Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,765   Posts: 1,516,353   Online: 1008

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 40
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    AgX,
    daar heb ik al naar gezocht. Heb jij misschien een linkje naar die thread?
    Dank je.
    harry

Release, the best you can do...

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Nadat zoeken op Apug via mijn computer helemaal niet meer werkt, heb ik mijn eigen post via Google terug kunnen vinden… De thread is:

http://www.apug.org/forums/forum50/4...ronment-4.html
    Post 34 tm 62

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    In Emmen mag je per maand maar 10 liter chemisch afval afgeven. Ik had een kofferbak vol gespaard. Frustrerende, pure bureaucratie. Als ik al tijd heb, wil ik in m'n doka te staan! Niet elke maand naar de andere kant van de stad rijden, lang in de rij staan voor het stortbordes om vervolgens maar 10 liter af te geven! Als ik wel meer wil afgeven, dan moet ik naar de chemokar toe. Die chemokar staat in Emmen al maanden in de garage omdat hij kapot is, en als de kar wel rijdt, staat deze alleen doordeweeks (dus tijdens werktijd) letterlijk een half uurtje in de buurt. Mensen worden zo niet echt geprikkeld om aan het milieu te denken en hun chemische afval keurig in te leveren.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Hier in Heemstede doen ze gelukkig niet al te moeilijk, wel moet ik uiteraard duidelijk aangeven op de flessen wat er in zit.

Ik vraag mij trouwens wel serieus af hoe al die (vloei-)stoffen verwerkt worden???

Is er iets bekend over wat er met al de fotografische stoffen ingeleverd als KCA in Nederland gebeurd? Heeft 1 van jullie zich daar ooit in verdiept en kan er misschien wat meer info over geven?

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Geen idee wat er in Nederland gaande is, maar in Duitsland is het wat de algehele inzamelingen betreft ook moeilijk informatie te winnen. Naar wat ik heb kunnen achterhalen, worden bleekbad en fixer zo goed als mogelijk ontzilverd, het restant mischien nog in een redoxreactie gebreukt, de ontwikkelaar gewoon verbrand.

Officiël van de duitse photochemische nijverheid:

Rückgewinnung von Inhaltsstoffen:
    Grundsätzlich lassen sich aus Fixierbädern das
    Fixiersalz, Ammoniak-Lösung und Gips (nach einer
    Sulfatfällung) zurückgewinnen. Die Rückgewinnung
    hat sich aus Wirtschaftlichkeitsgründen nicht
    durchgesetzt. Bei zurückgewonnenem Fixiersalz
    ist derzeit eine ausreichende Qualität noch nicht
    erwiesen.

Entstickung von Rauchgasen:
    Gebrauchte Photochemikalien werden nach einer
    eventuellen Entsilberung in verschiedenen Verfahren
    zur Rauchgasentstickung der Prozessluft in
    Zementwerken eingesetzt. Der zur Entstickung
    eingesetzte Sekundärrohstoff entsteht in einer
    Anzahl von verschiedenen Behandlungs- und
    Verarbeitungsschritten, die je nach Herstellungs-prozess
    in den einzelnen Anlagen unterschiedlich
    durchgeführt werden können. Das Verfahren zur
    Entstickung beruht grundsätzlich auf der Umsetzung
    eines Reduktionsmittels mit den entstandenen
    Stickoxiden zu Stickstoff. Als Reduktionsmittel
    werden unter anderem Ammoniumverbindungen
    genutzt.

Codenummern aus dem europäischen Abfallkatalog:

09 01 01 Entwickler und Aktivatoren auf Wasserbasis
    09 01 04 Fixierlösungen
    09 01 05 Bleichlösungen und Bleich-Fixier-Lösungen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben na een aantal frustrerende ervaringen met de gemeentelijke afvaldienst (o.a. puur kwik gewoon in de afvalbak gekiept) gestopt met het wegbrengen van gewone fotochemie.

Ik laat nu de ontwikkelaar eerst een hele tijd oxideren (soms meerdere maanden). Daarna kiep ik er het oude stopbad bij. En dat gaat verdund door de riolering. Het meest milieuverontreinigend is het zilver in de fixeer, want dat is een bactericide. Fixeer ontzilver ik dus door het een paar weken met een prop staalwol erin (het goedkoopste soort zonder zeep, bedoeld om hout te schuren) te laten staan. Als er geen staalwol meer oplost kiep ik de fixeer weg, en bewaar de grijze drab onderin de container (dat is neergeslagen zilver. Wie weet is het nog ooit ergens goed voor.).

Nog idealer is electrolytisch zilver terugwinnen. Dan krijg je hoogwaardig puur zilver, en kun je de fixeer hergebruiken. Maar daarvoor heb je een installatie nodig, en moet je veel meer fixeer gebruiken dan ik doe.

Ik gebruik alleen seleniumtoner. Als die bijna uitgewerkt is lever ik hem wel in (eens per twee jaar twee of drie liter ongeveer).
    Last edited by argentic; 10-20-2007 at 01:32 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik gebruik alleen seleniumtoner. Als die bijna uitgewerkt is lever ik hem wel in (eens per twee jaar twee of drie liter ongeveer).
    Seleen je ze weinig... of gaat dat spul zo lang mee? Ik maak 't eigenlijk iedere keer opnieuw aan (kodak: 1+19) en breng 't daarna naar de milieustraat.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat spul gaat veel langer mee !

Sommige mensen gebruiken een mengsel van washaid en seleniumtoner. Maar dan verontreinigt je de toner met elke nieuwe afdruk. Ik gebruik uitsluitend archiefvast gespoelde afdrukken. Ik toon alleen voor het diepere zwart, niet om een kleurverschuiving te krijgen. En ik replenish de seleniumtoner.

Met een verse verdunning neem ik de tijd op die nodig is om het effect te bereiken wat ik wil. (4 - 6 minuten ongeveer) Zodra die tijd twee keer zo lang wordt, voeg ik wat vers concentraat toe. Dat kan ik meerdere keren herhalen. Pas wanneer ik de indruk krijg dat het resultaat verandert, of wanneer ik een zwarte neerslag in de fles krijg, maak ik verse verdunning aan. Zo gebruik ik de seleniumtoner optimaal, veroorzaak ik minder milieuvervuiling, en doe ik veel langer met mijn fles concentraat.

Bovendien gebruik ik slechts zoveel verdunning als nodig is om de afdruk onder te dompelen. Hij hoeft niet te zwemmen. De vloeistof moet wel in beweging blijven om oneffenheden te vermijden. 1 Liter is genoeg voor een 30x40. Verdunde seleniumtoner is zonder problemen een of twee jaar houdbaar.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik gebruik uitsluitend archiefvast gespoelde afdrukken.
    Ik gebruik de seleentoner voordat ik ze archiefvast spoel, oftewel, de eindspoeling komt pas na het seleen (en daarna hypo) bad.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Niet goed gespoelde print kunnen wanneer je ze direct in de seleen gooit nare en onregelmatig ove rhet beeld lopende verkleuringen geven. Methode die Wilbert hanteert gebruik ik ook. Goed uitspoelen dan seleen en dan archiefvast spoelen maar...
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin