Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,875   Posts: 1,520,217   Online: 1233

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

Wie ontwikkeld er nog zelf E6 proces?

Hoi,

Zoals de titel al aangeeft: Wie ontwikkeld er nog zelf E6 proces?

Ik wil het ook gaan doen, omdat de vakcentrales mij niet het gewenste resultaat leveren. Vaak krassen, vet vlekken enz.

Zelf heb ik altijd alleen maar negatieven ontwikkeld, maar ik wil me nu ook in het E6 proces gaan verdiepen.

Wie heeft er tips over het ontwikkelen van E6? Zoals welke chemie heb ik nodig enz. enz. Ik wil het dus volledig zelf gaan doen, omdat ik alles zelf in de hand wil houden. O ja, het gaat om kleinbeeld diapositieven.

Bedankt alvast.

gr. Benny

Shooter
    4x5 Format
    Met een jobo-ATL en chemie van fuji-hunt is het niet veel moeilijker dan de was in een wasmachine doen. Als je voor een handmatige aanpak gaat in een eenvoudig ontwikkel tankje wordt het een heel ander verhaal. De temperatuur moet op 38 ± 0,15 graden blijven. En een dia is ,of goed, of fout er zit weinig tussen !

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Om goede resultaten te hebben kan je bijna niet anders dan machinaal ontwikkelen. In tegenstelling tot het hogerstaande draadje (temperatuur bij Zw/W) moet bij E6 de temperatuur EXACT zijn bij alle stappen.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Heren,

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik weet, dat je een diapositief heel nauwkeurig moet belichten. Dat doe ik overigens ook met negatieven, maar je hebt veel meer belichtingstollerantie bij eventueel een beetje verkeerd belicht. Bij diapositieven is dat inderdaad niet het geval.

Mijn diapositieven laten ontwikkelen bij een vakcentrale, is absoluut geen optie meer voor mij. Ik stel waarschijnlijk hogere eisen, dan hun.

Wat de temperatuur betreft, dat is opzich geen probleem voor mij. Echter, kan ik niet machinaal ontwikkelen.

Zijn er trouwens ook nog ergens handleidingen te vinden over diapositieven ontwikkelen, op internet? Graag in het Nederlands, want andere talen ben ik niet zo machtig. Trouwens heb ik al wel gezocht, maar nooit niet echt een zeer duidelijke handleiding.

gr. Benny

Shooter
    4x5 Format
    Niet alleen moet je dia's nauwkeurig belichten maar ook nauwkeurig ontwikkelen. Als je het zelf wil gaan doen zonder ontwikkel machine raad ik je in ieder geval een 3 bad E6 aan en niet een volledig 6 bad. Koop een kit van tetanal zou ik zegen en probeer het uit. Die zijn de enige in nederland die een kleine kit op de markt brengen. Die van fuji-hunt is een 5 liter kit en dat is wel heel veel om mee te beginnen. Doe vervolgens precies wat er in de gebruiksaanwijzing staat. Een grote bak met water die je nauwkeurig op 38 graden weet te houden is een minimum vereiste in mijn idee. En niet denken dat kan volstaan worden met een juiste begin temperatuur. In de tijd die het proces duurt ben je zo een paar graden van de 38 kwijt.

Shooter
    35mm
    gary,

Dat was voor mij al wel duidelijk, dat je naast zeer juist belichten, ook heel nauwkeurig moet ontwikkelen. Diapositief staat daar ook bekend om.

Tetanal 3 bads zal ik aan gaan schaffen, nog geen tijd voor gehad, maar ik zal het zeker gaan uitproberen.

gr. Benny

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin