Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,299   Posts: 1,535,778   Online: 718

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Multi Format

Hoe Velvia 100 correct te belichten ?

Ik heb een voorraadje Velvia 100 rolfilm gekocht (ik geloof de non-F versie). Daar ga ik wat landschappen mee schieten in ItaliŽ.

Ik heb niet veel ervaring in het werken met dia en ik heb begrepen dat ze minder speelruimte hebben qua belichting in vgl. met kleurennegatief. Ik heb een hekel aan uitgebrande hoge lichten, dus ik heb een vraag over HOE deze Velvia's correct te belichten. Ik heb de beschikking over een Gossen LunaSix III met het teleopzetstuk voor 15 graden en 7,5 graden.

Ik stel het me ongeveer zo voor:

Ik meet de scene "integraal" zonder het opzetstuk.

Ik zet het teleding erop op 7,5 Graad.

Ik meet de hoge lichten.

Dan zie ik hoeveel stops verschil er is met de integraalmeting.

Hoeveel stops kan deze film nu aan BOVEN de waarde die ik verkrijg met de integraalmeting ?
    Wanneer wordt het dus zaak om te gaan schuiven met de diafragma/tijd combinatie ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Voor zover ik weet kijk je bij diafilm over het algemeen naar de hoge lichten die nog detaillering moeten bevatten. Deze meet je met je spotmeter en belicht je twee stops over. Eventueel dichtlopen van schaduwen neem je voor lief op diafilm.

Maar ik ben geen super expert op dit gebied...

Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Helder antwoord, Jeroen.

De achterliggende vraag was natuurlijk, zet ik de hoge lichten in VII,
    of kan dat misschien in VIII,
    waar ligt dus die grens.

Voor alle duidelijkheid,

het gaat om de Velvia 100F, welke een iets grotere lattitude heeft dan Velvia 50.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Aha, tja,... dan moet je bij echt bij een Velvia 100F expert zijn. Tot nu toe nog weinig discussies hier gezien over diafilm (behalve dan de Agfa Scala z/w film). Aan de andere kant lijkt me dat een rolletje opofferen voor wat test-opnamen je de beste informatie zal geven... wie weet wijkt jouw lichtmeter (of die van degene die je adviseert) wel een halve stop af en dat schijnt vrij cruciaal te zijn bij diafilm. Op vakantie zou ik zeker wat belichtings-trapjes maken als het belangrijke onderwerpen zijn!

Succes ermee en niet te vergeten... veel plezier!
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Een tijdje geleden hadden we een presentatie van een Italiaan Alberto Biscaro op de club. Die beweerde z'n Velvia 50 altijd op 32 ISO te belichten. Overbelichten dus. Helaas kregen we de dia's zelf niet te zien. Alleen scan's ervan maar dat zag er goed uit.

Ik heb zelf wel eens wat Velvia 100 geschoten maar was er niet zo tevreden over; te kontrastrijk, wellicht een kwestie van smaak. Scannen was vanwege het kontrast ook geen success. Provia 100F (op 100 ISO) is sindsdien standaard diafilm. Maar wellicht dat ik de Velvia 100F nog eens een kans geef op 64 of 80 ISO.

Menno

Shooter
    4x5 Format
    hou je rekening mee dat diafilm wordt belicht op de "lichten" ? Dus dat je zorgt dat de lichten niet verder overbelicht worden dan 3 a 3,5 stops. afhankelijk van hoe je meet.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een andere bijkomende kwestie is of je dia's voor projectie gebruikt of dat je ze gaat scannen. In dat laatste geval moet je ze wat zwaarder maken anders verlies je teveel in de scan. Tevens is het zeker belangrijk voordat je met het "echte" werk begint een film bij het lab te laten ontwikkelen, ook daar kun je nog afwijkingen naar licht of donker krijgen. Als dat bekend is kun je daar op belichten. In het geval je zelf E-6 gaat ontwikkelen geldt hetzelfde, eerst testen en dan weten... Met andere woorden ga een filmpje volschieten en zet de lichten vervolgens op VII en op VIII en dan zie wel wat het beste voor jou is.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ik heb niet veel ervaring in het werken met dia en ik heb begrepen dat ze minder speelruimte hebben qua belichting in vgl. met kleurennegatief. Ik heb een hekel aan uitgebrande hoge lichten, dus ik heb een vraag over HOE deze Velvia's correct te belichten. Ik heb de beschikking over een Gossen LunaSix III met het teleopzetstuk voor 15 graden en 7,5 graden.
    Inderdaad, binnen 1/3 stop nauwkeurig werken.

Met de Lunasix + teleopzet zal dit in praktijk geen probleem zijn.

Diafilm kun je beter onderbelichten dan per ongeluk overbelichten ivm uitgevreten hoge lichten. Het dichtlopen in de schaduwen is minder kwalijk. Ik stop overigens boven 7 zones met dia film. Zeker in ItaliŽ dus vaak lastig.
    Ik werk meestal met Provia 100F (ook op rolfilm).

E6 ontwikkeling laat ik overigens doen bij PLM photofinishing in Tilburg.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb ook een tijd met de velvia 100 gewerkt, sinds dit voorjaar overgestapt op de astia die ik wat natuurlijker vind overkomen.

Deze plaat heb ik in sept. geschoten met velvia 100. ziet er mooi uit, maar naar mijn mening iets te onnatuurlijk dan dat ik ter plekke heb gezien.
    Foto is na scan weer met de dia ernaast goed gezet qua kleur.
    ik belicht 1/3 stop onder bij hoger contrast. Bij slap weer belicht ik als 100.
    Ik werk alleen met spotmeter. Integraal meters is altijd ellende...

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Voor zover ik weet kijk je bij diafilm over het algemeen naar de hoge lichten die nog detaillering moeten bevatten. Deze meet je met je spotmeter en belicht je twee stops over. Eventueel dichtlopen van schaduwen neem je voor lief op diafilm.
    Maar ik ben geen super expert op dit gebied...
    Jeroen
    Deze methode werkt uitstekend met een 'wit' kaart, de achterkant van een grijskaart.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin