Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,950   Posts: 1,585,955   Online: 933

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 33
    geneacom's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    49
    Waarom zou een negatief bij het afwijken van de ontwikkelvoorschriften niet meer analoog af te drukken zijn?
    Het pushen van film wordt toch ook al vele tientallen jaren succesvol gedaan in de analoge wereld ....
    Een nauwe tolerantie betekent een beter herhaalbaar procedé met van tevoren voorspelbare resultaten.
    Ik ontwikkel al jaren mijn C41 films 14 minuten bij 25 graden i.p.v 13 minuten.
    Also check out my APUG Portfolio

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by geneacom View Post
    2) Is het soms polyester film, die bol staat?
    Bij gewone kleurnegatief film heb ik dat probleem niet of nauwelijks, alleen bij polyester film en zeker bij bv de erg dunne 5" Aerofilm op de rol.
    De filmbasis is Triacetaat.
    Heb intussen gevonden dat het misschien met de droogtemperatuur te maken kan hebben (in een droogkast), maar ik laat ze drogen in de doucheruimte...daar heb ik iets minder controle over de temperatuur. Afwachten of het eenmalig was, of het zich gaat herhalen.
    Bedankt voor de info!

@ Gary Mulder: ik zou heel graag prints ontwikkelen van de negatieven, maar ik ben het hoe/wat/waar kopen nog aan het uitzoeken (als het al haalbaar is).

Shooter
    4x5 Format
    @ Tink ; Al behoorlijk wat jaartjes druk ik mijn eigen kleur werk analoog af. Zou niet weten waarom dat niet haalbaar zou zijn. Papier en chemie is geen probleem. Ik gebruik papier van een rol. Losse vellen schijnt soms lastig te zijn.

@ Geneacom ; Dan blijf ik voorlopig maar werken met van te voren voorspelbare resultaten. Een goede kwaliteits controle geeft me een gerust gevoel. Kan ik me toeleggen op het beeld en het experiment aan een ander overlaten. Wat dit betreft ben ik genegen de mening van een door mij zeer gerespecteerd apug lid te volgen. http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1208811
    Last edited by gary mulder; 02-11-2012 at 07:45 AM. Click to view previous post history.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    35mm
    @ Gary Mulder: Dat ik haalbaarheid in vraag stel ligt vooral nog aan mijn onwetendheid omtrent kleurenprints (maar ben ermee bezig). Kan je, net zoals ik nu doe met zwart/wit, bijvoorbeeld ontwikkelen in trays (als je de temperatuur constant kan houden "au bain marie" ofzo, want bij papierontwikkeling wordt er zelfs niet meer over 30°C gesproken, enkel nog over 35-38°C)? Of moet het dan met een "drum" (en moet ik me bij zo'n papierdrum iets voorstellen dat net als een ontwikkeltank voor negatieven manueel gekiept kan worden), of kan het echt alleen machinaal? Bij alle info die ik op het internet vind, hebben ze het steeds over rotors, dus vandaar mijn vraagteken bij de haalbaarheid.
    Ik verwacht op deze manier in eerste instantie geen perfecte resultaten, het experimenteren en het uitzoeken vind ik al interessant en leerrijk op zich, maar het moet ook niet keer op keer een halve mislukking worden.
    Maar als het iets is dat ik op langere termijn wil blijven doen, dan kan ik dan nog altijd overgaan tot de aankoop van beter/duurder materiaal om betere of consistentere resultaten te krijgen.

Shooter
    4x5 Format
    Zelf heb ik geen ervaring met Ra-4 bij kamer temperatuur. Ik maak gebruik van een doorloop machine. Maar er is een goede reden om aan te nemen dat het goed gaat.
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=854151
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1197155
    Hier in europa zou je echter eerder naar fuji papier en chemie gaan denk ik. Wat ik wel moet opmerken is dat de fuji ontwikkelaar zonder starter in de gebruiksoplossing slecht houdbaar is. Dat is dan, in verhouding met ontwikkelaar met starter. Bij mij gaat een aangemaakte hoeveelheid chemie 4 tot 5 maanden mee. (met starter)
    De tetanal chemie schijnt het overigens slecht te doen bij kamertemperatuur.

Shooter
    35mm
    @ Gary: bedankt voor de links, via die links ben ik ook weer een paar andere interessante topics tegengekomen (oa safelight...had ik nog niet bij stilgestaan), maar de bomen beginnen dus meer en meer een bos te vormen. Nu alles nog eens op een rijtje zetten en kijken wat ik waar nog moet aankopen, want ik ga het sowieso wel eens proberen, zeker nu de ontwikkeling van de kleurennegatieven bij herhaling goed blijft lukken wil ik het daar niet bij laten.
    Als het gelukt is, zal ik mijn werkwijze hier wel eens ergens neerschrijven.
    Last edited by Tink; 02-17-2012 at 07:17 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Hier in europa zou je echter eerder naar fuji papier en chemie gaan denk ik.
    Moet je in Europa naar fuji gaan omdat kodak ektacolor RT replenisher en bleach fix hier niet te verkrijgen zijn?
    Volgens de meeste topics zou de kodak-chemie het beste zijn om bij kamertemperatuur te werken, maar als ik op amerikaanse websites kijk (waar ik deze producten voorlopig enkel vind) dan zeggen ze dat dit niet verstuurd kan worden "by air". Hoe moet ik dit interpreteren? Dat ik enkel kan bestellen in Europa, of dat het langer duurt omdat het via de boot moet? Ik heb er nog nooit iets besteld, dus geen idee.
    Mag ik vragen waar jij je RA-4 chemie en papier haalt? Voorlopig kom ik voor RA-4-chemie in Europa vooral uit op Adox en Tetenal, fuji en kodak heb ik bij de mij bekende leveranciers nog niet gevonden.
    Fotospeed RA-4 dat blijkbaar specifiek voor kamertemperatuur is (ook niet optimaal, maar beter dan de tetenal-kit) is misschien nog een alternatief. Maar als het kan liefst de kodak-chemie.
    Kodak endura-papier (ook beste voor kamertemperatuur blijkbaar) heb ik wel al gevonden.

Shooter
    Multi Format
    Beste Tink,
    Ik was voor de aanschaf van Kodakmateriaal altijd goed geholpen bij Nelissen in Mechelen (fotonelissen.be). Het is wel een hele tijd geleden dat ik nog materiaal heb besteld. Zover ik weet doen ze geen verzending. Ik kon bij hen terecht voor c-41 ontwikkeling (Kodak Flexicolor, alle componenten apart verkrijgbaar, éénmalig gebruik) en voor papier (Kodak supra endura). Voor ra-4 heb ik steeds chemie van Amaloco gebruikt, daarvan had ik nogal wat stock die nu bijna uitgeput is. Gezien de twijfelachtige toekomst van de Kodakproducten denk ik over te stappen naar Fuji of Rollei (digibase C-41 en RA-4).
    Groeten, Stefaan

Shooter
    4x5 Format
    Een fotowinkel die zelf nog een minilab hebben staan kunnen Ra4 chemie bestellen. Waar ik het spul betrek doen ze zaken met fuji-hunt. ( http://www.fujifilmeurope.be/ ) Ik gebruik als ontwikkelaar enviroprint developer replenisher MP160 en enviroprint bleach-fix & replenisher 215. Helaas alleen in vrij grote verpakkingen. Maar door gezamenlijk te kopen met anderen zijn het voor ons nog te hanteren hoeveelheden. Jammer genoeg zit jij waarschijnlijk een eind van ons vandaan om het praktisch te maken om met onze inkoop mee te kunnen doen. Maar misschien een andere apuger bij jou in de buurt ?

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Ikon View Post
    Gezien de twijfelachtige toekomst van de Kodakproducten denk ik over te stappen naar Fuji of Rollei (digibase C-41 en RA-4).
    De Rollei Digibase C41 is echt een fantastisch setje. Mijn negatieven zijn nog nooit zo mooi uit de ontwikkeltank gekomen. Ook heb ik, in tegenstelling tot anderen, nog nooit geen vlekken gezien op geen enkel negatief. Nochtans gebruik ik een redelijk spartaanse werkwijze: na spoeling uit de tank, aan de wasdraad met een fotoklem en afstrijken.

Het enige nadeel aan de Digibase is wel, je producten mengen moet héél secuur gebeuren, zowel maken dat je ze mixt op een constante 49°C, en dat je ze op de milliliter afmeet...

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin