Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,671   Posts: 1,481,811   Online: 1168

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 27
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

C-print, wat is dat?

Bij verschillende fototentoonstellingen ben ik kleurenafdrukken tegengekomen waarbij vermeld stond "c-print". Wat is dat voor een techniek?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Wikipedia is altijd erg geduldig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_C_print

Maar eigenlijk is het dus niets anders dan een gewone, traditionele (dus niet inktjet) "color-print", waar de C misschien vandaan komt...

jd callow's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    117
    Not a great description "The most common Type C print process is RA-4. It is the most common format of color photographs," is not correct. RA4 or its precursers are the *only* c(chromogenic)-prints -- not simply the most common.

*

Shooter
    35mm
    C staat voor color print M voor monochroom print (zwart wit, al dan niet in 1 kleur getoont. Sepia is vb monochrome, dual toning word al snel ingedeeld bij color print voor het CvB (centrum voor beeldexpressie)) en CS staat voor color slide (dia). Ik vraag me af als ik een zwart-wit dia zou insturen voor een wedstrijd hoe ze dat gaan indelen? MS monochrome slide?

Groetjes,

Tom

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Ik dacht dat tenminste in het verleden deze uitdrukking in de kunstwereld werd gebruikt om Cibachrome afdrukken te kenmerken.

Robbedoes, wij hebben dus inmiddels drie definities...

Shooter
    35mm
    Wil de echte C-print nu rechtstaan?

Tom

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik vroeg het me af omdat het materiaal er een beetje plastic-achtig, of liever als een laminaat uitziet. Via Wiki kwam ik erachter dat er speciale laserprinters zijn die voor de belichting van zeer grote formaten kunnen dienen. Tsja Cibachrome, ook wel op de bordjes zien staan...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    C-Print is een afkorting van Coupler Print.
    Het zilver in de emulsie wordt uitgewassen en de gekoppelde kleurstoffen blijven dan achter in de emulsie.
    Deze emulsies werden voor de zeventiger jaren op barytpapier gegoten en daarna is het, en dat is nu nog zo, op PE-papier gezet.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Kortom, "C-Print" is op tentoonstellingen een "Arty" maniertje om gewone kleurenafdrukken belangrijker te laten lijken. "C-Print" brengt meer geld op dan "Gewoon plastic kleurenfotootje".
    Last edited by argentic; 05-20-2008 at 01:39 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Gevonden

Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ik vroeg het me af omdat het materiaal er een beetje plastic-achtig, of liever als een laminaat uitziet. Via Wiki kwam ik erachter dat er speciale laserprinters zijn die voor de belichting van zeer grote formaten kunnen dienen. Tsja Cibachrome, ook wel op de bordjes zien staan...
    Via het artikel over de Lotus camera kwam ik bij toeval het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag tegen.
    Het betreft Cibachrome/Ilfochrome en dat is een kleurenpapier dat direct een positief beeld oplevert.
    Je hebt dus geen negatief, maar een positief nodig; dia.
    Maar uit het verhaal over de Lotus is op te maken dat je het papier ook rechtstreeks in een grootformaat camera kunt gebruiken.
    Het materiaal schijnt aardig houdbaar te zijn.

Misschien iets om een keer uit te proberen.

Groetjes,

Rob

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin