Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,898   Posts: 1,584,341   Online: 781

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Thread: Afdruk van dia

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

Afdruk van dia

Ik heb deze zomer flink wat dia's geschoten (Velvia 50) en ben zeer tevreden over het resultaat. Echter, ik zou er ook graag nette afdrukken van willen, ik ben nogal fan van een fotoalbum. Dit blijkt helaas moeilijker dan gedacht. Veel fotozaken bieden wel een zgn diaprint aan, maar dat is vaak een digitale print van je dia, geprint op papier geschikt voor digitale bestanden, dus niet in de juiste verhouding. Er wordt dus stevig gecropt in mijn foto's en dat heb ik, vanzelfsprekend, liever niet. De dia's zijn allemaal al ingeraamd.

Wie heeft suggesties? Ander lab? Dan maar gaan inscannen?

Ik had verwacht dat het allemaal wat makkelijker zou zijn, aangezien nog veel professionele reis- en landschapsfotografen op Velvia/Provia werken.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Matthijs
    Ik heb deze zomer flink wat dia's geschoten (Velvia 50) en ben zeer tevreden over het resultaat. Echter, ik zou er ook graag nette afdrukken van willen, ik ben nogal fan van een fotoalbum. Dit blijkt helaas moeilijker dan gedacht. Veel fotozaken bieden wel een zgn diaprint aan, maar dat is vaak een digitale print van je dia, geprint op papier geschikt voor digitale bestanden, dus niet in de juiste verhouding. Er wordt dus stevig gecropt in mijn foto's en dat heb ik, vanzelfsprekend, liever niet. De dia's zijn allemaal al ingeraamd.

Wie heeft suggesties? Ander lab? Dan maar gaan inscannen?

Ik had verwacht dat het allemaal wat makkelijker zou zijn, aangezien nog veel professionele reis- en landschapsfotografen op Velvia/Provia werken.
    Ilfochrome prints is wat je zoekt. Loeiduur echter en ik weet echt niet wie het nog doet.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De meeste labs maken een internegatief en drukken vervolgens af volgens het RA-4 process. In feite een goedkopere oplossing dan Ilfochrome (naar mijn mening minder fraai maar dat is persoonlijk). Daar komt nog bij dat men dat process meestal als eerste heeft opgedoekt omdat de omzet daarin heel beperkt is gebleven en men destijds dacht dat het een geweldige boom zou worden. De tijd heeft het helaas achterhaald.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ilfochrome wordt door enkele vaklabs nog wel gedaan, maar je betaalt je scheel. Voor een hele serie zou ik er niet aan beginnen. De vraag is ook een beetje hoe groot je afdrukken moeten worden. In een fotoablum verwacht ik 13x18 prints, hooguit 18x24. Dat zou je zelf nog wel kunnen scannen met een fatsoenlijke kleinbeeldscanner. Harry geeft al aan het resultaat minder fraai te vinden dan een goede Ilfochrome afdruk. Echter een goede handafdruk komt ook niet zonder kennis en ervaring tot stand en hetzelfde geldt voor een scan. Je hebt kennis en ervaring nodig om een scan goed te maken en vervolgens ook tot een goede afdruk te brengen. Het scannen zou je eventueel kunnen laten doen (voor grotere afdrukken sowieso aan te raden) door een vaklab. Je wint dan behoorlijk aan scherpte, detaillering en de kleuren zijn vaak beter. Je kunt dan naar smaak nog wat nabewerken in Photoshop. Pas wel op met afdrukken, daar zit ook nog een heel verhaal aan vast met profielen. Wat je op je scherm ziet, heb je nog niet zomaar op papier. Mocht je deze weg toch opgaan, sta ik je graag terzijde met tips.

Shooter
    Medium Format
    Ik kan je nog een R-3 kit aanbieden, de laatste en dan is het over.

Daarnaast alleen analoog nog Ilfochrome en dat is inmiddels 35% duurder geworden sinds september 2004 en goedkoop was het al niet.

99% scant en drukt digitaal af. S-Color doet nog Ilfochrome maar van dit soort prijzen word je niet vrolijk van. Resteert alleen nog het zelf te doen, ook niet goedkoop maar wel goedkoper.

Ik draai nog op R3 en het laatste Kodak R3 papier (diepvries) en dan is het ook over.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    . S-Color doet nog Ilfochrome maar van dit soort prijzen word je niet vrolijk van. Resteert alleen nog het zelf te doen, ook niet goedkoop maar wel goedkoper.
    Foto Finishing Shop in Eindhoven doet ook nog Ilfochrome, maar ook erg duur. Als je zelf in 1 keer een goede afdruk kunt maken zal het zeker goedkoper zijn, maar ik denk dat er nog wel een aardige leercurve in zit. Goed scannen en afdrukken op RA4 lijkt me de aangewezen weg, maar dan moet je je er wel in verdiepen.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bedankt voor alle tips. Ilfochrome zag ik ook al niet als een haalbare oplossing vanwege de prijs. Ik ga dit weekend de Canon FS4000US filmscanner van mijn schoonvader lenen om te kijken of ik zelf fatsoenlijke scans kan maken. Ik heb ook gelijk maar een demo versie van Silverfast gedownload, aangezien Velvia niet de makkelijkste film blijkt te zijn om in te scannen. Als alles lukt zullen jullie het resultaat wel zien in de gallery, zo niet, dan niet...

Nogmaals dank voor de nuttige informatie!

Shooter
    Multi Format
    De Canon 4000 is een uitstekende scanner, daarmee kun je prima dia's scannen.
    Scannen van veel kleurenfilms is niet makkelijk. De ene opname gaat makkelijker dan de andere. Je hebt altijd nog de mogelijkheid om de prescan te vergelijken met het origineel op de lichtbak.
    Sommigen zweren bij het gebruik van Vuescan. De interface is helaas niet altijd even simpel te doorgronden in Vuescan. Zowel in Vuescan als in Silverfast zitten karakteristieken van veel verschillende films. Kijk eens of dat helpt.
    Ik scan vooralsnog met de bij mijn Minolta scanner geleverde software. Dat gaat meestal uitstekend.

Succes ,

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Medium Format
    Op welk formaat ga je afdrukken Matthijs?

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    De Canon 4000 is een uitstekende scanner, daarmee kun je prima dia's scannen.
    Scannen van veel kleurenfilms is niet makkelijk. De ene opname gaat makkelijker dan de andere. Je hebt altijd nog de mogelijkheid om de prescan te vergelijken met het origineel op de lichtbak.
    Sommigen zweren bij het gebruik van Vuescan. De interface is helaas niet altijd even simpel te doorgronden in Vuescan. Zowel in Vuescan als in Silverfast zitten karakteristieken van veel verschillende films. Kijk eens of dat helpt.
    Ik scan vooralsnog met de bij mijn Minolta scanner geleverde software. Dat gaat meestal uitstekend.

Paul.
    Voor zwart-wit scan ik altijd met 'epson scan' (ik gebruik dus een epson
    Voor kleur of dia gebruik ik silverfast. Het is moeilijk de juiste kleurenweergave te verkrijgen maar met aangepast profielen lukt dat wel. (heb zo ooit van iemand een velvia profiel gekregen voor mijn scanner en dat hielp wel echt)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin