Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,499   Posts: 1,543,268   Online: 950

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 29 of 29

Shooter
    4x5 Format

Scherpte

Scherpte is een ongedefinieerd begrip in de fysische zin. Maar ook gevoelsmatig is het een slecht te gebruiken begrip als het gaat om beeldkwaliteit, al was het alleen maar omdat het kwaliteitsbeginsel o.a. een persoonsgebonden zaak is.

Om in de fysische zin het begrip beeldkwaliteit ín de greep te krijgen is het begrip contrastoverdracht ingevoerd. Het gaat echter om een beschrijvingsmethode en het zegt niets over hoe beeldkwaliteit ervaren wordt.

Het afgelopen jaar heb ik wel 7 verschillende films getest met verschillende ontwikkelaars in de landschapfotografie. Een van de resultaten was, dat verschillende film/ontwikkelaars naar mijn gevoel optmaal konden werken. Een verneveld Hollands landschap vraagt een andere film/ontwikkelaar combinatie als een Italiaans zomerlandschap. UIteraard is het niet alleen de film/ontwikkelaarcombinatie, maar het hele fotografische traject dat verantwoordelijk is voor het eindresultaat.

Om een inzicht te krijgen in de processen achter beeldkwaliteit is het denken in contrastoverdracht nuttig ( en verwaarloos daarbij niet de overdract van microcontrast). Maar het inzicht alleen is niet voldoende. Het vervangt de persoonlijke beoordeling van beeldkwaliteit niet.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    BTW, catechol zit ook in onze urine...
    Philippe
    Heeft iemand al eens een urine ontwikkelaar gemaakt?
    (Ontwikkelen op 37 graden.)

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Heeft iemand al eens een urine ontwikkelaar gemaakt?
    (Ontwikkelen op 37 graden.)
    Een ontwikkelaar op basis, of met, urine werd door het verzet gebruikt in bezet Frankrijk tijdens WWII, wellicht in andere landen ook, maar hoe weet ik niet...

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by mug View Post
    Wat dacht je van ontwikkelen in koffie?
    http://creativeimagemaker.co.uk/mod/...view.php?id=17

Dat ziet er goed uit zeg. Ga ik binnenkort ook maar eens proberen. Tenslotte is koffie goedkoper dan een flesje Rodinal. hehe.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    maar hoe weet ik niet...
    Op basis van de structuurformule zie ik geen overeenkomsten van ureum met een ontwikkelstof.

(ureum)
    Ureum is een eenvoudige stof zonder aromatische ringen, ik vermoed dat er andere stoffen in de urine zitten die voor het ontwikkelen zorgen. De urine is natuurlijk vol met stoffen.
    Er is onderzoek gedaan bij mensen die leiden aan alkaptonurie. Deze mensen ontwikkelen homogentisinezuur in de urine, wat veel overeenkomsten heeft met de ontwikkelstof hydroquinon HQ. (De stuctuurformule van homogentisinezuur heeft een CH2COOH groep meer.)

(Homogentisinezuur)

(hydroquinon)
    De resultaten als ontwikkelaar zijn vergelijkbaar, in ieder geval beter dan van
    - urine van mensen die geen homogentisinezuur aanmaken of
    - koffie of
    - urine van mensen die koffie gedronken hebben...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Het onderwerp van deze thread is de milieuvriendelijke doka. Ik vermoed dat de koffie en urine daarom als ontwikkelstoffen zijn genoemd. Deze stoffen zijn vermoedelijk niet belastend voor het milieu.
    Stoffen als hydrochinon, metol etc zij chemisch stabiel en belastend voor het milieu. Nemen we daarentegen een ontwikkelstofstof als pyrogallol, dan is die vrijwel niet belastend voor het milieu. De stof is namelijk zo reactief en zal ontleed zijn als deze het milieu bereikt heeft.
    Pyrogallol ( in een alkalische omgeving, zoals in een ontwikkelaar) , heeft een goede ontwikkelwerking gedurende een 15 minuten, dus kan in een ontwikkelaar worden ingezet. Maar na een half uur zal er weinig van over zijn. Catechol is wat stabieler dan pyrogallol, maar ontleedt toch ook nog snel.
    Vanwege deze eigenschap kun je het dus milieuvriendelijke ontwikkelstoffen noemen. Toen ik mijn pyrogallol en pyrocatechol ontwikkelaars samenstelde, was dit een belangrijke overweging.
    Het ligt hierbij net als bij de pesticiden. DDT is zo verwerpelijk vanwege zijn hoge stabiliteit. Tegenwoordig worden instabiele pesticiden ingezet, waarbij de mate van instabiliteit van de toepassing afhangt.

Jed

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Op basis van de structuurformule zie ik geen overeenkomsten van ureum met een ontwikkelstof.

(ureum)
    Ureum is een eenvoudige stof zonder aromatische ringen, ik vermoed dat er andere stoffen in de urine zitten die voor het ontwikkelen zorgen. De urine is natuurlijk vol met stoffen.
    Er is onderzoek gedaan bij mensen die leiden aan alkaptonurie. Deze mensen ontwikkelen homogentisinezuur in de urine, wat veel overeenkomsten heeft met de ontwikkelstof hydroquinon HQ. (De stuctuurformule van homogentisinezuur heeft een CH2COOH groep meer.)

(Homogentisinezuur)

(hydroquinon)
    De resultaten als ontwikkelaar zijn vergelijkbaar, in ieder geval beter dan van
    - urine van mensen die geen homogentisinezuur aanmaken of
    - koffie of
    - urine van mensen die koffie gedronken hebben...
    Merlin,

Zoals mij werd verteld zou de hieronder vermelde bron wellicht wat klaarheid kunnen brengen, maar ik mis alle kennis om het te begrijpen, het heeft iets met catechol te maken, zo begreep ik het toch...

Gelukkig nieuwjaar,

philippe

^ Anti-inflammatory effects of catechols in lipopolysaccharide-stimulated microglia cells: Inhibition of microglial neurotoxicity. European Journal of Pharmacology, Volume 588, Issue 1, 24 June 2008, Pages 106-113
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nemen we daarentegen een ontwikkelstofstof als pyrogallol, dan is die vrijwel niet belastend voor het milieu. De stof is namelijk zo reactief en zal ontleed zijn als deze het milieu bereikt heeft
    Dan ga je ervan uit dat wanneer een stof met de lucht gereageerd heeft niet meer toxisch is. Dat is lang niet altijd het geval. En pyrogallol is op zich zelf best stabiel, net als andere stoffen met benzeenkernen in de stuctuurformule. Dus sowieso toxisch voordat het gebruikt wordt, brandbaar, reageert sterk met andere stoffen, dus als pure stof een beetje gevaarlijk. Als je vragen hebt over de toxiciteit, kijk dan altijd naar de Material Safety Data Sheet (MSDS) van de stof, bijvoorbeeld die voor pyrogallol.
    Last edited by Merlin; 01-02-2010 at 09:16 AM. Click to view previous post history. Reason: spelfout
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Dan ga je ervan uit dat wanneer een stof met de lucht gereageerd heeft niet meer toxisch is. Dat is lang niet altijd het geval. En pyrogallol is op zich zelf best stabiel, net als andere stoffen met benzeenkernen in de stuctuurformule. Dus sowieso toxisch voordat het gebruikt wordt, brandbaar, reageert sterk met andere stoffen, dus als pure stof een beetje gevaarlijk. Als je vragen hebt over de toxiciteit, kijk dan altijd naar de Material Safety Data Sheet (MSDS) van de stof, bijvoorbeeld die voor pyrogallol.
    Pyrogallol is aan de lucht stabiel. Pyrogallol wordt reactief in alkalisch milieu ( dus in een ontwikkelaar). Hier verliest het zijn reactiviteit echter al snel. Dus de toxiciteit als gevolg van deze reactiviteit verdwijnt.
    De MSDS spreekt zich uit over een gegeven stof. Niet over andere onbekende stoffen, die in weet ik wat voor processen ontstaan.
    Wat pyrogallol betreft, ziet het er naar uit dat de reactieprodukten geen speciale problemen opleveren, omdat pyrogallol in zeer grote hoeveelheden in de leerlooi-industrie worden ingezet zonder bijzondere problemen ( zolang je niet in een pyrogallol-vijver valt).
    In de fotografie gebruiken we in het ontwikkelperoces echter het uiterst reactieve verse pyrogallol en daarom is zorgvuldig handelen van belang.

Jed

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin