Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,593   Online: 831

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

Snap er niets meer van: half belicht (flits) beeld...

Hoi,

Ik heb problemen met het flitsen in combinatie met een externe lichtmeter.

Ik zal per punt beschrijven wat ik deed:

- De hoofdflits stelde ik in op een vermogen van 1/8.
    - Op mijn (Sekonic L-358) flitsmeter stelde ik 1/125 in bij ISO 100.
    - Als meting kwam hier uit, dat ik diafragma f5.6 moest gebruiken.
    - Gaat om opvallende lichtmeting richting de camera; meter houd ik bij de kin van het portret.
    - Het invullicht mat ik uit op 1/125, ISO 100 en f4; dus 1 stop invullicht.
    - Camera (M-stand uiteraard!) ingesteld op het hoofdlicht: 1/125, ISO 100 bij diafragma f5.6.

Nu komt het: Nadat ik het zwart/wit negatief (kleinbeeld) had ontwikkeld, is het gedeelte waar het hoofdlicht opvalt goed belicht, maar is het gedeelte waar de invulflits zit gewoonweg zwart; praktisch geen detail meer. De foto's zijn staand genomen, en precies over het midden loopt de scheidslijn. Dus links het hoofdlicht is goed belicht en de rechterkant is gewoonweg zwart, terwijl ik dat invulde met een flitser.

Mijn Canon EOS 5, heeft een synchronisatietijd van 1/200ste, dus dat zou op 1/125ste zat moeten lukken.

Ik werk als zender/ontvanger, met de Pocket Wizards FlexTT5 voor Canon. De kanalen staan gewoon goed.

Kortom: Hoe kan het, dat ik maar een half belicht beeld heb?

Noot: Als het negatief gedroogt is, zal ik een voorbeeld posten voor meer duidelijkheid.

Benny

Shooter
    35mm
    Hoi,

Ik laat hier twee bestanden zien. Ik had ook nog een horizontale opname, en daar bevond de balk zich onderin. Ik begin er zo langzamerhand aan te denken, dat het toch met de synchronisatietijd te maken heeft. Maar de camera kan t/m 1/200ste en ik zat op 1/125ste... Je zult zo denken, dat je naar 1/60ste moet. Raar...!?

Click image for larger version. 

Name:	test2.jpg 
Views:	10 
Size:	156.3 KB 
ID:	43238

Click image for larger version. 

Name:	test 1.jpg 
Views:	8 
Size:	109.7 KB 
ID:	43239

Dit zijn dus de bestanden. Ik zou zeggen: het heeft met de synchronisatietijd te maken. Maar ik kan het me anders niet goed voorstellen...

Ik werk overigens strobist: losse opzetflitsers op statief. Flitsers zijn Canon 580EX II.

Benny

Shooter
    35mm
    Dag Benny,
    Dit lijkt duidelijk op problemen met je flits synchronisatie, overigens een bekend probleem
    vooral bij de eerste camera's. De afstelling is uiterst nauwkeurig en daar gaat wel eens
    iets fout. Ik kocht destijds een nieuwe camera en had dat al bij de aankoop. Dit even
    in het algemeen.

Hoe controleer je dat:
    Knip van een stuk fotopapier stroken op het formaat van een kleinbeeld film.
    Leg deze in je kamera.
    Flits dan op de door jouw gebruikte tijd direct met je flits voor de lens
    opening. Ik zou het wel doen met kabeltje en niet via zender/ontvanger systeem.
    Dan sluit je dat alvast uit.
    Houd de flits een ca. 5 cm. voor de lensopening en flits.
    Krijg je op het papier eveneens een gedeeltelijke belichting dat heb je
    problemen met de flitssynchronisatie.
    Probeer het ook eens op 1/30 sec. het zou me niet verbazen indien je
    daar geen problemen mee hebt.
    Laat je iets horen.
    Theo

Shooter
    35mm
    Benny,
    Laat eens iets van je horen hoe het is afgelopen dat is wel zo leuk.
    Wellicht zijn anderen er ook in geïnteresseerd.
    Theo

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Die 1/60ste is niet zo vreemd. Je camera spec flitssynchronisatietijd van 1/200 haal je eigenlijk alleen gegarandeerd met de camera direct op de flitsschoen en met de flitskop recht vooruit flitsend. Bij gebruik van kabels of draadloos, gaan sommige camera's in programma modus al bijna per definitie naar 1/60, en soms ook bij indirect flitsen (b.v. via plafond). Dus dat het op 1/125 wel eens fout kan gaan, ja...

Waarschijnlijk zijn de allernieuwste digi reflexen met de modernste merkeigen flitssystemen hier beter, of je kunt LF gaan, met een LF centraalsluiter heb je dit probleem niet.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Hoi mensen,

Sorry voor de late reactie, maar er moet ook brood op de plank...

Het komt er heel simpel opneer, dat mijn ontvanger/zender gewoon niet communiceert via mijn analoge camera. Dus, dat wordt gewoon een flitskabel gebruiken.

Benny

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
    Hoi mensen,

Sorry voor de late reactie, maar er moet ook brood op de plank...

Het komt er heel simpel opneer, dat mijn ontvanger/zender gewoon niet communiceert via mijn analoge camera. Dus, dat wordt gewoon een flitskabel gebruiken.

Benny
    En 1/60 seconde als flitssynchronisatietijd instellen... sowieso wil je bij flitsen vaak toch wel langere sluitertijden en grotere diafragma's, om het omgevingslicht nog enige kans te geven en al te harde resultaten te voorkomen, vooral als je geen softbox of paraplu gebruikt.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin