Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,940   Posts: 1,557,426   Online: 911

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

Barietpapier: wat en hoe?

Naar aanleiding van mijn vraag mbt de archiveerbaarheid van mijn PE-afdrukken, werd mij aangeraden barietpapier te gebruiken ipv pe-papier. Barietpapier is voor mij helemaal nieuw, het enige wat ik weet is dat je afdrukken 'meer diepte' krijgen en dat je het papier langer moet ontwikkelen.

Wie kan mij wijzen op een site met alle informatie over barietpapier die ik als beginner nodig kan hebben? Daarnaast heb ik nog een vraag, ik gebruik vaak meerdere gradaties in één afdruk (voor bijv. doordrukken van de lucht), dus ik zou graag multigrade barietpapier willen gebruiken. Welk merk/type raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Matthijs,
    Kijk eens op de volgende webstekken: www.agfa.com www.ilford.com www.fotoimpex.de
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik gebruik meestal het Multigrade papier van Ilford, FB staat voor bariet. Voor het lithprinten gebruik ik de warmtone en voor de 'normale' afdrukken één van de neutraal toon papieren. Er zijn er meerdere. Kijk inderdaad even op de site van Ilford.

Bariet is echt veel mooier dan PE. Er zitten veel meer tintjes grijs tussen wit en zwart dan bij PE.

Het is natuurlijk wel veel meer werk, want je moet langer ontwikkelen (alhoewel dat nog wel meevalt) en vooral de afwerking vraagt meer tijd. Minimaal 30 minuten spoelen en vooral ook het vlak opdrogen kan een probleem zijn, omdat bariet een veel dikkere (kartonachtige) basis heeft. Ik droog zelf mijn barieten op glasplaten, vastgeplakt met aquareltape, en dat werkt prima.

Wat ook een heel mooi papier is is de Agfa multicontrast classic (ik geloof dat het zo heet). Prachtig papier, mooie toonschaal.

Waar je ook aandacht aan moet besteden is de combinatie ontwikkelaar/papier. Dat geeft nogal wat verschillende resultaten.

Verder is het zo dat bariet donkerder opdroogt dan PE. Je moet dus al bij het belichten en ontwikkelen rekening houden met dit 'dry-down' effect.

Ik gebruik alleen nog maar PE voor proefdrukken en voor als ik contactafdrukken wil maken.

In ieder geval wens ik je veel succes en vooral plezier bij het ontdekken van bariet, want het is een fantastisch materiaal.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Matthijs,
    om misverstanden te voorkomen: je plaatst dit berichtje in de kleurensectie maar barietpapier bestaat uitsluitend en alleen in zwartwituitvoering!

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Matthijs,
    om misverstanden te voorkomen: je plaatst dit berichtje in de kleurensectie maar barietpapier bestaat uitsluitend en alleen in zwartwituitvoering!

Groet, Paul.

Foutje! Ik wist gelukkig al dat barietpapier alleen voor zwartwit is.

Bedankt voor de tips!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin