Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,925   Posts: 1,556,783   Online: 1012

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Thread: Afdruk van dia

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    (heb zo ooit van iemand een velvia profiel gekregen voor mijn scanner en dat hielp wel echt)
    Heeft die goedheiligman toevallig ook een Velvia profiel voor mijn Minolta scanner ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote:
    Originally Posted by PieterB
    (heb zo ooit van iemand een velvia profiel gekregen voor mijn scanner en dat hielp wel echt)
    Enige kans dat je deze zou willen delen?

Shooter
    Medium Format
    Die profielen zijn ook zelf te maken, daar heeft in digitales eens een interessant stuk over gestaan. Het hield kort gezegd in dat je een blanco stuk film moet scannen en dat corrigeren in photoshop en er een actie van maken. Ik heb met de Minolta vaak de ervaring gehad dat scannen van kleurenfilm minder lekker ging dat met dia. Daarom scande ik alles als dia en draaide het daarna in photoshop om. De kleuren zijn dan nog niet goed, maar dat is meestal vrij snel met levels recht te zetten. Aanmerkelijk beter contrast vond ik.

Shooter
    Multi Format
    Heb je toevallig een link naar dat artikel van Digitales ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Medium Format
    Ik had alleen de papieren versie, ik zal nog eens zoeken.

Shooter
    Multi Format
    Graag !

PAul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik heb via coloraid een it8 target gekocht voor Velvia 50 (http://www.targets.coloraid.de/). De prijs valt mee en het scheelt een hoop gecorrigeer.

Vooralsnog ben ik van plan de dia's af te drukken op 10x15 tot 15x20, niet veel groter (misschien een enkeling groter voor in een lijstje). Momenteel ben ik nog aan het testen welke instellingen (noise reduction, scherpte) het mooiste resultaat geven als afdruk. Ik gebruik Vuescan, een makkelijk te begrijpen programma met veel functionaliteit. Daarbij komt, dat het lijkt alsof het scannen met Vuescan veel sneller gaat dan met Filmget van Canon.

Ik hoop binnenkort wat resultaten te kunnen laten zien op dit forum!

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Aodhán
    Enige kans dat je deze zou willen delen?
    Heb je ook een Epson 3170? Stuur eens een pm met je mailadres ik zend het door. Het is handig voor het scannen van dia, verwacht wel nooit wonderen van een flatbed (veel te lage dmax)
    Ik gebruik het samen met Silverfast SE - toevallig gevonden je begrijpt me wel (is moeilijk aangezien er voor elk merk een ander programma nodig is...)
    Voor zwart-wit gebruik ik epson scan, het is toch 'maar' digitaal dan hé

Ik denk niet dat hij een profiel voor minolta had
    Als je zelf profielen wil maken, via die coloraid targets gaat dat vrij goedkoop.
    (Zijn je resultaten verbeterd Matthijs?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Graag !

PAul.

Ik heb nog eens voor je gekeken Paul, maar helaas het is weg. Ik denk met het oud papier meegegaan.

Voor kleine afdrukken zal een flatbed nog wel voldoen (al moet je al wat verscherpen) maar voor de grotere zou ik toch aanraden om wat te laten scannen. Dat geeft flink wat meer scherpte en detail.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin