Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,660   Posts: 1,481,534   Online: 1095

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 31

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het is van het grootste belang bij het werken met chemie dat je je er van vergewist dat je de actuele normbladen en gebruiksaanwijzingen van de fabrikant hebt. De actuele gebruiksaanwijzing staat op de site van de fabrikant en is uit 2010 hier
    En dus niet bijna 10 jaar oud. Het gebruiken van de onjuiste bescheiden leidt tot de onjuiste conclusies,
    1. De door Mike geciteerde regel staat niet in de gebruiksaanwijzing. Dit is echter de 2e zin in de actuele gebruiksaanwijzing.
    2. Het produkt niet geschikt zou zijn voor machine gebruik.
    3. Ilford zou een Russische firma zijn.
    De specificaties uit 2002 zijn dezelfde als die uit 2010. In 2010 hebben ze er een kop aa toegevoegd. Mike refereert naar het kopzinnetje. Je moet hier echter de specificaties voor het spoelen van films lezen. En, zoals ik eerder schreef: als de machine van Mike daaraan voldoet, is er niets mis mee. Ik ken de machine van Mike niet, en kan er dus niets over zeggen. Als ik Mike was, dan zou ik een fixeer gebruiken, die gemaakt is voor machinegebruik.

Overigens, om de effectiviteit van het spoelproces te testen, moet je het residu fixeer na het spoelen in het fotografisch materiaal bepalen. Je hoeft dit natuurlijkl niet steeds te herhalen, maar het spoelproces dat je gebruikt eenmaal te testen, lijkt mij niet teveel gevraagd. Zo kun je ook de effectiviteit van het spoelproces na een zure en alkalische fixeerronde vergelijken. Op die manier kan ieder bepalen of de waterbesparing de moeite waard is en hij weet dat het materiaal goed gespoeld is, zonder een halve eeuw te wachten op bruine fotos. Bovendien, wordt tegenwoordig vaker getoned, het geen ook goedgewassen materiaal vereist.

DOOR METEN TOT WETEN

De testkits voor een fixeer residu zijn in de handel. Als je de testoplossing zelf wil maken kijk onder Kodak Hypo tyest solution HT2, waar ook staat beschreven hoe de test uitgevoerd moet worden.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Jed,

Je geeft alleen onsamenhangende antwoorden die niet eens met de vraag te maken hebben.

Ik wil het antwoord niet meer eens van je weten.
    Ben er wel klaar mee.

Mike.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Jed,

Je geeft alleen onsamenhangende antwoorden die niet eens met de vraag te maken hebben.

Ik wil het antwoord niet meer eens van je weten.
    Ben er wel klaar mee.

Mike.
    Een gerweldig antwoord. Ja, je moet jouw antwoord vooral plaatsen in combinatie met jouw verwijzing naar een uitspraak van Plato. Mogelijk ben je latinist, maar in ieder geval draag je de Atheense school een warm hart toe. Plato heeft veel geschreven, maar deze uitspraak die jij citeert lijkt mij, zoals zovelen, van zijn leermeester Socrates. Hoe dan ook, grondprincipe van de Atheense school was de dialoog en binnen de dialoog was de basis dat de discussie van controleerbare feiten uitging. De basis van de moderne wetenschap.

De vraag hier was de verwijdering van fixeerresten uit een film. Een fysisch (diffusie) probleem. Ik ben fysicus, en dacht het te kunnen uitleggen. Klaarblijkelijk ben ik daar niet in geslaagd. Jammer, dat kan gebeuren. Maar, en nu kom ik op Socrates en de atheense school, terug. Ga naar de oplossing via de dialoog en volg de weg van Socrates. En is APUG niet juist een forum om via dialoog tot een resultaat te komen?

Jed

Shooter
    Medium Format
    Als ik de discussie weer even 'down to earth' mag trekken: heeft een zuur stopbad zin als je een ph-neutraal fixeer (Amaloco x89, Tetenal Superfix reukloos, Moersch alkalische fixeer) gebruikt? Een zuur stopbad is toch nodig om een zuur fixeerbad te ontzien?

Maar stopt het ontwikkelen wel vlot genoeg met een 'gewoon' water stopbad?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    Als ik de discussie weer even 'down to earth' mag trekken: heeft een zuur stopbad zin als je een ph-neutraal fixeer (Amaloco x89, Tetenal Superfix reukloos, Moersch alkalische fixeer) gebruikt? Een zuur stopbad is toch nodig om een zuur fixeerbad te ontzien?

Maar stopt het ontwikkelen wel vlot genoeg met een 'gewoon' water stopbad?
    Ik ga er van uit dat we hier praten over FILM ontwikkeling. Het doel van het stopbad is om het ontwikkelingsproces (snel) te stoppen. Het is niet bedoeld om een zuur frixeerbad te ontzien.
    Als je een (alkalisch) ontwikkelde film direct in een fixeer zou stoppen kunnen er beeldmatig rareverschijnselen optreden.
    Je wil het ontwikkelproces eerst tot staan brengen, voordat de film gefixeerd wordt. Dat kan door gewoon spoelen in water als het ontwikkelproces niet ogenblikkelijk gestopt hoeft te worden. Is er om een of andere reden een noodzaak het wel snel te stoppen, dan is een stopbad vereist. Ga je het combineren met de pH neutrale fixeer Amaloco X89, dan is een gebuffered stopbad (pH=4,2) aan te raden. Dit stopt in enkele seconden, maar heeft ook anderre voordelen.
    Als je dat doet kan ik de samenstelling van dat stopbad geven. ( het is een azijnzuur, natriumacetaat buffer).

Jed

Shooter
    Medium Format
    Waarom gebufferd stopbad bij een neutrale fixeer? De eventuele buffering zorgt toch ervoor dat een pH-stijging door ontwikkelaarresten opgevangen wordt? Wat voor fixeer na het stopbad komt, zal toch voor de ph van het stopbad niet van belang zijn?

Shooter
    4x5 Format
    Waarom gebufferd stopbad bij een neutrale fixeer? De eventuele buffering zorgt toch ervoor dat een pH-stijging door ontwikkelaarresten opgevangen wordt? Wat voor fixeer na het stopbad komt, zal toch voor de ph van het stopbad niet van belang zijn?
    Dit stopbad, dat ik bedoel, is gebuffered op pH=4,2. Het heeft een grote zuurcapaciteit bij een niet erg lage pH. Maar er is nog iets bijzonders met deze pH. Het is het isoelectrische punt voor gelatine. Dwz de gelatine krijgt hier de minst deformerende klappen. De hoge zuurcapaciteit verklaart het feit dat uiterst snel (enkele seconden) gestopt wordt. Doordat dit stopbad een buffer is, kun je er ook vele films meebehandelen. Maar, zoals ik al aangaf: niet gebruiken als het niet nodig is.
    Een andere vraag: je gaf aan dat de amaloco fixeer pH neutraal is. Uit welke bron komt dat gegeven?

Jed

Shooter
    Medium Format
    Amaloco geeft de pH inderdaad niet, op fora wordt een pH tussen 6,2 -6,4 genoemd, een Duitse internetwinkel noemt een pH van 7 (http://www.artgrey.com/product_info....74&language=en), maar waar ik het zelf vandaan heb, weet ik niet meer (eerlijk gezegd).
    Heeft iemand X89 en een lakmoespapiertje of pH-meter? )

Shooter
    4x5 Format
    Amaloco geeft de pH inderdaad niet, op fora wordt een pH tussen 6,2 -6,4 genoemd, een Duitse internetwinkel noemt een pH van 7 (http://www.artgrey.com/product_info....74&language=en), maar waar ik het zelf vandaan heb, weet ik niet meer (eerlijk gezegd).
    Heeft iemand X89 en een lakmoespapiertje of pH-meter? )
    Van de gegevens, die Amaloco verstrekt wordt je niet veel wijzer. UIt de beschrijving van artgrey krijg je de indruk dat het om een zwak alkalische fixeer gaat. In Duitsland ( Agfa) wordt dat vaak een neutrale fixeer genoemd. (pH tussen 7- 8, met de voorkeur naar 8). Wie weet zet Artgrey daar pH=7 neer vanwege de benaming 'neutraal'. Op de fotofora wordt 6,2-6,4 genoemd. Dat is een vreemde waarde voor een fixeer.
    Als iemand, die X89 heeft de pH meet, laat die dat dan wel vers en gebruikt doen; dan krijg je een indruk van de bufferende capaciteit van de X89. Zo werkt Agfa voor de machinefixeers met een regeneratie om de pH (en dus de wasefficiency) op peil te houden.
    Je kunt ook TF4 nemen. (Amazon etc). Dan ben je van al die onduidelijkheid af en heb je een commerciel product.
    Een andere optie is de Rollei RXN fix neutral. Dit is een echt neutrale fixeer. Zeer geschikt voor barytpapier, maar ook geschikt voort pyro-negatieven. Deze fixeer zal iets meer spoeltijd vergen dan de TF4, maar deze fixeer schijnt nog een aardige buffercapaciteit te hebben. Voor de details: zie de catalogus van fotoimpex.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-01-2011 at 02:37 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Of Tetenal Superfix, dat is ook een neutrale fixeer. Alleen kan deze fixeer volgens Tetenal alleen in combinatie met hun eigen Indicet stopbad gebruikt worden. Wat de samenstelling of bijzonderheid van Indicet stopbad is, dat staat dan weer niet vermeld.

Op de een of andere manier lees ik niet zoveel van mensen dat zij Tetenal gebruiken. Is daar een reden voor?

Rollei, is dat alleen een merknaam waaronder allerlei producten van verschillende fabrikanten wordt verkocht, of zit hier echt een fabrikant achter die een heel pallet van chemie en films maakt?

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin