Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,928   Posts: 1,585,216   Online: 779

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

Krasjes op het negatief

Kom net uit de doka vandaan. Ik heb een heel mooi negatief alleen ja ik heb twee krasjes ontdekt op het negatief en op de afdruk. Nu weet ik dat er van die soort "hars" te koop is. Heeft iemand hier ervaringen mee. Het doel is eigenlijk om van dit negatief een uitvergroting te maken, of is dit een illusie? Ik denk zelf van wel, omdat een goed negatief noodzakelijk is om een mooie afdruk te maken.

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Als de krasjes niet op de emulsiezijde zitten kun je ze vullen met vet. Nogal wat fotografen gebruiken hiervoor het vet aan de zijkant van de menselijke neus. Vinger langs de neus wrijven en vervolgens op de celluloid zijde van negatief smeren, liefst zonder echte vingerafdrukken na te laten.

Succes

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder
    Als de krasjes niet op de emulsiezijde zitten kun je ze vullen met vet. Nogal wat fotografen gebruiken hiervoor het vet aan de zijkant van de menselijke neus. Vinger langs de neus wrijven en vervolgens op de celluloid zijde van negatief smeren, liefst zonder echte vingerafdrukken na te laten.
    Er is zelfs een engelstalige deelnemer aan Apug die zichzelf nose-oil noemt

Ik heb wel eens gewerkt met Tetenal Repolisan. Een soort vloeibare vernis waarin je het gehele negatief dompelt, uit laat druppen en laat drogen. In de praktijk vond ik het middel erger dan de kwaal.

Repolisan haalt inderdaad de krassen weg. Maar... de vernis sluit gemakkelijk luchtbelletjes in en werkt als een vliegenvanger voor zwevende stofjes. Dus je moet daarna evenveel retoucheren als ervoor. Repolisan kun je wel weer van het negatief afhalen door Repolisan oplosser. Dat is een soort thinner. Allemaal op oliebasis dus met gevolgen voor het milieu.

In Frankrijk werd me ook de tip gegeven van <b>parafine-olie</b>. Dat is een vloeibare vorm van kaarsvet. Je doopt er het negatief in, en klemt hem dan tussen glasplaatjes in de vergroter. Dat werkt goed. Vervolgens moet je wel negatief en negatieflade met zeep schoonmaken en drogen.

Een heleboel krassen zijn al te verzachten of weg te moffelen door een diffusievergroter te gebruiken.

G.
    Last edited by argentic; 10-30-2004 at 06:28 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Heb hier thuis ook drysonal staan van tetenal. Is toch eerder bedoelt als een sneldroogmiddel? Met behulp van drysonal slaag ik in ieder geval er in op één uur tijd te ontwikkelen, laten drogen en ondertussen de computer in gereedheid te brengen en dan inscannen maar! Even snel als een 1 uurs lab
    Moet zeggen dat ik niet echt last heb van stofjes met drysonal. Ik zet de laatste drysonal-resultaten straks online
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Heb hier thuis ook drysonal staan van tetenal. Is toch eerder bedoelt als een sneldroogmiddel?
    Je hebt helemaal gelijk. Drysonal is een sneldroogmiddel op basis van alcohol. Wat ik bedoelde als middel tegen krassen is Repolisan, een soort vernis. Ik zal het ook in de oorspronkelijke post even veranderen.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Bedankt voor jullie reacties, ik heb een redelijk goede vergroting gekregen. Nu alleen nog een vlekjes wegwerken. Blijft ongelovelijk heb eerst een paar proefafdrukken gemaakt op klein papier. Als je dan de daadwerkelijke vergroting maakt, kom je toch weer dingen tegen, die je of niet hebt gezien, of er ineens op gekomen zijn. Maar ja dat is de hobbie he. Ik ga even verder klooien.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin