Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,715   Posts: 1,483,041   Online: 783

Results 1 to 5 of 5

Thread: Forte update ?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Forte update ?

Is er nog nieuws van Forte sinds de geruchten over moeilijkheden bij de fabriek in Hongarije?

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Inderdaad er is nieuws betreffende Forte. Laten we eerst stellen dat al de ge-
    ruchten die op het Internet zwerven, niet allemaal de waarheid betreffen.
    Wat ik als officieel distribiteur voor de Benelux heb vernomen na een persoon-
    lijk bezoek aan Hongarije is het volgende.
    Forte heeft inderdaad problemen met cashgeld om materialen te kopen om de produktie voort te zetten. Ze verwachten echter binnen 2 a 3 maanden de produktie weer te hervatten, in de lijn van de verwachtingen is het zo dat ze binnen afzienbare tijd weer genoeg geld zullen hebben om ruw materiaal aan te kopen. Bovendien is het ook zo dat ze wel gek zullen zijn om gelet op de ontwikkelingen op de zw/wit markt deze deels uit handen te geven, door te stoppen.
    Verder is het zo dat meerdere leveranciers als Bergger, Moersch en de nieuwe Adox lijn van Fotoimpex ook niet meer zouden bestaan als Forte stopt. Want in alle gevallen hebben we het over Forte alleen het doosjes is anders en de prijs.
    Conclusie: We spelen nog steeds geen paniekvoetbal, maar er wordt gezocht naar de spreekwoordelijke counter, om dan te scoren.
    Het marktaandeel van Forte is aanzienlijk, volgens de zegsvrouw van de fabriek liggen er in ieder geval voor 800.000 dollars orders op de plank. Amerika is een hele grote markt en ook binnen Europa is de belangstelling voor
    Forte ook aanzienlijk te noemen.

René de Caluwé
    Kunstfotografie en papierimport
    officieel distribiteur Forte Benelux

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik zou denken dat ze als relatief kleine speler nauwelijks te lijden hebben gehad door de opkomst van de digitale fotografie. Ze hebben een bepaalde markt en een bepaalde vaste hoeveelheid afnemers die nauwelijks wijzigd, lijkt me. Waarom dan die cashflow problemen? Kan je ineens even de fabriek drie maanden stilleggen? Lijkt op mismanagement.

(Er is in de nabije toekomst nog zeker een markt voor Forte. Het papier is prima. De prijs-kwaliteits verhouding super.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by bariet58
    Verder is het zo dat meerdere leveranciers als Bergger, Moersch en de nieuwe Adox lijn van Fotoimpex ook niet meer zouden bestaan als Forte stopt. Want in alle gevallen hebben we het over Forte alleen het doosjes is anders en de prijs.
    Dag René,
    Voor het eerst dat ik iemand onomwonden hoor uitspreken dat Bergger door Forte wordt geproduceerd. Tot dusver hoorde ik alleen maar geruchten daarover. Los daarvan, is het dus zo dat Bergger-papier hetzelfde product is als Forte met alleen maar een andere verpakking en prijs? Of geeft Bergger opdracht om een bepaald papier te maken met andere specificaties dan Forte-papier? Ik heb zelf de indruk dat Bergger 'meer licht geeft' dan Forte.

Groet, Paul.

Shooter
    4x5 Format
    Hoi Paul,

Ik weet niet beter dat Forte giet voor Bergger wellicht heeft de emulsielaag een iets andere samenstelling, maar dat betwijfel ik. Zo zijn er maar een paar
    gietstraten in de wereld. Kijk maar naar Amaloco papier dat komt uit het
    Engelse. het zijn geen grote geheimen dat diverse gieters, papieren gieten waar alleen maar een ander jasje overheen komt. Van Bergger is dat zeker.
    Er zijn mensen die dat kunnen bevestigen, uiteraard noemt men het papier anders. Als ik als importeur naar Ilford ga en vraag ( wanneer ik genoeg geld
    mee breng uiteraard ) of ze voor mij willen gieten, dan zullen ze dat waarschijnlijk doen, komt het geld niet uit de breedte dan komt het uit de lengte. Ik zou het dan bijv. Grandioso papier kunnen noemen, what's in the name. Alleen de prijs is dan of duurder of goedkoper. Het hangt er vanaf
    wat ik zelf wil verdienen en wat de kosten zijn. Correct me when I'm wrong.

groet René

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin