Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,714   Posts: 1,483,037   Online: 783

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 33
    Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Zelf C41 kleur negatief fil;s ontwikklen

Als burgerjournalist, fotografeer ik regelmatig evenementen die ik dan op internet plaats. Meestal doe ik dat digitaal, maar als ik wat meer tijd heb doe ik het analoog. Ik heb nu eenmaal een analoog hart.
    Bij Grobet betaal ik 4,5 euro voor een 1 uur filmontwikkeling. Maar dan moet ik wel op tijd bij Grobet kunnen zijn of wachten tot de volgende dag of tot na het weekend.
    Dit is de praktische reden waarom ik C41 zelf wil doen.
    Bij Nova Darkroom kocht ik (in solden) een plastiek bak met thermostaat voor 99GP om de chemie op temp te brengen.
    Bij Grobet wachtte ik 3 weken op een Tetenal C-41 Colortec 1liter set.
    Ik heb nu alles behalve een op 0.2C nauwkeurige thermometer. Want die is, bij Grobet, nu net uitverkocht. En dat is de enige fotozaak die die zaken nog op voorraad heeft.
    Sorry voor die lange inleiding.

Nu lees ik in de handleiding dat je ook 8 min op 30C ipv 3.15min op 38C mag ontwikkelen. Dat lijkt me nuttig want de foutmarge van het in en uitgieten is kleiner op 8 minuten dan op 3.15min.

Heeft iemand ondervinden met het ontwikkelen van C-41 op 30C?

hartelijke groeten
    Luc

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Elke afwijking van het orginele Kodak C41 proces geeft een kleurverschuiving. Dit geldt dus ook bij 30 graden wat minder kwalijk uitpakt bij scannen dan bij RA-4 printen.
    38 Graden met een JoBo CPA/CPP is geen enkel probleem als je de temperatuur meet bij de overloop en dit een graad compenseert voor het verlies door de recycle pomp en overdracht naar de tank.
    3:15 minuten ook niet als je tenminste met een lift uitvoering werkt.

Groetjes,

Robert

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    De beste manier om iets te weten te komen is het gewoon proberen natuurlijk.
    Ik merk dat de toleranties best meevallen. Ik scan mijn negatieven en zelfs met film die flink over tijd was zijn de resultaten minstens even goed dan hetgeen ik van het niet professionele lab gewoon ben.
    Ik heb mijn bevindingen beschreven op http://wp.me/pjgRS-V5
    grts
    Luc

Shooter
    Medium Format
    Luc, sorry dat ik op jouw draadje meelift maar binnenkort ga ik op vakantie naar de USA en wil daar naast zwart-wit ook kleurenopnames maken met mijn Hasselblad. De laatste kleurenfilms die ik terugkreeg van het laboratorium waren al niet meer goed ontwikkeld, dus ik wil het weer zelf gaan doen.
    Weet iemand waar je in Nederland Tetenal kleurchemie kunt kopen? Vroeger gebruikte ik de Kodak chemie, waarbij de bleek en het fixeer losse baden waren. Je moest toen de baden los kopen, Kodak had geen kit voor zover ik weet. En met het teloor gaan van Amaloco is ook die C41 kit verdwenen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Luc, sorry dat ik op jouw draadje meelift maar binnenkort ga ik op vakantie naar de USA en wil daar naast zwart-wit ook kleurenopnames maken met mijn Hasselblad. De laatste kleurenfilms die ik terugkreeg van het laboratorium waren al niet meer goed ontwikkeld, dus ik wil het weer zelf gaan doen.
    Weet iemand waar je in Nederland Tetenal kleurchemie kunt kopen? Vroeger gebruikte ik de Kodak chemie, waarbij de bleek en het fixeer losse baden waren. Je moest toen de baden los kopen, Kodak had geen kit voor zover ik weet. En met het teloor gaan van Amaloco is ook die C41 kit verdwenen.
    Als je de films meeneemt, worden ze minstens twee maal door de rontgen gehaald. Door de films daar te kopen en te laten ontwikkelen heb je dat probleem niet. Bovendien is er in de USA een grotere keus uit films. Een Amerikaanse Apugger zal zeker een goed ontwikkeladres weten.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als je de films meeneemt, worden ze minstens twee maal door de rontgen gehaald. Door de films daar te kopen en te laten ontwikkelen heb je dat probleem niet. Bovendien is er in de USA een grotere keus uit films. Een Amerikaanse Apugger zal zeker een goed ontwikkeladres weten.

Jed
    Jed,

bedankt, maar ik ben continu "on the road" en niet in grote steden. Ontwikkelen zal moeilijk worden. Overigens ben ik al een keer of 15 met film heen en weer gevlogen en nooit een probleem met rontgen gehad. Wel (in florence) met de hasselblad zelf, ze wilden niet geloven dat het een camera was. Ik moest hem toen helemaal uit elkaar halen om te laten zien dat er geen explosieven inzaten.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij Fotoworld kun je Tetenal kits kopen. Zie http://www.fotoworld.nl/.
    Succes.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Bedankt!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Jed,

bedankt, maar ik ben continu "on the road" en niet in grote steden. Ontwikkelen zal moeilijk worden. Overigens ben ik al een keer of 15 met film heen en weer gevlogen en nooit een probleem met rontgen gehad. Wel (in florence) met de hasselblad zelf, ze wilden niet geloven dat het een camera was. Ik moest hem toen helemaal uit elkaar halen om te laten zien dat er geen explosieven inzaten.
    Als je in de US on the road bent, dan kun je je spullen (films) laten toezenden via de General Delivery van het postkantoor (zoiets als poste restante). Dat kan ook handig zijn als je te weinig films bij je hebt of de temperatuur komt op 120 Fen de hele boel bedrerft. Niet iedere plaats heeft general delivery. De postmaster kan je zeggen waar general delivery plaats vindt en onder welke ZIP-code. Er wordt een dubbele ZIP code gebruikt. De films bestellen kun je dan bij elke internmet-zaak.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als je in de US on the road bent, dan kun je je spullen (films) laten toezenden via de General Delivery van het postkantoor (zoiets als poste restante). Dat kan ook handig zijn als je te weinig films bij je hebt of de temperatuur komt op 120 Fen de hele boel bedrerft. Niet iedere plaats heeft general delivery. De postmaster kan je zeggen waar general delivery plaats vindt en onder welke ZIP-code. Er wordt een dubbele ZIP code gebruikt. De films bestellen kun je dan bij elke internmet-zaak.

Jed
    Jed,

Bedankt voor je tips. Ik neem eerder teveel dan te weinig film mee omdat ik voornamelijk zwart-wit zal fotograferen. Film daar kopen is een mogelijkheid, maar poste restante afleveren houdt in dat je weet waar je over een aantal dagen bent, en dat weet ik nu juist niet! Maar goed, het Topic gaat over kleur ontwikkelen en dat ga ik alvast proberen voordat ik naar de USA ga, dus dan weet ik in ieder geval hoe dat ook weer zat.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin