Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,295   Posts: 1,535,639   Online: 1133

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm
    Images
    1

pushen / belichten dia

Ik gebruik Provia400F diafilm (rolfilm) en wil deze pushen tot iso800. Normaal gebruik ik bij ontwikkelen als iso400 een belichting gebaseerd op iso320, dus 1/3 stop overbelicht. Dit geeft goede resultaten. Om een goede belichting bij 1 stop pushen te krijgen, moet ik dan behalve de 1 stop onderbelichting nog een extra aanpassing doen? (Mijn keuze zou zijn belichting volgens iso640).
    Wie kan mij helpen?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Hugo
    Ik gebruik Provia400F diafilm (rolfilm) en wil deze pushen tot iso800. Normaal gebruik ik bij ontwikkelen als iso400 een belichting gebaseerd op iso320, dus 1/3 stop overbelicht. Dit geeft goede resultaten. Om een goede belichting bij 1 stop pushen te krijgen, moet ik dan behalve de 1 stop onderbelichting nog een extra aanpassing doen? (Mijn keuze zou zijn belichting volgens iso640).
    Wie kan mij helpen?
    Ik heb geen verstand van het pushen van dia's. Maar bij pushen in het algemeen moet je simpelweg kijken hoever je gaan kunt. M.a.w. eerst testen of het resultaat aanvaardbaar is, en dan pas in de praktijk toepassen. Dat geldt des te meer bij kleur, omdat de verschillende kleurlagen verschillend kunnen reageren op pushen en je dus kleurzwemen kunt krijgen.

Conclusie: Maak eerst een testfilmpje met opnamen bij verschillende gevoeligheden en (laat) dat gepushed ontwikkelen. Aan de hand van de resultaten kun je vervolgens zien welke gevoeligheid bruikbaar is. Dat is verstandiger dan nu een theoretische gevoeligheid instellen en er vervolgens achter komen dat het niet werkt.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik heb geen goede ervaringen met het pushen van dia's: kleuren zijn niet meer mooi en korrel (zeker voor projectie) is te sterk geaccentueerd.
    Om je vraag te beantwoorden: of je nu naar 640 of naar 800 toe pusht: het resultaat zal maar matig zijn. Vreemd is wel (DE GUSTIBUS NON DISPUTANDUM EST) dat je overbelicht. Ik heb mijn beste resultaten door 1/3 onder te belichten.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik zou ook niet pushen met diafilm. Is namelijk gevoelig, bijgevolg niet zo'n goede resultaten en het zou toch zonde zijn provia-film te verspillen hé

Mijn ervaringen met dia:
    projecteren: eerder iets onderbelichten
    inscannen: een klein beetje (halve stop?) overbelichten
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Large Format
    Eén stop pushen van Provia 400 is geen enkel probleem. Gewoon doen wat je altijd doet, maar dan +1 stop. Wel je lab vertellen dat je 1 stop gepusht hebt, natuurlijk...

Shooter
    Medium Format
    Is 1 stop pushen niet -1 stop?

Shooter
    Large Format
    Je hebt helemaal gelijk frits. Ik dacht aan +1 laten ontwikkelen. Sorry voor de onduidelijkheid.
    Belichtingsmeter op 800 ipv op 400 dus in dit geval. Als je gewend bent een correctie toe te passen, doe je dat bij de push net zo. Ik werk regelmatig op 1600 ISO met deze film zonder enig probleem.

Shooter
    Medium Format
    2 stops onderbelichting, toe maar. Dia staat alom bekend om zijn geringe belichtingsspeelruimte. Ik heb het nooit aangedurfd om die film zo ver onder te belichten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook niet zoveel met dia werk. Ik gebruik Provia eigenlijk vooral om produkten te fotografen op 4'x5' en daar voor gebruik ik dan de iso100 variant en is onder/overbelichting niet nodig. Hoe gedraagdt dee film zich eigenlijk bij dergelijke onderbelichting?

Shooter
    Large Format
    Provia 400 is naar mijn ervaring veel beter bestand tegen pushen dan de 100. Dat is is ook cf. opgave van Fuji zelf.
    De effecten van pushen van Provia 400 vallen erg mee. Ik vind de korrel, kleuren en contrast nog heel goed bij 1600 ISO. Dat is natuurlijk volkomen subjectief, moet je zelf mee experimenteren. Wat ik mooi vind, vind jij misschien wel niet te pruimen. Mijn ervaring is dat je beslist een goed lab moet hebben anders wordt het een teleurstelling.
    Voor de volledigheid, de datasheet vind je hier.

Dia staat alom bekend om zijn geringe belichtingsspeelruimte.

Ja, dat is waar, maar dat moet je niet verwarren met pushen/pullen (pullen kan bij deze film trouwens maar een half stopje).
    Je hebt een kleine belichtingsomvang met dia film. Iets van 4,5 stops voor de meeste films. Dat betekent dat je nauwkeurig moet belichten en de contrastomvang van je onderwerp goed in de gaten moet houden. Dat is iets anders dan het vermogen van een film om nog goede resultaten te geven bij onderbelichting/overontwikkeling (pushen). Ook dan blijft je belichtingsomvang ongeveer die 4,5 stop; nou, reken maar op een beetje minder als je flink pusht. Als je minder licht geeft en langer ontwikkelt krijg je allerlei problemen met kleurweergave en contrastweergave (de verschillende kleurlagen reageren over het algemeen anders op verlengde ontwikkeling tov de tijd waarvoor ze geoptimaliseerd zijn). Ook neemt net als bij zw-w films de korrel toe. Provia 400 is een film waarbij de verhoudingen in de film bij onderbelichting/overontwikkeling nog behoorlijk lang in balans blijven. Prachtig voorbeeld van slimme chemical engineering.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin