Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,509   Posts: 1,543,567   Online: 1053

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

Fuji NPH 400 Professional

Iemand ervaring met deze film?

Hoe breed is hij inzetbaar?
    Ik ben gevraagd om wat foto's te trekken op een 25 jarig jubileum. Waarschijnlijk zal dus een deel binnen zijn in het restaurant (rond de
    middag, dus natuurlijk licht gecombineerd met kunstlicht) en een deel
    buiten.
    (Er misschien nog even bij zeggen dat ik zonder flits zal werken)

Het is een daglichtfilm, maar na wat te googlen kwam ik toch testen
    tegen met kunstlicht foto's ook..

Het zal de eerste keer zijn dat ik met professionele kleurenfilm werk. Is er
    iets waar ik speciaal op moet letten?

Op internet zegt men ook dikwijls om de film op 320 te belichten,
    of zelfs op 250, om het contrast iets hoger te krijgen.
    Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.

--
    mvg,
    Joachim

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by nixx
    Iemand ervaring met deze film?

Hoe breed is hij inzetbaar?
    Ik ben gevraagd om wat foto's te trekken op een 25 jarig jubileum. Waarschijnlijk zal dus een deel binnen zijn in het restaurant (rond de
    middag, dus natuurlijk licht gecombineerd met kunstlicht) en een deel
    buiten.
    (Er misschien nog even bij zeggen dat ik zonder flits zal werken)

Het is een daglichtfilm, maar na wat te googlen kwam ik toch testen
    tegen met kunstlicht foto's ook..

Het zal de eerste keer zijn dat ik met professionele kleurenfilm werk. Is er
    iets waar ik speciaal op moet letten?

Op internet zegt men ook dikwijls om de film op 320 te belichten,
    of zelfs op 250, om het contrast iets hoger te krijgen.
    Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.

--
    mvg,
    Joachim
    Beste Joachim,

Waarom kies je deze voor deze gelegenheid voor jou onbekende film?
    Waarom gebruik je niet je 'vaste' waarden?
    Waarom nu, voor deze gelegenheid, veranderen van film?

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    Ik kan het alleen maar met Fred eens zijn. Geen nieuwe dingen gaan uitproberen bij belangrijke gelegenheden. Als je Fuji NPH toch eens gaat uitproberen. Het overbelichten heb ik niet echt nodig gevonden (als 320 is 1/3 stop en in de grote speelruimte van een kleurenfilm maakt dat niet zoveel uit), behalve bij wisselende lichtomstandigheden. Zaak is het om onderbelichting te voorkomen (eigenlijk bij alle kleurenfilm), want dat wordt een stuk slechter verdragen dan overbelichting. Korrel wordt dan hinderlijk zichtbaar. Verder is NPH een prachtige reportagefilm. In mijn ervaring zit het verschil tussen de consumenten- en proffilms vooral in de wat minder overreven roden en gele kleuren van de proffilms. Bovendien kun je ervan uitgaan (mits je de film gekoeld bewaart) dat een serie die bestaat uit foto's van meerdere films ook dezelfde kleurverzadiging hebben. En dat is niet onbelangrijk in een reportage. Zelf koos ik voor reportages binnen trouwens liever de Portra 400 NC van kodak, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.

Shooter
    35mm
    Niet bang zijn, het is niet de bedoeling om super-goede foto's te hebben hoor. Ik heb nooit echt een vaste film gehad voor kleurenfoto's aangezien ik voornamelijk zwart-wit fotografeer.
    Ik zag het vooral als een experimentje. Het was gewoon een etentje met familieleden en het fotograferen was helemaal niet nodig. Ze dachten gewoon dat het wel leuk kon zijn als er wat foto's van waren.
    Ik heb dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens een professionele film te gebruiken.
    Valt het resultaat tegen, geen probleem, volgende keer beter. Elk familiefeestje op restaurant is namelijk exact hetzelfde :-)

Etentje is juist afgelopen, morgen doe ik de film binnen.. Ik zal mijn bevindingen hier dan wel even meedelen.

Groeten,
    Joachim

Shooter
    35mm
    De foto's zijn stuk voor stuk gelukt. Kleuren zijn heel realistisch, maar zeker niet té realistisch of té koel, waarvoor sommigen me gewaarschuwd hadden.
    Ook mijn belichting is blijkbaar nog steeds vrij accuraat, wat nogal belangrijk schijnt te zijn bij professionele film.

Al bij al ben ik best tevreden en ik ga deze film zeker nog gebruiken.

Bedankt voor de hulp.
    Joachim

Shooter
    Large Format
    ik denk dat de kleuren ook erg wordt bepaald op de manier waarop de film wordt afgedrukt/ingescanned....

Puur naar het negatief kijkend is de NPH redelijk contrastrijk en laagkorrelig tov andere kleurenfilms. NPH is een prima film om te gebruiken in normale en contrastarme situaties. Bij contrastrijke situaties zou ik eerder Portra NC gebruiken.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin