Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,516   Posts: 1,572,129   Online: 1112

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Milieu vriendelijke doka

Beste,

Gezien mijn voorliefde voor mooie plaatsen in de natuur wil ik mijn gebruikte chemie tijdens de fotografie hobby ook zo milieuvriendelijk mogelijk houden. Uiteraard is dit misschien maar een druppel op een hete plaat maar alle beetjes helpen.

Als papier ontwikkelaar zal ik binnenkort de ECO 4812 van Wolfgang Moersch gebruiken, zie http://www.moersch-photochemie.de/.

Nu gebruik ik ID11 1+1 oplossing om mijn HP5+ en FP4+ van Ilford in te ontwikkelen. Ik ga waarschijnlijk overschakelen op de meer economische ne ecologische oplossing ID11 1+3.

Weten jullie (andere) minder milieu belastende film ontwikkelaars en papierontwikkelaars? Ik heb van horen zeggen dat de Agfa neuto liquid ook milieuvriendelijk zou zijn.

Groeten,
    Tom

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Zelf Vitamine C ontwikkelaar maken. Kijk hier maar http://www.apug.org/forums/forum223/...ant-mytol.html
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Is er ook een lijst beschikbaar met de vertaling van de engelse chemische benamingen.
    Via google kan ik wel wat vinden maar het merendeel zijn toch andere chemische benamingen.
    --Mike

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik maak zelf pyrocat HD waarvan men beweert dat na gebruik deze dermate uitgeput/uitgewerkt is dat hij in de afvoer kan...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik maak zelf pyrocat HD waarvan men beweert dat na gebruik deze dermate uitgeput/uitgewerkt is dat hij in de afvoer kan...
    Zoals - naar ik vermoed - de meeste one-shot ontwikkelaars?

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Is er ook een lijst beschikbaar met de vertaling van de engelse chemische benamingen.
    Via google kan ik wel wat vinden maar het merendeel zijn toch andere chemische benamingen.
    sodium = natrium
    potassium = kalium
    anhydrous = watervrij
    acid = zuur
    Wat wil je nog meer weten?
    Ik wil je met alle plezier een inleiding geven in de chemie.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    sodium = natrium
    potassium = kalium
    anhydrous = watervrij
    acid = zuur
    Wat wil je nog meer weten?
    Ik wil je met alle plezier een inleiding geven in de chemie.
    Bedankt Jaap,

Is sodium metaborate hetzelfde als de huishoud soda ?

Ik heb op photocrack ook een stuk gevonden over een vitamine C ontwikkelaar opgelost in Propylene Glycol, met Phenidon en soda.
    Ik neem aan dat dit (ongeveer) overeenkomt met Mytol en Instant Mytol qua werkzame stoffen.

grtz.
    Mike.
    --Mike

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Bedankt Jaap,

Ik heb op photocrack ook een stuk gevonden over een vitamine C ontwikkelaar opgelost in Propylene Glycol, met Phenidon en soda.
    Ik neem aan dat dit (ongeveer) overeenkomt met Mytol en Instant Mytol qua werkzame stoffen.
    grtz.
    Mike.
    Beste Mhulsman,

Kijk voor het beste op 't internet over Ascorbic acid (=Vit-C) op http://unblinkingeye.com/Articles/articles.html .
    Er is van alles te vinden, beschrijvingen, formules en tests voor zelf te brouwen ontwikkelaars e.d..
    Overigens is Patrick Gainer dé meester van de Ascorbic acid en Sandy King deze van de Pyrocat HD!
    Veel leesplezier,

Philippe

P.S. een zeer goede, duurzame en eenvoudige Vit-C papier ontwikkelaar is de E-72 van Chris Patton, een 'echte' milieu vriendelijke Dektol cloon, zie attachment.
    Last edited by Philippe-Georges; 09-26-2008 at 05:44 AM. Click to view previous post history.
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    De pyrocat (catechol) ontleedt inderdaad. De pyrocat HD bevat echter ook stabiele ontwikkelstof ( phenidone of metol). En om die reden kan het niet door de afvoer. Als de ontwikkelaar een echte catechol ontwikkelaar is kan die inderdaad door de afvoer. Met de ontwikkelaar die ik gebruik verdwijnt de activiteit snel.

Jed

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jed,

De hoeveelheid Phenidone in Pyro-HD is zo klein dat het 'bijna' niet uitmaakt of deze na gebruik nog wat actief is. Maar het is natuurlijk altijd beter om deze niet in de afvoer te lozen. Overigens vermoed ik dat Phenidone net ietsje minder erg is dan Metol, of vergis ik me?

BTW, catechol zit ook in onze urine...

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin