Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,999   Posts: 1,524,322   Online: 751
      
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
  1. #1

    Join Date
    Aug 2005
    Location
    Venlo
    Shooter
    35mm
    Posts
    3

    kleurvergrotingen

    Ik ben nu sinds enige tijd bezig met z/w werk in de doka en heb sinds niet zo lang apparatuur voor kleuren vergrotingen, echter helemaal geen ervaring hiermee.
    Ik heb samen met een collega al iets van 20 afdrukken geprobeerd maar echt precies wordt het niet, altijd weer een zweempje erin.

    Wat is een goede manier om tot een perfect beeld te komen? Naar wat ik begrepen heb van de (summiere) handleiding van de kleuren analysator, heb ik eerst een perfecte kleurenprint nodig om het apparaat te programmeren.

    Mijn apparatuur:
    PCS 2000
    PCA 061

    Chemie is Amaloco RA-4 koudproces, gedaan in schalen. Trommel heb ik nog niet geprobeerd, hier staat wel een CPE-2 voor klaar.

    Iemand enige suggesties?

  2. #2

    Join Date
    Feb 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    71
    Quote Originally Posted by frankgp
    maar echt precies wordt het niet, altijd weer een zweempje erin.

    Chemie is Amaloco RA-4 koudproces, gedaan in schalen. Trommel heb ik nog niet geprobeerd, hier staat wel een CPE-2 voor klaar.

    Iemand enige suggesties?
    Is dat zweempje steeds wat blauwig en zo dat het lijkt over de glans van het papier te zweven ????

    Jan

  3. #3

    Join Date
    Aug 2005
    Location
    Venlo
    Shooter
    35mm
    Posts
    3
    Nee, niet een zwevende blauwe zweem, het lukt gewoon niet het juiste midden te treffen.
    Mijn collega en goede vriend is behoorlijk geoefend in kleuren, hij werkt er in zijn dagelijkse werk voortdurend mee, zelf verf op kleur mengen.
    Ook hij ziet door de bomen het bos niet meer, na correctie van het ene zweempje komt het andere erin
    Helaas hebben we geen kleurenkaart zoals in de beschrijving van de vergroter staat waarop eventueel af te lezen, of te herleiden is, welke correctie nodig is voor zulk zweempjes.

    Iemand een idee waar ik nog zo'n kaart kan bemachtigen?

    Overigens zijn de zweempjes niet echt zwaarwegend, maar niet mooi natuurlijk.
    Gezien onze onervarenheid en de plotse sprong in het duister (euh..) kunnen we iedere hulp gebruiken die we kunnen bemachtigen. Ook tips voor boeken zijn natuurlijk van harte welkom.

    Wat ik in ieder geval kan uitsluiten is strooi licht, dit heb ik uitvoerig getest, daar kan het dus echt niet aan liggen, we werken zelfs op de tast en mbv een minilux safelight om te voorkomen dat hierdoor een invloed ontstaat. Ook contaminatie van de ontwikkelaar kunnen we uitsluiten.

    Frank

  4. #4

    Join Date
    Feb 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    71
    OK, ik zal er van uit gaan dat je totaal geen ervaring hebt met kleurvergroten, dus mijn excuses als ik dingen vertel die je al weet.
    Boeken over kleurvergroten zul je zeker vinden in bvb. De Slegte maar ik weet niet of die nog up to date zullen zijn.
    Hier probeer ik de basis te schrijven.
    A) Processing
    1) je werkt met een koudproces, controleer zeker of je temperatuur binnen de marge valt van het proces en constant is. Als je temperatuur ook maar iets afwijkt, krijg je steeds andere zwemen.
    2) Indien je koudproces een 2-badsysteem is, voeg er een tussenbad in, liefst een stopbad (zoals in z/w) of op zijn minst een waterbad. (steeds met dezelfde temperatuur.
    3) Na processing, je teststrips enkel droog beoordelen. Nat zal er een zweem zijn die je probeert eruit te krijgen, maar die is er eigenlijk niet. Je teststrips droog je bvb met een haardroger.

    B) Filteren
    Je werkt met RA-4 dus je behandelt negatieven.
    In tegenstelling met verfmengen, waar je steeds een kleur bekomt door verf toe te voegen, moet je omgekeerd denken. (je werkt met substractieve kleurmenging door y/m/c (geel, magenta, cyaan) met elkaar af te trekken.
    nb: VERGEET CYAAN
    1) je eerste test: de "nul"filtering.(0/0/0) Neem hiervoor de gebruiksaanwijzing van het papier. (zit in de doos) en zoek de nulfiltering, dit is bvb 50/10/0) 50 geel, 10 magenta en 0 cyaan.)
    2) maak je eerste test met de aanbevolen "nul"filtering en doe de gehele processing inclusief drogen.
    3) Als je foto geel is, dan moet je het geel wegnemen door geel toe te voegen.
    Als het te magenta is, dan voeg je magenta toe. Als het te blauw is, (van de cyaan afblijven) dan neem je een lagere geelfiltering. Als de foto te groen is, dan minder magentafilteren.
    Het principe is: bij te geel, te magenta resp. geel en magenta los van elkaar toevoegen.
    Is het een combinatie kleur (blauw, groen) dan geel/magenta gezamelijk laten dalen.
    (in verf is blauw een hoofdkleur; in dit proces ligt het anders)

    Ik hoop dat je aan het bovenstaande iets hebt.

    Groeten

    Jan

  5. #5
    Huib's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    NL-Limburg
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    319
    Images
    2
    Quote Originally Posted by frankgp
    ....we werken zelfs op de tast en mbv een minilux safelight om te voorkomen dat hierdoor een invloed ontstaat....
    Je moet echt helemaal in het donker werken! geen savelight what-so-ever, en denk ook even aan het licht van de timer of andere apparatuur in de nabijheid....

    Huib

  6. #6
    Huib's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    NL-Limburg
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    319
    Images
    2
    Jan geeft al een flink aantal punten van aandacht.

    Hier nog een paar:

    Ieder te ontwikkelen vel papier beinvloed de chemie (verbruik) en daarmee de kleurbalans van de volgende afdruk in diezelfde chemie, zeker bij kleine hoeveelheden chemie is dit merkbaar, met de genoemde amaloco RA4 is 1 ltr toch echt het minimum in mijn ervaring. Wil je betere reproduceerbaarheid gebruik dan de chemie one-shot in de jobo/trommel.

    Kleurtemperatuur bij opname is van invloed op de kleurbalans, een foto bij grijs weer zal andere filtering nodig hebben dan bij blauwe lucht.

    Als je de filtering aanpast moet je ook de belichtingstijd aanpassen-->door meer filtering wordt de afdruk lichter wat de subjectieve waarneming van de kleurbalans beinvloed.

    Kleurtemperatuur tijdens de opname bepaald ook de filtering, ga er niet van uit dat als je eenmaal een goede filtering hebt voor een opname dat die voor alle opnamen toepasbaar is. Tenzij je in een gecontroleerde omgeving werkt (studio b.v.) waar de omgevingsfactoren zo goed als constant zijn.

    Schaduwen: bedenk dat het licht in schaduwen (bij zonnig weer) door het blauwe licht van de lucht 'beschenen' wordt en filter dat niet donkergrijs, onze hersenen doen dat wel maar bij afdrukken geeft dat een foute kleurbalans overall.

    Variaties in de lichtnetspanning veranderen de helderheid van de lamp in de vergroter maar ook de kleurtemperatuur van die lamp en daarmee is weer aanpassing van de filters nodig. Het beste een gestabiliseerde voeding gebruiken.

    test of je niet kleurenblind bent, klinkt stom maar is een feit: als ik het mij goed herinner is een groot deel van de mannelijke bevolking van deze aardkloot ongemerkt kleuren blind in het groen/blauw gebied.

    Mijn ervaring was dat er geen 'juiste' kleurbalans bestaat maar wel eentje die in de smaak valt. Wat ik prettig/aangenaam vond kon iemand anders juist veel te warm vinden als ik de afdruk liet zien.

    Kleurbalans verschilt vaak per doos papier: gebruik je 13x18 als proefstrook om vervolgens op 30x40 af te drukken: kleurbalans kan verschillen omdat het papier uit een andere batch komt.

    Nog een kleine opmerking t.a.v. Jan's opmerking over de 'nul-filtering': Elke vergroter/kleurkop heeft zijn eigen schaalverdeling dus betwijfel ik of je aan een al dan al aanwezige filterwaarde bij het papier iets hebt. Bij het Fuji Crystal Archive papier dat ik gebruikte zat nooit zo'n filterwaarde. Kodak deed dat wel als ik het goed heb, maar daar is die filterwaarde een correctie (in densiteit) op de 'standaard' omdat iedere productie batch een andere kleurbalans heeft.

    Huib

  7. #7

    Join Date
    Feb 2005
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    71
    Zo zie je maar wat je van zwart/wit mensen over kleur kunt opsteken.

    Huib zijn opmerkingen zijn zeer nuttig. De apparatuur waarmee je werkt is zeer belangrijk. Zelf werk(te) ik mijn kleur af in een doorloopmachine met automatische regeneratie en ja, ik werkte met Kodak papier waar zo een basis, nul filtering voorhanden was.

    De raad die ik je probeer mee te geven is allereerst een goede basisopstelling te maken zodat je je resultaten juist kunt beoordelen. (als je temperatuur of iets anders schommelt, dan is het niet te doen)
    En maak eens een opname in daglicht met als onderwerp een persoon die een grijskaart vathoudt en dit tegen een bakstenen muur en zet er ook een plant bij.
    Als je dat negatief met heel wat kleur referenties zweemvrij kunt maken, dan kun je je analyser calibreren.

    groeten en succes ermee

    Jan

  8. #8
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,122
    Als ik mij nog goed herinner is deze Philips apparatuur van het additieve principe en dat ook nog in RGB ipv CMY. Als dat het geval is werkt het kleur corrigeren even anders. Jan beschreef de correctiemogelijkheden op basis van de subtractieve (verminderen, LET OP! dit betekent dus toevoegen van bijv geel bij een geelzweem) methode terwijl de additieve (adderen dus toevoegen) methode precies andersom werkt. Geeft nogal eens verwarring. Voor de verschillen in deze principes sluit ik een PDF bestand bij waarbij je deze twee methoden op een simpele manier uitgewerkt ziet. Hoop dat het je duidelijk wordt. Succes ermee.
    harry

    Release, the best you can do...

  9. #9

    Join Date
    Aug 2005
    Location
    Venlo
    Shooter
    35mm
    Posts
    3
    Nou, ik moet zeggen, hier moet ik toch een stuk verder mee komen, ik heb vandaag door wat verbouwingen in de doka even niets in kleur kunnen proberen maar dat zal deze week nog wel goed komen.

    Om verdere problemen met licht te vermijden stap ik nu over op verwerking van het papier mbv een Jobo CPE-2. Is toch wel wat makkelijker om op de tast het papier in de drum te doen als om alle schalen te vinden..
    Temperatuur schommelingen treden niet op. Ik heb een degelijke constante temperatuur van 20 graden. Dus dat mag ik uitsluiten.
    Ik begin me nu wel zorgen te maken over de kwaliteit van het papier, het is papier wat ik bij overname van de kleurenvergroter erbij gekregen heb, samen met de chemie.
    Hoe lang is chemie ongeopend te bewaren? Ik heb namelijk nog 2 pakketjes erbij gekregen waar ik echter geen beschrijving bij heb gekregen.
    Ik wil me er eigenlijk niet aan wagen maar lijkt me wel interessant om te zien of het nog werkt
    Hierbij gaat het dus om Tetenal neofin color (negatief ontwikkelaar) en om Tetenal high speed liquid Positiv-process PK

    De phillips pcs 2000 combineert volgens de handleiding de additivie en substractieve methode, hierdoor zouden de nadelen van beide methodes grotendeels wegvallen en zou het eenvoudiger worden om kleuren afdrukken te maken... tot zover de pr afdeling

    Ik ga de tips die hier besproken zijn in ieder geval in de praktijk uit proberen en zal berichten hoe het loopt..

    Nu heb ik wel het volgende probleem, waar de chemie te verkrijgen, en vooral ook papier. Hier in de buurt zit naar mijn weten geen mogelijkheid meer om ook maar iets aan doka materiaal te krijgen, al helemaal niet voor kleur! (zelfs camex in eindhoven heeft niets behalve nog een pakketje amaloco monocolor)

    Ik weet het, veel vragen.. maar ik vind het gewoon een enorm boeiend geheel, wat ik al van z/w vond, maar kleur nog meer. Dat het op het eind duurder is dan het laten ontwikkelen en afdrukken bij de foto boer om de hoek zal best zijn. Maar op deze manier is het wel een stukje van je zelf.. hmm, lijkt wel een passie te worden.
    Fotograferen doe ik zelf niet echt veel, ben er pas sinds 2 weken actief mee bezig, mij gaat het meer om het doka werk, hier ga ik volledig in op en wil er dan ook alles van weten.

    Frank

  10. #10
    Huib's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    NL-Limburg
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    319
    Images
    2
    Frank,

    Houdbaarheid: 1 a 2 jaar in ongeopende verpakking is zeker haalbaar. Waarbij de monoconcentraten het eerste 'bederven' en dan de normale kits. Heel goede bewaareigenschappen schijnen de phototabs en photopearls van Tetenal te hebben.

    Papier en chemie is via zaken als CAMEX leverbaar, welliswaar op bestelling, niet uit voorraad. Laatst heb ik nog bij een fotozaak in Maastricht een C41 kit van Amaloco besteld en die was binnen enkele dagen binnen. Verder is er nog de postorder mogelijkheid bij o.a. www.wolt.nl en de hier ook wel rondstruinende robert vonk: www.fotohuisrovo.nl.

    Als je mobiel bent loont het zich misschien om eens vanuit Venlo de A61/A4 naar Keulen te rijden. Aan de Neumarkt vindt je Foto-Gregor, in de kelder is nog een goed voorziene doka afdeling, bij mijn laatste bezoek vorig jaar (toen werkte ik in de buurt) hadden ze Fuji, Kodak en Agfa RA4 papier op voorraad en ook Tetenal RA4 chemie. Voor Amaloco moet je echt in NL/BE blijven.

    Huib

Page 1 of 2 12 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin