Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,480   Posts: 1,542,694   Online: 835

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Shooter
    Multi Format

groen water bij voorspoelen ?

Ik heb onlangs voor het eerst een kleurenrol ontwikkeld in mijn Jobo CPE.
    Volgens de aanwijzingen van Amaloco bij de Mono-negacolor heb ik de film in de tank eerst voorgespoeld met water van de vereiste temperatuur (37 G). Ik denk dat dat bedoeld is om de film en tank alvast op temperatuur te brengen, zodat de film niet "schrikt" als je de ontwikkelaar erin giet ?

Nu merkte ik na het spoelen van mijn Kodak Pro Gold 160 (slechts 6 jaar over datum ) dat het spoelwater er BEHOORLIJK groen uitkwam. Ik was eerst even bang dat ik het schutblad erin had gespoeld en de film had weggegooid ...

Nu is mijn vraag: Is dat normaal, zo'n groene kleur ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Medium Format
    M.b.t. voorspoelen (ook mogelijk bij z/w) het volgende:

Als de fabrikant het niet duidelijk aanbeveelt, hoef je niet voor te spoelen.
    Bij het gebruik van C41 films in een CPE en een Jobodrum heeft de ontwikkeltank in de CPE weinig contactoppervlak zodat deze moeilijk de mantelbad temperatuur aanneemt.
    C41 gaat op 37,8 graden (C.) zodat je in zo'n geval een temperatuurval krijgt die even tijd nodig heeft om bij te trekken.
    De ontwikkeltijd met C41 is slechts 3 Min 15 sec, zodat dit kritisch wordt.

In zo'n geval is voorspoelen geen slecht idee. Kleurstoffen uit de film zijn m.n. afkomstig van de anti-halo laag veroorzaken deze kleuring.

Sommige z/w films bieden bepaalde voordelen bij voorspoelen. Een voorbeeld is de R3 die ook behoorlijk wat kleuring geeft bij het aanbevolen voorspoelen en daarbij tevens de eigenschap heeft dat hierdoor de nominale gevoeligheid van de film iets stijgt.

Bij de meeste z/w films hoef je niet voor te spoelen. In bepaalde gevallen kan dat zelfs nadelig werken.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Niets mis mee...

Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Ik heb onlangs voor het eerst een kleurenrol ontwikkeld in mijn Jobo CPE.
    Volgens de aanwijzingen van Amaloco bij de Mono-negacolor heb ik de film in de tank eerst voorgespoeld met water van de vereiste temperatuur (37 G). Ik denk dat dat bedoeld is om de film en tank alvast op temperatuur te brengen, zodat de film niet "schrikt" als je de ontwikkelaar erin giet ?

Nu merkte ik na het spoelen van mijn Kodak Pro Gold 160 (slechts 6 jaar over datum ) dat het spoelwater er BEHOORLIJK groen uitkwam. Ik was eerst even bang dat ik het schutblad erin had gespoeld en de film had weggegooid ...

Nu is mijn vraag: Is dat normaal, zo'n groene kleur ?

Paul.
    Dit verkleuring van het eerste water is geheel normaal. De ontwikkeltemperatuur van 37C is ook oke en wordt inderdaad door Amaloco aanbevolen om de intensiteit van het continu in beweging zijn te elimineren en daardoor te komen tot een normale dekking van het negatief (lees masker).
    Wat ik niet gelezen heb is of de negatieven er goed uitgekomen zijn.
    Hoor dat nog wel neem ik aan.
    harry

Release, the best you can do...

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    M.b.t. voorspoelen (ook mogelijk bij z/w) het volgende:

Als de fabrikant het niet duidelijk aanbeveelt, hoef je niet voor te spoelen.
    Bij het gebruik van C41 films in een CPE en een Jobodrum heeft de ontwikkeltank in de CPE weinig contactoppervlak zodat deze moeilijk de mantelbad temperatuur aanneemt.
    C41 gaat op 37,8 graden (C.) zodat je in zo'n geval een temperatuurval krijgt die even tijd nodig heeft om bij te trekken.
    De ontwikkeltijd met C41 is slechts 3 Min 15 sec, zodat dit kritisch wordt.

In zo'n geval is voorspoelen geen slecht idee. Kleurstoffen uit de film zijn m.n. afkomstig van de anti-halo laag veroorzaken deze kleuring.
    Ik heb een jaar of drie geleden eens met Jaap Beugem van Amaloco over het gebruik van de kleurchemie gesproken (ik had 'oude' chemie gratis gekregen bij de aankoop van een jobo en aan de hand van het batchnummer kon hij perfect aangeven hoe oud die chemie was).

En passant adviseerde hij toen om de film 1 minuut (en niet langer) met warm water voor te spoelen bij ontwikkeling in een JOBO. Het staat inderdaad niet expliciet in de leaflet die bij de kits zit, hij gaf toen ook aan waarom dat voorspoelen nodig was, helaas ben ik dat vergeten (stom he!).

Groet,

Huib

Shooter
    Multi Format
    Beste mensen, dank voor alle reacties.

De negatieven zijn er redelijk goed uitgekomen, lijkt. Ik zal daar vanavond iets van laten zien.

Ik heb de rol eigenlijk even vlot volgeschoten om zowel de camera als de film te testen (de camera vertoont wat kuren, de film is overjarig). Het zijn dus geen meesterwerkjes geworden

Ik vind de negatieven wel wat aan de donkere kant eigenlijk, de kleur van de drager bedoel ik. Maar Amaloco had al geschreven dat dit soms voorkomt. Weet niet of daar nu een oplossing voor is. Langer voorspoelen, en dan met Robein Fleur en Fijn , ha ha ?

PAul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Multi Format
    Dit vind ik wel een redelijk geslaagde opname:

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Te warm...

Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Ik vind de negatieven wel wat aan de donkere kant eigenlijk, de kleur van de drager bedoel ik. Maar Amaloco had al geschreven dat dit soms voorkomt. Weet niet of daar nu een oplossing voor is. Langer voorspoelen, en dan met Robein Fleur en Fijn , ha ha ?
    PAul.
    Als de negatieven te pittig zijn kun je het beste de temperatuur nog 1 a 2 graden terugbrengen, overigens zonder kwalitieitsverlies. Doorgaans zijn overjarige films qua kontrast eerder slapper. In dit geval ziet het er toch goed uit. Langer voorspoelen heeft geen enkel nut. Kan je adviseren om bij een fotozaak eens even binnen te lopen en daar de AMALOCO Dokakrant te halen deze staat boordevol informatie en tips omtrent het ontwikkelen met o.a. de Jobo processors. Als je ze daar niet kunt krijgen bel of mail je Amaloco zelf en krijg je 'm thuis. Take care...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Large Format
    Groen water is dood-normaal bij de 1e spoeling. Ik heb het zelf ook altijd, maar schrok de 1e keer ook. Die spoeling doe je volgens mij vooral om vervuiling van je chemo te voorkomen (C41 chemo is een paar maal herbruikbaar), verder voorkom je afkoeling van de chemo bij aanraking van de koude film/tank (in mijn geval, ik gebruik geen processor).

Als de film zou schrikken van 38c chemo zou hij dat ook doen bij 38c water... toch ;-)
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Shooter
    Medium Format
    Het sterkere oranje masker is een eigenschap van de K54 C41 monocolorchemie en heeft verder geen invloed op de kwaliteit voor het afdrukken. Het contrast van het negatief zelf is inderdaad aan te passen door iets te variëren in de temperatuur van de C41 ontwikkelaar.

Robert

Shooter
    Multi Format
    Harry,

het is niet zozeer dat de negatieven aan de pittige kant zijn, meer dan ik ze "op het blote oog" nogal donker Oranje vind. Zoals Robert hieronder beschrijft. Voor mij niet écht een probleem, ik heb een goeie scanner.
    Ben reeds in het bezit van de Amaloco DoKa krant. De info van AM is doorgaans zeer gedetailleerd en goed leesbaar. Zo ook de bijsluiters bij hun producten.

Het ontwikkelen heb ik geprobeerd te doen op 37 G, maar het werden er ongeveer 37,5 G, dacht ik. Maar zo nauw luistert het nu ook weer niet, heb ik het idee.

Bovenstaande plaatje is makkelijk te scannen. Dat is nog weleens anders met opnames van bosschages e.d.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin