Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,269   Posts: 1,534,440   Online: 957

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: Pyro en fixeer

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    In het verleden werd er een na-bad in gebruikte PMK Pyro ontwikkelaar aangeraden door de ontwerper van PMK Pyro (Gordon Hutching, The book Of Pyro), zelf gebruikte ik een oplossing van Kodalk (Natrium Meta Borate). Later is men er achter gekomen dat dit de "stain" over het hele beeld verhoogd, en niet proportioneel met de zilver densiteit, en wordt dit na bad nu afgeraden.

Zelf gebruik ik nu PyrocatHD, en altijd in combinatie met een ligt zure fixeer (ongeveer pH 5-6), en nooit problemen gehaad met te weinig "stain" (ik gebruik mijn negatieven voor "gewoon"zwart wit werk en alternatieve procedés, ruim voldoende densiteit voor platinum druk)

Mvgr,

Cor

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Cor,

welke fixeer gebruik jij hiervoor? (of maak je deze zelf)

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Hoi Willie Jan,

Ik maak veel zelf, maar geen fixeer (dwz soms "gewone" natrium thiosulfaat fixeer, "hypo", voor Kallitypie), de fixeer die ik gebruik is Tetenal Roentogen Super fixeer..daar hadden we op ons werk een behoorlijke voorraad van, en met de voortschrijdende digitalisering niet meer zo nodig...

De pH is ongeveer 5-6 vers.

Mvgr,

Cor

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik gebruik nu nog de amaloco x89 en als deze op is kan ik hem vervangen door adofix.
    Ik ben benieuwd of ik nog een betere stain krijg indien ik normale thiosulfaat zou gebruiken.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik ben benieuwd of ik nog een betere stain krijg indien ik normale thiosulfaat zou gebruiken.
    "If the maximum degree of pyro stain is desired, use a fixer that contains a minimum amount or no sodium sulfite. ... Plain hypo is an example of a fixer with no sulfite." aldus Steve Anchell in zijn darkroom cookbook. Hier in books.google.nl.
    "Avoid using hypo clearing agents (HCA), as the sulfite in them will remove the stain."
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Willie Jan;920781
    Ik ben benieuwd of ik nog een betere stain krijg indien ik normale thiosulfaat zou gebruiken.[/QUOTE]

Wat versta je onder een betere stain? Meer stain? Of meer proportionele stain? Of meer algemene stain.? Het antwoord op deze vraag hangt af van effect dat je van de stain verwacht in de uiteindelijke druk.

Daar komt bij dat het niet zo eenvoudig is de verschillende vormen van stain te onderscheiden. Het is zelfs zo dat er bruin-geel kleuringen van het negatief zijn, die helemaal geen stain zijn, maar op een kleine korrel duiden.

Ofschoon er op dit gebied veel onderzoek is verricht, ken ik geen eenvoudig overzichtsartikel, dat meer duidelijkheid in deze materie verschaft (en dat je ook wat verder kan helpen). Toch een bekijken of er wast aan te doen is.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    met betere stain bedoel ik, of ik de hoge lichten kan temperen.
    Als ik het goed begrijp dan zouden de hoge lichten (zwaar gedekte negatief partijen) meer licht doorlaten doordat de kleur van zwart naar bruin wordt omgezet.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    met betere stain bedoel ik, of ik de hoge lichten kan temperen.
    Als ik het goed begrijp dan zouden de hoge lichten (zwaar gedekte negatief partijen) meer licht doorlaten doordat de kleur van zwart naar bruin wordt omgezet.
    Wanneer sprake is van stain is er geen zwart in bruin omgezet. De stain is een (polymoleculair) extra dat vaak een bruinachtige kleur heeft. Deze extra densiteit kan proportioneel met de normale zilverdensiteit zijn, waardoor de densiteit van het negatief extra toeneemt. In vele gevallen is de stain niet proportioneel met de zilverdensitreit en dan werkt het als een basis-sluier.

Gesteld dat je nu een proportionele stain hebt, dan heb je veel meer stain in de hoge lichten dan in de schaduwen. Gebruik je nu variabel contrast papier dan zal de kleur van het licht afhangen van de densiteit van het negatief. Gevolg is dat de hoge lichten zachter worden gedrukt dan de schaduwen.
    Ik vermoed dat je dit niet voor ogen hebt met het temperen van een toch al te zwaar gedekt negatief met te weinig doortekening. Daar komt nog bij dat je zeker moet zijn van het feit of het een proportionele stain is.

Als je doel is om beter doortekende hoge lichten te krijgen, dan moet je de ontwikkeltijd verlagen, of een ontwikkelaar met een betere defintion gebruiken. Pyrogallol ontwikkelaars Bijv. de ABC typen zijn vermaard om hun hoge lichten.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin