Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,539   Posts: 1,544,287   Online: 830

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 29
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Bedankt Jaap,

Is sodium metaborate hetzelfde als de huishoud soda ?
    Nee, dat is borax.

Ik heb op photocrack ook een stuk gevonden over een vitamine C ontwikkelaar opgelost in Propylene Glycol, met Phenidon en soda.
    Ik neem aan dat dit (ongeveer) overeenkomt met Mytol en Instant Mytol qua werkzame stoffen.
    Ja en nee.

De werkzame stoffen komen wel overeen, maar het gaat uiteindelijk om de juiste verhouding van die stoffen, en om toevoegingen voor het manipuleren van scherpte, korrel, contrast e.d. De formule van PhotoCrack / Phot-O-Vergne is niet openbaar om twee redenen :

1. Deze ontwikkelaar (codenaam "FD1") is nog in testfase. De resultaten zijn weliswaar uitstekend, maar ik experimenteer nog met optimale combinaties van film+verdunning+ontwikkeltijden, en met toevoegingen voor variabele eigenschappen. Bovendien wil ik dat hij volledig milieuvriendelijk blijft, wat nog niet zo simpel is. Aangezien ik momenteel nog steeds geen doka heb, is dat testen uitbesteed. Dus het kan allemaal nog wel even duren.
    2. Misschien ga ik hem in de toekomst nog ooit verkopen. Dus dan kan ik de formule niet vrijgeven.

De Phot-O-Vergne filmontwikkelaar geeft tot nu toe fijnere korrel en betere scherpte dan ID11 / D76. En dat met het gebruiksgemak van HC110 voor de prijs van Rodinal. Maar in hoeverre dat voor je belangrijk is hangt van je smaak af.

Niemand houdt je tegen om zelf te experimenteren met verhoudingen en toevoegingen. Ga uit van MyTol en probeer stapje voor stapje te variëren.
    Last edited by argentic; 09-01-2008 at 05:35 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Wilbert,

Bedankt voor de info.
    Op het ogenblik gebruik ik naar tevredenheid Xtol, welke ik al een fijne korrel vindt hebben.
    Ik zal in de toekomst eens gaan experimenteren met Mytol, als al mijn andere processen naar behoren werken.

Grtz.
    Mike
    --Mike

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    De Phot-O-Vergne filmontwikkelaar geeft tot nu toe fijnere korrel en betere scherpte dan ...
    Is dat niet een beetje een tegenstrijdigheid, fijnere korrel en betere scherpte? Of kan je me meer over microcontrast vertellen? (En dan graag zonder je zelf schuldig te maken aan reclame.)

Ik zelf geen altijd het voorbeeld dat een beeld van twee pixels het scherpste beeld is dat we kennen. Zeg maar één grote korrel op papier is het scherpste. Hoe meer pixels of hoe kleiner de korrel, hoe minder scherp.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jaap,

Waarom zouden fijne korrel en scherpte elkaar uitsluiten? Een goed voorbeeld is Perceptol/MicrodolX, die duidelijk fijnere korrel en duidelijk betere scherpte oplevert dan ID11/D76. Weliswaar met verlies van een stop belichting.

Iets anders is dat veel traditionele ultrafijnkorrel ontwikkelaars hun effect produceerden door wollige korrels en dat kwam de scherpte niet ten goede. Verder is scherpte natuurlijk een ingewikkelde materie die van heel veel factoren afhankelijk is. Dat beeld van twee pixels (ik neem aan een zwarte en een witte) is maar één factor. En dan hebben we het nog niet over wat de een wel en de ander niet als scherp ervaart.

(En dan graag zonder je zelf schuldig te maken aan reclame.)
    Mijn ontwikkelaar is helemaal niet in de handel. Hoe kan ik me dan schuldig maken aan reclame? mhulsman stelde een rechtstreekse vraag over die ontwikkelaar, en daar heb ik rechtstreeks op geantwoord.
    Last edited by argentic; 09-01-2008 at 05:33 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Scherpte is een begrip wat vele definities heeft. Voor de een heeft het veel te maken met contrast verschillen voor de ander is het 't vermogen om hele kleine nuance over te brengen. Op het ogenblik ben ik fotografisch gebiologeerd op structuren op stranden en in duinen. En met name de patronen die in het zand ontstaan. Ik ben er achter gekomen dat deze verschillen heel minimaal zijn. Om deze patronen over te brengen ligt het voor de hand om het contrast om hoog te brengen maar dan verlies ik direct weer het zachte karakter van het zandoppervlak. Het is vergelijkbaar met een niet effen doek die ergens overheen ligt, je hebt stofuitdrukking, golven en plooien en kleurverschillen. Als ik met mijn techniek het ene laat prevaleren verlies ik bij 't ander. Het enige wat echt helpt is een groter negatief, lees meer scherpte. Uiteindelijk wint een 8 X 10 het dan van al het kleinere spul.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    ... Het enige wat echt helpt is een groter negatief, lees meer scherpte.
    Het duurde even dat voor mij het kwartje viel (of is dat tegenwoordig €0,10? ). Toen ik van middenformaat naar 4x5in ging upgraden, verwachtte ik meer scherpte. Zeker toen het 8x10in werd, zou dat de oplossing van al mijn problemen zijn. Maar echte scherpte kreeg ik niet, tenminste niet zoals ik verwachtte. Een groter negatief heeft op microniveau een betere scherpte en contrast, maar op macroniveau niet persé. Zoals ik al eerder schreef: een beeld van twee beeldpunten is perfect scherp. Hoe groter je negatief, hoe meer beeldpunten, dus de overgangen en randen zijn in meer beeldpunten gevangen, waardoor het potentieel minder scherp is. Een rand in twintig beeldpunten is scherper dan in tweeduizend beeldpunten. Maar dan wel op dezelfde grootte van de afdruk. Toch?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waarom zouden fijne korrel en scherpte elkaar uitsluiten? Een goed voorbeeld is Perceptol/MicrodolX, die duidelijk fijnere korrel en duidelijk betere scherpte oplevert dan ID11/D76. Weliswaar met verlies van een stop belichting.
    Ik denk dat dat komt omdat ID11/D76 een compromis is. Het is vast geformuleerd met kleinbeeld in gedachten, maar niet grootformaat. En zoals je gaat zeggen: het is ook een kwestie van perceptie.

Verder is scherpte natuurlijk een ingewikkelde materie die van heel veel factoren afhankelijk is. ... En dan hebben we het nog niet over wat de een wel en de ander niet als scherp ervaart.
    Dat is waar, maar dan is het toch leuk om het er over te hebben? Ik stel zelfs een test voor: fotografeer een zelfde onderwerp met twee filmformaten beeldvullend. Druk ze af op dezelfde grootte in een verder identiek proces, precies dezelfde ontwikkelaar. Ik postuleer hier dat het kleinste formaat het scherpste zal ogen. Daar durf ik wel een doosje vin op te zetten...

Mijn ontwikkelaar is helemaal niet in de handel.
    Maar dat komt hij toch wel? Het was misschien wat te snel geroepen, sorry.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Een rand in twintig beeldpunten is scherper dan in tweeduizend beeldpunten. Maar dan wel op dezelfde grootte van de afdruk. Toch?
    Stof tot nadenken.....Stel een foto van een zwart en een wit vlak met een behoorlijk groot helderheids verschil, waarbij de scheiding tussen de 2 vlakken diagonaal door 't beeld loopt. Doe mij dan maar die foto met 2000 beeldpunten. Die van 20 lijkt mij teveel op een ritssluiting. Misschien wel een scherpe rits maar het lijkt nauwelijks meer op een lijn. Ergo de scherpte indruk ontstaat door het patroon van de beeldpunten niet door het gefotografeerde. De enige manier om met die 20 beeldpunten het redelijk te doen is als gerangschikt zijn parallel aan de af te beelden lijn.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hebben we deze discussie onlangs al gevoerd in de thread over beeldkwaliteit? Aangezien het onderwerp off-topic is start ik even een aparte thread op.
    Last edited by argentic; 09-04-2008 at 02:01 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    Wat dacht je van ontwikkelen in koffie?
    http://creativeimagemaker.co.uk/mod/...view.php?id=17

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin