Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,299   Posts: 1,535,778   Online: 718

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Multi Format

Hoe Velvia 100 correct te belichten ?

Ik heb een voorraadje Velvia 100 rolfilm gekocht (ik geloof de non-F versie). Daar ga ik wat landschappen mee schieten in ItaliŽ.

Ik heb niet veel ervaring in het werken met dia en ik heb begrepen dat ze minder speelruimte hebben qua belichting in vgl. met kleurennegatief. Ik heb een hekel aan uitgebrande hoge lichten, dus ik heb een vraag over HOE deze Velvia's correct te belichten. Ik heb de beschikking over een Gossen LunaSix III met het teleopzetstuk voor 15 graden en 7,5 graden.

Ik stel het me ongeveer zo voor:

Ik meet de scene "integraal" zonder het opzetstuk.

Ik zet het teleding erop op 7,5 Graad.

Ik meet de hoge lichten.

Dan zie ik hoeveel stops verschil er is met de integraalmeting.

Hoeveel stops kan deze film nu aan BOVEN de waarde die ik verkrijg met de integraalmeting ?
    Wanneer wordt het dus zaak om te gaan schuiven met de diafragma/tijd combinatie ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Voor zover ik weet kijk je bij diafilm over het algemeen naar de hoge lichten die nog detaillering moeten bevatten. Deze meet je met je spotmeter en belicht je twee stops over. Eventueel dichtlopen van schaduwen neem je voor lief op diafilm.

Maar ik ben geen super expert op dit gebied...

Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Helder antwoord, Jeroen.

De achterliggende vraag was natuurlijk, zet ik de hoge lichten in VII,
    of kan dat misschien in VIII,
    waar ligt dus die grens.

Voor alle duidelijkheid,

het gaat om de Velvia 100F, welke een iets grotere lattitude heeft dan Velvia 50.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl