Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,449   Online: 805

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Shooter
    Large Format
    Ook mijn zelf ontwikelde kleur negatieven lijken vreselijk donker en oranje, ik dacht de 1e keer al dat het mis gegaan was. Tot ik ze vergeleek met in een lab ontwikkelde negatieven, toen leken ze er goed op. En scannen ging ook uitstekend.

Wat mij opvalt is dat zelf ontwikkelde negatieven wat 'vetter' zijn, terwijl lab negatieven wat dunner lijken. Wat nu beter is weet ik niet, maar de scans van zelf ontwikkelde negetieven zijn in ieder geval prima.
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Zeld doen beter mits...

Quote Originally Posted by reinierv
    Wat mij opvalt is dat zelf ontwikkelde negatieven wat 'vetter' zijn, terwijl lab negatieven wat dunner lijken. Wat nu beter is weet ik niet, maar de scans van zelf ontwikkelde negetieven zijn in ieder geval prima.
    Jezelf ontwikkelde negatieven zijn veel beter aangezien de One Hour Shops op de gemiddelde gebruiker ontwikkeld en jij dat specifief op je eigen werkwijze afstemt. Mits natuurlijk als je alle parameters konstant kunt houden. Mijn ervaringen hiermee zijn dat zelf ontwikkelde films een veel mooiere (lees diepere) kleurenweergave geven en een mooier contrast.

Quote Originally Posted by Paul
    Het ontwikkelen heb ik geprobeerd te doen op 37 G, maar het werden er ongeveer 37,5 G, dacht ik. Maar zo nauw luistert het nu ook weer niet, heb ik het idee.
    Wil toch nog even opmerken dat een graadje meer of minder wel degelijk uitmaakt. Als je dit test en je vergelijkt de verschillende negatieven op de dichtheid van het masker dan zie je de verschillen in dekking.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka
    Mijn ervaringen hiermee zijn dat zelf ontwikkelde films een veel mooiere (lees diepere) kleurenweergave geven en een mooier contrast.

Wil toch nog even opmerken dat een graadje meer of minder wel degelijk uitmaakt. Als je dit test en je vergelijkt de verschillende negatieven op de dichtheid van het masker dan zie je de verschillen in dekking.
    V.w.b. dat eerste kan ik je waarschijnlijk gelijk geven: Zie eens wat een mooie verzadigde kleuren in bovenstaande foto.
    Dat is overigens niet op iedere scan zo, zoals ik al zei, bosschages e.d. zijn soms rottig in te scannen qua kleurbalans.

V.w.b. dat tweede: ik zal mijn aandacht erbij houden !

Rein,

misschien komt het omdat wij al enige tijd geen kleurennegatieven van de ontwikkelboer bekeken hebben en zijn die dingen alleen in onze herinnering lichterder ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Large Format
    haha, nee hoor, ik heb ze wel vergeleken met een ontwikkelboer resultaat. Vandaar mijn vrees toen ze wat donkerder uitpakten.

Kan ook te maken hebben met het feit dat je de tijd neemt voor het proces, meer agiteerd, mischien door wat langere tussenfases (bv bij spoelen) net wat langer ontwikkeld, of gewoon omdat je chemo verser is...

Ik heb overigens een lab in de buurt dat ook vettere resultaten geeft dan de 1uur boer..., hoewel ze ook in 1 uur leveren
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    geeft de amaloco handleiding niet aan 38 graden?
    voorspoelen 1 minuut,
    3.15 voor de eerste rol.
    jobo op stand F (film), langzaam draaiend, vervolgens fixeer op stand P(apier) snel om te voorkomen dat de fix ongelijkmatig gaat en strepen veroorzaakt.

Shooter
    Multi Format
    Nee,

de handleiding van Amaloco geeft 37 graden,

dacht ik.

Ga het binnenkort weer eens proberen. Ik zal dan reeds gebruikte oplossingen gebruiken. En uiteraard de Amaloco handleiding erop naslaan om de verlengingen te vinden.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Medium Format
    C41 gaat op 37,8 graden C (38 op de meeste thermometers), ook bij Amaloco want dit is een internationale norm. Je kunt om het contrast iets te verlagen de temperatuur 1 graad laten zakken zonder verdere nadelige gevolgen.

Met K50/K54 gaan de tijden telkens 5 S omhoog: film 1+2 3:15 Min. film 3+4 3:20 Min. en film 5+6 3:25 Min.

Shooter
    Multi Format
    Dat komt me bekend voor, Robert. We zullen morgen eens zien, ik heb nog zo'n overjarige rol volgeschoten ...

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin