Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,632   Online: 676

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: DiluColor

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

DiluColor

Zijn de produkten, zoals kleurenfilm ontwikkelaar C41 en kleurenpapier ontwikkelaar RA-4, die verkocht worden onder het label DiluColor bij o.a. Phototec in Duitsland afkomstig van Amaloco??
    Wie heeft daar zicht op. Het lijkt mij dat het één pot nat is...!?
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Zijn de produkten, zoals kleurenfilm ontwikkelaar C41 en kleurenpapier ontwikkelaar RA-4, die verkocht worden onder het label DiluColor bij o.a. Phototec in Duitsland afkomstig van Amaloco??
    Wie heeft daar zicht op. Het lijkt mij dat het één pot nat is...!?
    Nat wel... :rolleyes:

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Dilucolor chemie is oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland. Een zekere Kleinschmidt heeft ooit een hele reeks ontwikkelaars op de markt gebracht. (Zeker met allen maar een klein markt aandeel weliswaar.)

Ik denk mij te herinneren aan een bouwdoos system.

En er was een C-41 kompatibel ontwikkelaar die niet alleen bij lage temperatuur werkte, maar daarboven een hoger resolutie dan de producten van de grote merken opleverde!

Ooit zijn de recepturen overgenomen door Amaloco (als ik mij nog goed zou herinneren aan een gesprek met Mhr. v. Beugen).
    Maar geen van die oude producten zijn meer in de handel. Amaloco heeft nu zijn eigen C-41 ontwikkelaar. Die in Duitsland via één verzendhandelaar als Dilucolor wordt aangeboden.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik meende ook al enige overeenkomsten te herkennen in zowel de verpakkingen alsmede de gebruiksaanwijzingen.
    Weet je misschien ook of deze recepturen bij Kleinschmidt gemaakt worden of dat ze rechtstreek van Amaloco komen?
    Deze vraag vanwege het feit dat mettertijd Amaloco wellicht zal stoppen met de productie.
    Aangezien ik zeer content ben met deze ontwikkelaars zou dat een mooi alternatief betekenen.
    harry

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Als ík van Beugen goed heb begrepen, is dat nu een eigen formule uit Ommen.

(Heb net hun netplek bekeken, er staat een leveringsprogramma met meer kleurchemie, op, dat mij nog niet bekend was. Verandering op hun plek, of fout van mijn computer..)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je de K-serie bedoeld dan is die al enige jaren leverbaar, althans in Nederland. Opmerkelijk is wel dat het leveringsprogramma de stand per december 2007 aangeeft??? Betekent dat deze recentelijk nog is aangepast...
    harry

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Uit een wat oudere medeling van de Amaloco netplek:

-) In 1990 introduceert Amaloco de eigen nieuwe kleurchemie voor het RA-4 warmproces onder de naam Rapidocolor/Rapidoblix.

-) In 1991 koopt Amaloco de licentie voor Monoconcentraattechniek in RA-4 en C-41 processen van Kleinschmidt uit München.
    -) Het RA-4 koudproces (20°C.), dat op deze monoconcentraattechniek is gebaseerd wordt door Amaloco verbeterd en in 1992 op de markt gebracht onder de naam Mono~Color/Mono~Blix.
    -) Het mono C-41 proces wordt geintroduceerd onder de naam Mono-Negacolor.

-) Vanaf 1993 wordt op basis van het RA-4 koudproces en door middel van een Transformer kit ook een R-3 koudproces op de markt aangeboden.

-)Tenslotte komt in 1994 nog K945- Stabi-AM op de markt.

Dit maakt een overgang van Kleinschmitd naar Amaloco wat C-41 betreft nog niet echt duidelijk, hoewel de gebruiksaanwijzingen verschillen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    -) In 1991 koopt Amaloco de licentie voor Monoconcentraattechniek in RA-4 en C-41 processen van Kleinschmidt uit München.
    -) Het RA-4 koudproces (20°C.), dat op deze monoconcentraattechniek is gebaseerd wordt door Amaloco verbeterd en in 1992 op de markt gebracht onder de naam Mono~Color/Mono~Blix.
    -) Het mono C-41 proces wordt geintroduceerd onder de naam Mono-Negacolor.
    Het mono-negacolor C-41 proces is een monoconcentraat (K50 - K54) dat verwerkt wordt op 38°C.
    harry

Shooter
    Medium Format
    In 1991 koopt Amaloco de licentie voor monoconcentraattechniek in RA-4 en C-41 processen van Kleinschmidt (Klagenfurter Strasse 12) uit München.
    Het RA-4 koudproces (20°C.), dat op deze monoconcentraattechniek is gebaseerd wordt door Amaloco verbeterd en in 1992 op de markt gebracht onder de naam Mono~Color/Mono~Blix.
    Het mono C-41 proces wordt geintroduceerd onder de naam Mono-Negacolor.

Vanaf 1993 wordt op basis van het RA-4 koudproces en door middel van een Transformer kit ook een R-3 koudproces op de markt aangeboden voor gebruik met R3 papier (Kodak Radiance), waarvan de productie in 2004 is beeindigd.

De verkoop van de patenten van Kleinschmidt was destijds een gedwongen feit door een dodelijk auto ongeluk van de uitvinder.

Phototec verkoopt K54 en K43 onder Dilucolor, een voor Duitsland destijds een bekend begrip wat zo voor marketing technische redenen gebleven is.

Links op de foto: K54 C41 mononegacolor ontwikkelaar van Amaloco, rechts Diluprint-4 RA-4 ontwikkelaar (FTK - 1990) (Kleinschmidt Fototechnik) waarvan Amaloco de K43 monocolor RA-4 uit ontwikkeld heeft.

2008 zal overigens voor Amaloco in Ommen het laatste productie jaar gaan worden.

Groetjes,

Robert

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    2008 zal overigens voor Amaloco in Ommen het laatste productie jaar gaan worden.

Het gaat dus verder met de merk Amaloco...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin