Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,056   Posts: 1,561,382   Online: 1057

Results 1 to 4 of 4

Thread: Oud papier

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm

Oud papier

IK ben een nieuweling op het gebied van printen en heb een pak Ilford papier aangeschafd waarvan ik het vermoeden heb dat de kwaliteit niet meer is wat het geweest is. Mijn eerste twee prints waren erg grauw en er was geen contrast terwijl er wel behoorlijk wat contrast in het negatief aanwezig was. Ik heb mijn handelingen nagelopen en kon geen oorzaak vinden voor mijn grauwe contrastloze printjes. Dus twijfel ik aan het papier aangezien de zaak waar ik het gekocht heb niet echt bekend stond als goed. Wat zijn de kenmerken van oud of niet goed bewaard papier?

Shooter
    Multi Format
    Ik vrees dat je de kenmerken net zelf opgenoemd hebt.
    Spijtig.

Is het MultiGrade of gegradeerd papier?

Er is echter hoop, want:
    - is je DOKA echt donker? Je kan hier op het forum wel vinden hoe je een sluiertest doet.
    - aangezien je nieuweling bent, kan het ook zijn dat je een verkeerde filtratie toepast. Ik ga me hier niet verder over uitspreken, maar zonder filtratie moet je van een contrastrijk negatief een redelijke print krijgen.

Groeten,
    Geert
    (is nog steeds nieuweling)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja zijn duidelijk de kenmerken van gesluierd of oud/slecht bewaard papier.... of van een slechte dokaverlichting natuurlijk. Probeer eens een vel onbelicht papier in het donker te ontwikkelen. Daaruit kan je soms ook al het een en ander opmaken.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Dit was een testshot, een soort van baselevel test. Ik had geen filtrering gebruikt. Dat zou stap twee geweest moeten zijn maar helaas...Ik gebruik mijn doka regelmatig voor het ontwikkelen van mijn 4x5 negatieven in open bakjes en heb nooit problemen gehad, alle lichtjes (wasmachine en stopcontact) zijn rijkelijk bedekt met eendentape en op het raam zitten twee vuilniszakken met een laag kranten. Desalnietemin denk ik dat een sluiertest geen slecht idee is, je weet nooit! De meest waarschijnlijke zwakke schakel is het papier, het is trouwens multigrade. Je moet natuurlijk nooit papier kopen in een zaak waar de ontwikkelaars ed onder een laag stof ziten en de etalage uitpuilt van vierderangs digitale cameraatjes. leef en leer zal ik maar zeggen!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin