Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,759   Posts: 1,484,011   Online: 1168

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 33
    Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Ik blijf problemen hebben met droogvlekken. Het is fel gebeterd nadat ik de negatieven afstrijk na de Stabilisator, maar hier en daar heb ik toch nog steeds een vlek.
    Ik verwijder ze momenteel door op de negatieven te ademen en de vlekken weg te vegen met een zacht doekje. Maar na 2-3 filmen begin ik zowat te hyperventileren. ;-))
    Weet iemand een betere manier om droogvlekken te verwijderen.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De stabilisator moet je aanzetten met demi- of gedestilleerd water. Je hebt dan geen droogvlekken meer en kan het afstrijken (niet zonder risico) dan ook achterwege laten.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Tnx Robert,

Ik gebruik reeds gedeminiraliseerd water. Het is ook geen kalkaanslag maar volgens mij een te veel aan wetting agent in de stabilisator. Ik had er vroeger met zw/w ook last van maar sinds ik 1 op 500 i.p.v. de voorgeschreven 1 op 200 oplossing wetting agent gebruik is dat OK.
    Ik ga ervan uit dat er nog 'zeep' aan mijn negatieven hangt.
    Ik scan mijn kleurnegatieven in en ik heb gemerkt dat een gescand beeld (nikon coolscan) veel meer 'onregelmatigheden' toont dan een foto vanonder een vergroter.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De stabilisator bevat ook een wetting agent. Je kunt deze zonder problemen 1 1/2 keer meer verdunnen.
    In demi- of gedestilleerd water (of R.O. water) kun je uitgaan van de minimale hoeveelheid wetting agent. Teveel wetting agent geeft i.d.d. vlekken en strepen.

Shooter
    Medium Format

Colortec setje

Goed resultaat met de Colortec set. Gewoon bij 30 graden omdat de ontwikkelaar dan minder snel afkoelt. Ik gebruik een Paterson tank met iedere dertig seconden agiteren. Het valt me reuze mee. Spoelen met koud water is niet ideaal, maar wel makkelijk! Attachment is een collage van Las Vegas.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails usacolor.jpg  

geneacom's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    49

C41 zelf ontwikkelen

Ik ontwikkel al heel lang mijn C41 films 14 minuten (ipv 13) op 25 graden C en ben nog geen problemen tegengekomen.
    Gewoon in een Paterson 4 tank. Iedere 30 seconden 5 seconden draaien. Alle chemie houd ik wel op 25 graden (au-bain-Marie).
    Ben nog geen problemen tegengekomen bij het scannen.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Scan0657_APUG.jpg   Scan0482_APUG.jpg   Scan0489_APUG.jpg   Scan0658_APUG.jpg   Scan0458_APUG.jpg  

Last edited by geneacom; 12-26-2011 at 07:26 PM. Click to view previous post history. Reason: foto bijgevoegd
    Also check out my APUG Portfolio

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Goed resultaat met de Colortec set. Gewoon bij 30 graden omdat de ontwikkelaar dan minder snel afkoelt. Ik gebruik een Paterson tank met iedere dertig seconden agiteren.
    Ik heb dit gisteren voor de eerste keer op dezelfde wijze uitgeprobeerd, resultaat viel me verbazend goed mee, veel beter dan verwacht, veel beter dan wat ik de laatste tijd heb laten ontwikkelen.

1) Maar toch een vraag ivm het hergebruik van de chemie als je via kiepen werkt. Omdat bij de instructies stond dat je per keer drie/vier films kon gebruiken en dit vier maal (wel met draaiprocédé), dacht ik dat je de chemie mocht hergebruiken. Ik heb dus na het ontwikkelen van de eerste film (kiep, 300 ml in patersontank voor 1 film) dit teruggekapt bij de aangemaakte oplossing (totaal 1L) om dan bij de ontwikkeling van de tweede film hiervan opnieuw 300ml te gebruiken.
    Na de tweede keer was de kleur van de kleurontwikkelaar duidelijk veel roder geworden, waarna ik me afvroeg of ik er wel goed aan had gedaan om deze te herbruiken (en of ik deze nog een derde keer zou gebruiken)?
    De tweede film leek in orde te zijn.
    Ik ga het sowieso nog eens testen, maar ik vroeg me af wat anderen (zouden) doen, hoeveel keer kan/mag ik hergebruiken bij kiepen?

2) De kleurnegatieven staan wel heel bol na het drogen. Is dit normaal bij kleurnegatieven, want het geeft een beetje problemen om ze plat te krijgen bij het scannen (een nacht onder zware boeken heeft nog niet veel uitgehaald).

(Bestaan er trouwens boeken met meer achtergrondinfo over kleurontwikkelen? In het nederlands of engels?)

geneacom's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    49
    1) Bij mij wordt de ontwikkelaar, maar ook de volgende baden, snel bruin, al na eerste gebruik.
    Ik gebruik de chemie-set van MACO, Digibase C41 filmkit voor 2.5 L.
    De werking van de ontwikkelaar blijft redelijk constant (ik werk op 25 graden C).
    Ik beperk het aantal ontwikkelde films per liter tot maximaal ca 20 (KB, rolfilm 120 en 4x5") afhankelijk van het tijdsverloop).
    Mijn laatst aangemaakte C41 ontwikkelset is van begin november 2011, dus ruim 3 maanden oud.
    Die set heb ik ca 2 maanden gebruikt zonder merkbare achteruitgang.
    Gisteren (na ruim 3 maanden) heb ik daarin, als test, nog 2 vlakfilms 4x5" ontwikkeld.
    Hoewel de negatieven nog wel bruikbaar zijn, wordt het nu wel tijd nieuwe ontwikkelaar te gaan gebruiken.

De aanschaf van een densitometer en het gebruik van teststrips zou mooi zijn, maar gaat me toch een beetje te ver om daar nog erg veel geld aan uit te geven.

4x5" PE Aerofilm in 3 maanden oude C41 ontwikkelaar.

2) Is het soms polyester film, die bol staat?
    Bij gewone kleurnegatief film heb ik dat probleem niet of nauwelijks, alleen bij polyester film en zeker bij bv de erg dunne 5" Aerofilm op de rol.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Scan0662_APUG 1024x768.jpg  
    Last edited by geneacom; 02-10-2012 at 09:35 AM. Click to view previous post history.

geneacom's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    49
    Bij nader inzien vond ik de blauwe lucht nogal oververzadigd, dus bij deze de verzadiging een stapje teruggeschroefd ....Click image for larger version. 

Name:	Scan0662_edited01_-45-APUG 1024x768.jpg 
Views:	5 
Size:	478.3 KB 
ID:	46014

Shooter
    4x5 Format
    Is er ook uitgezocht of het afwijken van de ontwikkel voorschriften negatieven oplevert die analoog af te drukken zijn. Of wordt er alleen gescand ? Wat namelijk zo vreemd is dat fuji-hunt de fabrikant van digibase een zeer kleine temperatuur tolerantie opgeeft ± 0.15°C. Doen ze dat om de gebruiker te plagen of zo ?
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin