Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,694   Posts: 1,482,483   Online: 958

Results 1 to 9 of 9
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Zone systeem FP4 en ID-11

Wat opgeruimd in de doka vanadaag en een print van een mailtje 'gevonden'...
    Van Ralph W. Lambrecht (Way Beyond Monochrome) waarn hij vermeld dat één van de beste combinaties om het zone systeem toe te passen de FP4plus met ID11 1+1 is. (Volgens andere bronnen is me dat bevestigd en heb ook reeds de resultaten er van gezien).

met volgende richttijden:
    N-3 4.5 min ISO 25
    N-2 5,5 min ISO 40
    N-1 7,0 min ISO 50
    N 9,0 min ISO 64
    N+1 12 min ISO 80
    N+2 16 min ISO 100

voor 120 en 4/5
    en Jobo processor "which provides constant agitation"

Nu mijn vraag:
    Iemand ervaring met deze combo en wat zijn de richttijden voor kiepmethode?

Met dank
    Fred
    Last edited by fred; 11-01-2004 at 05:07 AM. Click to view previous post history. Reason: correction

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fred, volgens zijn boek gebruikt Ralph een CPE2 voor zijn zwart/wit, dat betekent dat de tijden korter zijn dan met de kiep methode.

Ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Fred, volgens zijn boek gebruikt Ralph een CPE2 voor zijn zwart/wit, dat betekent dat de tijden korter zijn dan met de kiep methode.

Ben
    Dat is mijn vraag Ben,
    Wat is het (procentueel) verschil tss tijden met een CPE2 en de klassieke kiepmethode?
    En is dit een lineair verhouding? Dus zelfde procenten toepassen bij een tijd van zeg maar 5' en die van 15'?

btw: lugol, je wellicht wel bekend is een verzwakker/bleacher voor de doka.

Fred

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Fred,
    Volgens de Dokakrant van de firma Amaloco kan de Jobo gebruikt worden. Tijden dienen met 12-14% verkort te worden. Temperatuur 19,8-20 graden. Laagste agitatiestand of F-stand gebruiken. Twee minuten tank en film droog voordraaien.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Fred,
    Volgens de Dokakrant van de firma Amaloco kan de Jobo gebruikt worden. Tijden dienen met 12-14% verkort te worden. Temperatuur 19,8-20 graden. Laagste agitatiestand of F-stand gebruiken. Twee minuten tank en film droog voordraaien.
    Nou, dat lijkt me een meer dan interessante Dokakrant. Is dat ding ook on-line te ontvangen?

Gr., Paul.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Fred,
    Gegroet
    Hans
    Hey Hans,

Ik druk me niet goed uit denk ik.
    Mijn vraag: met hoeveel moet ik de vermelde tijden (zie eerste bericht) verhogen als ik manueel ga werken met de klassieke kiepmethode voor kleine tanks.

Fred

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fred, gewoon je zakjapannertje erbij nemen. De genoemde tijden zijn dus de normale tijden met kiepmethode -10% tot -15%.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Fred, gewoon je zakjapannertje erbij nemen. De genoemde tijden zijn dus de normale tijden met kiepmethode -10% tot -15%.
    Als ik bvb de tijden vergeljk voor x-tol en tri-x film
    en de vermelde tijden vergelijk van kiepmethode en processor
    dan is er geen constante verhouding
    bvb voor tri-x 6043 gaat dat van 1.35 naar 1.17...
    voor de tri-x 6049 is dat gans anders van 1.34 over 1.29 naar 1.36

Ik ga eerst eens de tabellen uitzoeken van FP4plus en Id-11.

Fred

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Sorry Fred, niet goed gelezen je bericht. Bij kiepen 10-15 % verlengen. Ik zelf gebruik meestal een rolapparaat en hou de standaardtijden aan plus 10%. Geeft wat contrastrijkere negatieve voor de wat zacht werkende Durst 605 diffusorvergroter.

Paul: de Dokakrant zou september j.l. voor het laatst in de papieren versie uitkomen. Heb hem echter nog nergens gezien bij de fotohandels. Er is sprake van dat de krant on-line gaat. www.amaloco.nl. Mijn editie is ook al weer 2 jaar oud.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin