Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,262   Online: 1022

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Multi Format

Velvia 100 (sla me dood...)

Deze zomer ga ik na een onderbreking van 1 (eigenlijk 2) jaar terug de bergen in. Ik plan om ipv de kleinbeeld een TLR mee te nemen, geladen met Velvia 100. Nog niet terug voor het steviger klimwerk, dat wordt nog even uitgesteld. Ons Mieke is dan anderhalf jaar en gaat mee op de rug.

Uiteraard ben ik van plan om die daarna zelf ook te ontwikkelen, na eerst vooraf wat testen gedaan te hebben, ik wil mijn reisfoto's niet om zeep helpen.

Heeft er iemand specifieke tips voor het belichten van Velvia, bv. filtering? Vroeger gebruikte ik Sensia op kleinbeeld, zonder noemenswaardige problemen.

Groeten,
    G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Velvia (ik heb alleen ervaring met de 50 variant) was voor mij het beste op nominaal, daar de echte iso wat lager lag - daarom gebruikten vele fotografen Veliva 50 op iso 40. Goesting is smaak...
    In de bergen zeker een pola of uv filter gebruiken, om de blauwe heiigheid weg te werken.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geert,
    Ik gebruik ook Velvia en met prima resultaten. Echter is zou ik je willen aanraden een proeffilm te schieten om te zien of je beter iets over- of onderbelichting (camera afhankelijk natuurlijk) kunt nemen. Meestal geeft heel iets onderbelichting vollere kleuren en betere detaillering in de hoge lichten. Belangrijk bij dia's is dat je de highlights onder controle houdt. Dus hierop meten en de rest op de plaats laten vallen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Harry,

het eerste rolletje zou ik idd. in het lab laten ontwikkelen om een referentiefilm te hebben.

G

Shooter
    Multi Format
    Marc,

een polarisatiefilter op een TLR. Denk eens na, hoe check je de instelling? :rolleyes:

G

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Marc,

een polarisatiefilter op een TLR. Denk eens na, hoe check je de instelling? :rolleyes:

G
    Twee polarisatiefilters, een op de "view" lens, een op de "take" lens, de twee filters van tevoren op elkaar calibreren en wat markeringe aanbrengen. Niet optimaal, en mij teveel gedoe, maar het kan wel.

Of als je toevallig een flitsschoen op je TLR hebt, een Kenko polariser (eigenlijk bedacht voor rangefinders, maar wellicht net zo goed bruikbaar op de TLR).

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Argus,

Voor eerst wens ik je een goede reis!

Wat filteren op Velvia 100 betreft, stel ik voor, zonder pedant te willen zijn, om naast de U.V. ook een Wratten (Kodak) filter nr. 81 en nr. 81A mee te nemen. Dit zijn amberkleurige colour balance filters, het zijn wel folie filters (vroeger waren dat gelatine filters).
    Op matige hoogte is de 81 aan te raden en hoger de 81A (of zelfs een 81B).
    Kodak heeft over filters en het gebruik ervan zeer veel en goede info op hun website, de moeite waard...
    Het kan best dat je geen filterhouder voor jou camera vindt, maar B&W heeft er wel glazen versies van, overigens is hun catalogus ook wel interessant, kijk eens naar de uitleg die ze geven over het Mired systeem, waar eigenlijk die filters op gebaseerd zijn.

Als je E-6 ontwikkelt, stel ik je voor, om zo nauwkeurig mogelijk te werk te gaan ; temperatuur, tijden en verdunningen (= samenstellingen) zijn wel belangrijk, zie ook weer de Kodak website.

Veel geluk ermee,
    Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Marc,

G
    Akkoord, maar de blauwe heiigheid blijft aanwezig. een UV of in de limiet een skylight....

De blauwe zweem op een perfecte dia is echt ambetant ....

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Marc,

G
    Hiermee:

[91810] Bayonet III to 46mm TLR dual filter adaptor
    [91811] Bayonet IV to 58mm TLR dualfilter adaptor
    (http://www.robertwhite.co.uk/rollei.htm)

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Hiermee:

[91810] Bayonet III to 46mm TLR dual filter adaptor
    [91811] Bayonet IV to 58mm TLR dualfilter adaptor
    (http://www.robertwhite.co.uk/rollei.htm)
    Aha, daar dacht ik ook al aan om te fabriceren. Bedankt voor de link, 't is wel prijzig!

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin