Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,877   Posts: 1,520,267   Online: 1137

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Multi Format

Best bet voor kleurfilm ontwikkeling?

Vraagje voor iedereen die hier zelf kleurfilms ontwikkelt:

1. Ontwikkeltankje en kiepen?
    2. Ontwikkelmachine en intussen een sigaretje roken?
    Bij geval 2 zal ik een investering moeten doen want ik heb nog geen processor voor films.
    Wat raden jullie in dat geval aan?

• tweedehandsmarkt: Waar moet ik kan op letten om een complete en goed werkende processor te vinden?
    • nieuw: tips vanuit jullie ervaring graag!
    In beide gevallen had ik ook graag wat richtprijzen gehad.

Bedankt!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus
    Vraagje voor iedereen die hier zelf kleurfilms ontwikkelt:

1. Ontwikkeltankje en kiepen?
    2. Ontwikkelmachine en intussen een sigaretje roken?
    Bij geval 2 zal ik een investering moeten doen want ik heb nog geen processor voor films.
    Wat raden jullie in dat geval aan?

• tweedehandsmarkt: Waar moet ik kan op letten om een complete en goed werkende processor te vinden?
    • nieuw: tips vanuit jullie ervaring graag!
    In beide gevallen had ik ook graag wat richtprijzen gehad.

Bedankt!
    Om de temperatuur en de rotatie op een constante te houden raad ik je aan om te kijken naar een Jobo Colorpocessor CPA of nog iets nauwkeuriger de CPP. Deze laatste koelt ook terug als de temperatuur boven de waarde uitkomt. Water aan en afvoer is wel een must. Worden momenteel voor rond de € 200 op ebay aangeboden. Oerdegelijk werk en gaat nauwelijks of nooit kapot. De mijne loopt al 20 jaar zonder gebreken. Mijn ervaringen ermee zijn dat als je eenmaal je procesafwikkeling hebt gestandaardiseerd de afwijkingen in densiteit te verwaarlozen zijn. Erg constant. Gelijktijdig kun je daar ook de kleurenprints in afwerken en tanks voor 4x5" zijn er ook voor te krijgen. Sta je niet meer uren in het donker te klooien.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Die mening kan ik wel delen, zeker als je vlakfilm wilt ontwikkelen.

Werk je maar weinig met kleurenfilm en heb je alleen K.B. en/of rolfilm dan kun je zelfs volstaan met een TBE-2.
    Het C41 proces laat kleine tolerantie's wel toe. (37,8 +/- 0,5 Graad C. voor de eerste stap, C41 ontwikkelaar.)

Klooien met waterbaden die je op temperatuur brengt en laat afkoelen leidt tot verschillende basiswaarden voor dezelfde kleurenfilm, wat problemen geeft bij later afdrukken via RA-4. Je analyser krijg je dan ook nooit goed ingeijkt.

Je tolerantie's gaan dan ook naar een paar graden naast de aangegeven temperatuur.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Multi Format
    Ik heb voor een luttele 125 Euro een occasie JOBO CPE2 processor op de kop kunnen tikken, levering pas volgende maand want mijn fotografie-budget voor februari is al opgesoupeerd :-)
    Naar verluid is de set compleet en amper gebruikt.

Ik zou heel graag eens bij iemand over de schouder heen kijken om vertrouwd te worden met het C41 proces en kleur afdrukken.
    Fred, hou jij je ook met kleur bezig? Tijd, zin?

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin