Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,205   Posts: 1,531,744   Online: 899

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: Pyro en fixeer

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

Pyro en fixeer

Sinds kort experimenteer ik wat met een pyro-ontwikkelaar (Pyrocat HD, van Lotus View Camera). De resultaten zijn prima, ik vraag me alleen af welke fixeer te gebruiken. Ik lees op internet dat je een 'non-hardening' en een alkalinefixeer moet gebruiken. Ik had nog een flesje Amaloco x89 (ammonium thiosulfaat) staan, welke ik dan ook gebruikt heb. Alles ziet er prima uit.

Mijn vraag is dan ook; waarom moet je alkalinefixeer gebruiken i.c.m. een pyro-ontwikkelaar, en valt mijn Amaloco x89 daar ook onder?

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Geen idee, Matthijs, maar wellicht kan dit artikel je helpen: http://unblinkingeye.com/Articles/PCat/pcat.html
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Matthijs
    Sinds kort experimenteer ik wat met een pyro-ontwikkelaar (Pyrocat HD, van Lotus View Camera). De resultaten zijn prima, ik vraag me alleen af welke fixeer te gebruiken. Ik lees op internet dat je een 'non-hardening' en een alkalinefixeer moet gebruiken. Ik had nog een flesje Amaloco x89 (ammonium thiosulfaat) staan, welke ik dan ook gebruikt heb. Alles ziet er prima uit.

Mijn vraag is dan ook; waarom moet je alkalinefixeer gebruiken i.c.m. een pyro-ontwikkelaar, en valt mijn Amaloco x89 daar ook onder?
    X 89 is een zure fixeer.
    Alkaline fixeer is NatriumThhiosulfaat of AmmoniumThiosulfaat in een basische oplossing.

Vroeger waren foto emulsies vaak erg zacht en kwetsbaar. Ik heb nog ooit meegemaakt dat de emulsie gewoon van de film af gleed omdat de film te lang geweekt had. Daarom werd er een emulsieharder in de fixeer gedaan. Maar die werkte alleen in een zuur milieu. Dus moest er een zuur stopbad en zure fixeer gebruikt worden. Nadeel was dat er langer gespoeld moest worden om de fixeer weer uit de gehardde emulsie te krijgen. Bovendien hecht zure fixeer zich aan de vezels van barietpapier, waardoor je een uur moet spoelen.

Inmiddels hebben alle moderne emulsies een extra beschermingslaag waardoor harder overbodig is geworden. Zure fixeer is dus eigenlijk zwaar verouderd. Het stopbad dient tegenwoordig alleen nog om het ontwikkelproces abrupt te stoppen.

Alkalische fixeer is dus tegenwoordig veel slimmer. Helaas is die in Nederland nergens kant en klaar te krijgen. Dus moet je hem zelf mengen.

Pyro ontwikkelaar heeft de eigenschap om op de plekken met veel zilver een geelgroene tot bruine kleur te produceren. Dat werkt echter veel minder in een zuur milieu. Dus kun je alkalische fixeer gebruiken, en/of de film na het spoelen nog eens in de gebruikte (basische) ontwikkelaar laten trekken. Daardoor wordt de kleuring sterker en krijg je zachtere hoge lichten.

Mijn eigen ervaringen met (dure) Pyro-ontwikkelaars waren erg wisselend. En de resultaten waren niet of nauwelijks beter dan zorgvuldig gebruikte Perceptol. Dus ben ik ermee gestopt.

G.

Overigens een mooie foto van je kokende vriendin. Met Pyro gedaan?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bedankt, Gilbert, voor je uitgebreide uitleg. Ik heb onlangs m'n eerste rolfilm FP4+ ontwikkeld in Pyrocat HD. De resulaten zijn prima, ik ga binnenkort een aantal vergrotingen maken om te kijken of er inderdaad een verschil is tussen een conventionele en een pyro-ontwikkelaar. Ik moet dus nog afwachten of het de moeite en prijs waard is. Vooralsnog ga ik af op de artikelen die ik erover gelezen heb. Vooral de lange houdbaarheid (in vloeibare vorm), economisch gebruik (verdunning), de korrelverzachtende eigenschap en de vermeende grote seperatie van de hoge lichten waren een reden voor mij om het eens te proberen. Als ik een nette afdruk heb, zal ik deze in de technical gallery zetten.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Zure fixeer is dus eigenlijk zwaar verouderd. Het stopbad dient tegenwoordig alleen nog om het ontwikkelproces abrupt te stoppen. [...] Alkalische fixeer is dus tegenwoordig veel slimmer. Helaas is die in Nederland nergens kant en klaar te krijgen. Dus moet je hem zelf mengen.
    Gilbert, weet je toevallig ook of Agfa Agefix een zuur of alkalisch fixeer is? Afgaande op jouw woorden zou het dus waarschijnlijk een zuur fixeer zijn?

Quote Originally Posted by argentic
    Mijn eigen ervaringen met (dure) Pyro-ontwikkelaars waren erg wisselend.
    Duur? Ik gebruik PMK-Pyro van Bergger (de vloeibare versie) en de prijs per film ligt volgens mij in de buurt van Rodinal - helemaal niet duur dus.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Gilbert, weet je toevallig ook of Agfa Agefix een zuur of alkalisch fixeer is? Afgaande op jouw woorden zou het dus waarschijnlijk een zuur fixeer zijn?
    Ik ken niet de exacte formule van Agefix, maar volgens mij is dat inderdaad een normale (dus zure) fixeer.

Duur? Ik gebruik PMK-Pyro van Bergger (de vloeibare versie) en de prijs per film ligt volgens mij in de buurt van Rodinal - helemaal niet duur dus.
    Dat is inderdaad niet duur. Ik gebruikte DiXactol van Barry Thornton, en dat was niet bepaald goedkoop. Vooral omdat de B-oplossing tamelijk snel opraakte en dus telkens bijbesteld moest worden. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen wat er ongeveer in zat, zodat ik het zelf kon mengen. Maar tegen die tijd gebruikte ik geen Pyro meer.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Zijn er in dit kader forumleden die de nieuwe Tanol ontwikkelaar van Wolfgang Moersch hebben geprobeerd?

Info zie: http://www.moersch-photochemie.de/da...anol-Daten.pdf

Ook hiervoor bij voorkeur een alkalische fixeer te gebruiken. De X89 van Amaloco is neutraal tot licht zuur. Het heeft ook te maken met de minimale afgifte van zwaveldioxide (SO2).

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    In de PDF van Tanol lees ik het volgende:
    "Bei Brenzkatechinentwicklern wie Tanol hat eine Nachbehandlung keinerlei Nutzen, auch eine verlängerte Wässerung ändert nichts am vorhandenen Stain. Dies gilt auch für Tanol Speed. Bei Verwendung neutraler oder alkalischer Fixierbäder wird der während der Entwicklung entstandene Farbstoff nicht reduziert. Sehr saure Fixierbäder sind zu vermeiden, oder nur dann einzusetzen wenn der Grundschleier durch sehr starke Farbstoffbildung bei langen Entwicklungszeiten zu hoch wird."
    Lijkt me duidelijk.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Matthijs View Post

Het gebruik van zure/alkalische fixeer en het gebruik van hardende fixeer betreft verschillende zaken.
    Met de regeling van de pH (zure/alkalisch) kun je de stain beinvloeden en daarmee de beeldkwaliteit. In hoeverre dat van toepassing is bij pyrocat HD heb ik zelf niet onderzocht. Op basis van de samenstelling verwacht ik niet veel effect, maar er zijn mensen, die een effect melden. Deze wisselende resultaten zijn mogelijk aan de samenstelling te wijten. pyrocat HD is geen zuivere pyrocat ontwikkelaar, maar er zitten een andere ontwikkelstoffenstof bij. Deze mix leidt tot een high acutance ontwikkelaar (en geen HD). En deze ontwikkelaars zijn erg gevoelig voor wisselende omstandigheden, ihb keuze van films. Voor mij was de sterke wisseling van de resultaten een van de redenen om op zuivere pyro-ontwikkelaars terug te gaan.

De hardende fixeer heeft als doel de gelatine van de emulsie te harden gedurende het fixeerproces. Dit is voornamelijk van belang bij hogere temperaturen (tropen). In onze streken heeft het weinig betekenis. Bovendien controleer je de temperatuur van de baden. Maar bij het gebruik van een pyro-ontwikkelaar heeft het sowieso minder betekenis omdat deze pyros ook een tanning (looi) effect hebben. Dus looiing tijdens de ontwikkelfaze.

Ik zou geen hardende fixeer gebruiken, al was het alleen maar omdat je niet weet hoe de twee verschillende hardingsprocessen met elkaar combineren.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-03-2010 at 03:44 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik gebruik al jaren pyrocat hd voor mijn fuji across en fp4+ film in combinatie met x89 fix.
    De pyrocat mix maak ik zelf. Voor 30 euro heb je genoeg chemie voor heel je leven...
    De houdbaarheid is naar eigen meting > 8 maanden. langer dan dit heb ik de ontwikkelaar nog niet bewaard voordat deze op was.

Misschien kan je inderdaad nog iets meer eruit peuteren door na de ontwikkeling deze nogmaals in de ontwikkelaar te stoppen zoals argentic hierboven beschrijft.
    Daar heb ik tot op heden nog geen test mee gedaan. Maar voor studiowerk waar je zelf je lichtomvang bepaald is dit niet echt noodzakelijk.
    Voor oudere processen kan dit wel noodzakelijk zijn doordat deze een nog lagere contrastomvang aan kunnen dan modern papier.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin