. Omdat de fixeerresten sterk gebonden zijn in geval van een zure fixeer, zal het spoelen daar langer duren dan bij een alkalische fixeer. Bij machinaal gebruik wil je de procestijden minimaal houden. Dat houdt in dat de spoeltijd minimaal moet zijn en dan ben je aangewezen op een (zwak) alkalische fixeer. Waarom een zwak alkalische fixeer? Bij een sterker alkalische fixeer zou de spoeltijd nog korter zijn. De reden is dat de alkalische fixeer dan instabiel wordt. Een zuurgraad met pH=8 blijkt het maximaal haalbare met de huidige middelen.

Er zijn andere redenen voor een alkalische fixeer. De meeste ontwikkelaars zijn alkalisch ( pH van 9 of meer). Een ideaal fotografisch proces zou dan bij een zuurgraad moeten plaats vinden, omdat de emulsie bij iedere pH sprong een opdonder krijgt. ( De dimensies van een emulsie zijn pH afhankelijk). Daarom zoekt men al lang naar een fixeer met dezelfde zuurgraad als de ontwikkelaar. Dat is niet gelukt, maar de zwak alkalische fixeer is de beste benadering. In het proces van het monobath (ontwikkelen en fixeren in een) is het wel het geval, maar is toch een beetje een exotisch proces.

Als je je emulsie ( en dus jer fotografische beeld) vriendelijk wil behandelen, moet je pH sprongen vermijden. Dus als je een alkalische ontwikkelaar (pH 9-10) laat volgen door een alkalische fixeer en daartussen gaat een zuur stopbad, dat slaat dus nergens op. Dan spring je maar heen en weer. Daarom wordt daar gewoon water tussen het ontwikkelen en fixeren gebruikt. En als een stopbad vereist is voor het snelle stoppen van het ontwikkelproces, dan is een (op pH=4,2) gebuffered stopbad een goede ogelijkheid.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    ach 't arme beest
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Ik gen nog niet ingegaan op het gebruik van Ilford Rapid fix in machinaal gebruik. Ik vraag mij af op grond van welke Ilford specificatie je dit doet. Als ik de Ilford specificatie bekijk, dan specificeren ze de spoelconities voor films. Nu kan het zijn, dat de condities binnen de maqchine, die jij gebruikt daaraan voldoen, maar dat kan ik zo niet beoordelen. Ik weet dat Agfa fixeer voor machinaal gebruik op de markt brengt. Maar als Agfa dat gepatenteerd heeft, hebben de anderen het nakijken. Die kans is er zeker. Zo heeft Kodak geen marktprodukt, maar een produkt buiten de patenten om ontwikkeld.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het begint hier op een slapstick te lijken.

Een Belg rijdt op de A16 en hoort op de radio dat er een spookrijder is gesignaleerd. Waaop de belg mommelt: Eentje, ik zie er wel honderd? ...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Last edited by mhulsman; 11-28-2011 at 11:13 AM. Click to view previous post history. Reason: Too easy.....
    --Mike

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik gebruik de spec sheets van Ilford. Laatste versie, niet die uit 1950.

"ILFORD RAPID FIXER is a non-hardening rapid fixer supplied as a liquid concentrate that is diluted with water for use. It is easy and convenient to use in the temperature range of 18–40ºC (66–104ºF) for fixing black and white film and paper in all
    manual and machine processing applications"
    En een machine is een machine.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Ik gebruik de spec sheets van Ilford. Laatste versie, niet die uit 1950.

"ILFORD RAPID FIXER is a non-hardening rapid fixer supplied as a liquid concentrate that is diluted with water for use. It is easy and convenient to use in the temperature range of 18–40ºC (66–104ºF) for fixing black and white film and paper in all
    manual and machine processing applications"
    En een machine is een machine.
    Ik moet zeggen dat ik jouw antwoord een beetje verwacht had. De betreffende zinsnede komt niet uit hun specificaties. De specificaties zijn te vinden in een PDF publicatie uit aug 2002, die op internet gepubliceerd is. Je zult dan zien dat de zaken voor de filmontwikkeling duidelijk zijn aangegeven, maar anders dan jij had verwacht.

[PDF]
    Ilford Rapid Fixer - darkroom.ru
    http://www.darkroom.ru/info/manuals/...manual_eng.pdf

Het is trouwens interessant te zien dat Ilford een russisch bedrijf lijkt te zijn

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het is van het grootste belang bij het werken met chemie dat je je er van vergewist dat je de actuele normbladen en gebruiksaanwijzingen van de fabrikant hebt. De actuele gebruiksaanwijzing staat op de site van de fabrikant en is uit 2010 hier
    En dus niet bijna 10 jaar oud. Het gebruiken van de onjuiste bescheiden leidt tot de onjuiste conclusies,
    1. De door Mike geciteerde regel staat niet in de gebruiksaanwijzing. Dit is echter de 2e zin in de actuele gebruiksaanwijzing.
    2. Het produkt niet geschikt zou zijn voor machine gebruik.
    3. Ilford zou een Russische firma zijn.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin