Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,751   Posts: 1,515,839   Online: 980

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 40
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Ik gebruik de seleentoner voordat ik ze archiefvast spoel, oftewel, de eindspoeling komt pas na het seleen (en daarna hypo) bad.
    Door fixeer opgeloste resten zilverzouten in het papier worden net zo goed getoond als het beeldzilver. Kiep maar eens een afdruk rechtstreeks vanuit de fixeer (na even afstrijken) in de selenium. Dan begrijp je meteen wat ik bedoel.

Het is wat meer werk, maar goed spoelen voor én na de seleentoning is een garantie voor je afdrukken en bespaart zowel papier als seleentoner.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Het is wat meer werk, maar goed spoelen voor én na de seleentoning is een garantie voor je afdrukken en bespaart zowel papier als seleentoner.
    OK, wat noemen jullie "goed spoelen"? Hebben we het dan over 30 minuten spoelen in een archival washer met 4 liter/minuut?

Shooter
    4x5 Format
    met 't gevaar dat iedereen hier over me heen valt. ;-) Als we het toch over 't milieu hebben is een besparing op watergebruik misschien ook aan de orde. Voor zo'n niet archival spoeling doe ik de (bariet) prints in een bak met water 20 - 25 graden en om de 5 minuten 't water in zijn geheel verversen. en dit 6 keer. Bij 't verversen 't zaakje goed uit laten druipen en de temperatuur is van belang. Bij controle hierna met kaliumpermagnaat oplossing zijn de print schoon.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Gary, waar test jou kaliumpermagnaat op?? Op restanten fixeer in het papier? En hoe kom je dan aan dit goedje?

Ik heb mij al een tijdje verbaast over alle "archival" discussies met spoelen enzo, maar dat er in de winkels daarvoor helemaal geen testkits meer beschikbaar zijn heden ten dage...

Ik heb wel eens gelezen dat b.v. Kodak daar een test voor had, maar of die uberhaupt nog geproduceerd wordt en waar je die dan zou kunnen krijgen geen idee.

Hetzelfde geldt voor resterend zilver (onvoldoende fixeren). Ook daarvoor lijkt niets meer in de handel.

Hoe testen jullie voor deze twee zaken??... Of gaat iedereen maar op zijn "guts feeling" af, wat ik nu noodgedwongen ook maar doe... Ik zou het wel eens een keer willen testen, om zeker te weten dat ik alles goed doe.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Hoe testen jullie voor deze twee zaken??... Of gaat iedereen maar op zijn "guts feeling" af, wat ik nu noodgedwongen ook maar doe... Ik zou het wel eens een keer willen testen, om zeker te weten dat ik alles goed doe.
    Om te controleren of er voldoende gefixeerd is, kan ik niet achteraf testen, maar ik gebruik een fixercontrole-goedje van Amaloco (naam is me even ontschoten). Ik ga er dan maar van uit dat als het fixbad nog goed is aan het begin van de dokasessie, al mijn afdrukken voldoende gefixeerd zullen zijn. Zo heel veel druk ik toch niet af in een middag.

Wat betreft spoelcontrole, ik heb afgelopen zomer in Amerika 'residual hypo test' van Photographers' Formulary gekocht. Dit is een vloeistof, waar je een druppeltje op een witte rand van je natte en afgezeemde afdruk moet leggen. Dit druppeltje laat je 2 min. staan en dan veeg je het weg met een stukje keukenrol of tissue. Blijft een oranje/roestige vlek achter, dan moet je verder spoelen. Een hele vage gelige vlek is volgens de handleiding de aanwijzing dat je 'good' hebt gespoeld, maar de voorkeur gaat natuurlijk uit naar geheel geen verkleuring. Overigens wordt wel het voorbehoud gemaakt dat deze test niet nauwkeurig genoeg is om archiefvaste spoelingen te controleren. Maar het is een indicatie natuurlijk.

Volgens mij maakt Amaloco ook een dergelijke test, maar die is wat omslachtiger, je moet dan een monster nemen van het spoelwater en dit in een reageerbuisje testen.

Wat betreft de verkrijgbaarheid van de hypo test: volgens mij verscheept PF niet buiten de VS (afgezien van Canada), dus of je moet er zelf heen en het gewoon in je koffer mee terug nemen, of je moet kijken of het zelf kunt maken.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ja, met al die "terrorisme" maatregelen, waarbij zelfs een tubetje tandpasta of gel niet meer in de handbagage mee mag, verbaast het mij niets dat dat soort zaken niet meer verstuurd mogen worden.

Leve de paranoia van de huidige tijd...

De fixeer test ik overigens wel.

Een kleine waarschuwing hier trouwens: De Amaloco X-10 die jij waarschijnlijk gebruikt, slaat pas "om" bij circa 3g zilver / l . Dat is veeeeel meer dan de 0.5 g/l die voor een archival fixeerbad (op basis van een enkel-badssysteem) als veilig wordt beshouwd. Voor een tweebads-systeem met fixeren, is het zelfs ook teveel. Ilford geeft daarvoor 2g/l als maximum aan voor het eerste bad, waarna dit afgedankt moet worden en vervangen door het tweede bad, met verse fixeer als "nieuw" tweede bad dan.

Ik ben dan ook geheel overgestapt op testen met Tetenal fixeerbadstripjes, die wel al vanaf 0.5g/l zilver kunnen aantonen in de fixeer. Deze stripjes zijn ook relatief goed verkrijgbaar in Nederland.

Shooter
    4x5 Format
    Gary, waar test jou kaliumpermagnaat op?? Op restanten fixeer in het papier?
    't zijn diep paarse kristallen (zout) Een paar in wat water ±1% geeft een rose oplossing. Voeg daar 1 a 2 druppels zwavelzuur aan toe. (voor de houdbaarheid) Pas op eerst de kaliumpermagnaat oplossen ! En dan 't zuur bij 't water, niet anders om. Dus ook niet 't water bij 't zuur. Maar 't zuur bij de oplossing. Als je een beetje van deze oplossing in een reageerbuis doet, daar een paar van de laatste druppels van de uitlekkende foto's doet en de rose kleur verdwijnt niet zit er "geen" fixeerzout meer in 't water wat van de foto's komt.

Overigens maak ik zelf niet zo druk over de houdbaarheid. bariets die ik 30 jaar geleden heb gemaakt zijn nog prima en ik verwacht dat ze nog wel 30 jaar goed blijven. En daarna wil ik de mensen die na mij komen toch niet opzadelen met mijn baksels. PE is een heel ander verhaal 15 jaar max......

Shooter
    Medium Format
    X10 berust op een titratie methode van kaliumjodide en indien deze juist wordt uitgevoerd gaat deze om tussen 2,5-3,0g /ltr. Ag+ ionen.

Voor z/w films geen enkel probleem, PE papier ook niet en voor een twee bads bariet papier fixage eigenlijk ook niet tenzij je museum archiveringskwaliteit wilt halen en dan betwijfel ik of de Tetenal test strips voor 0,5g / ltr zilver ook voldoende nauwkeurig zijn.

In dat geval zou ik maar de voorkeur geven aan een ionen analyse welke prima te realiseren is vanaf 10mg/ltr (0,01 g zilver/ltr.) op de HPLC.

Zo worden overigens alle wetenschappelijke bepalingen gedaan.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Ik ben dan ook geheel overgestapt op testen met Tetenal fixeerbadstripjes, die wel al vanaf 0.5g/l zilver kunnen aantonen in de fixeer. Deze stripjes zijn ook relatief goed verkrijgbaar in Nederland.
    Bedankt voor de tip!

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    X10 berust op een titratie methode van kaliumjodide en indien deze juist wordt uitgevoerd gaat deze om tussen 2,5-3,0g /ltr. Ag+ ionen.

Voor z/w films geen enkel probleem, PE papier ook niet en voor een twee bads bariet papier fixage eigenlijk ook niet tenzij je museum archiveringskwaliteit wilt halen en dan betwijfel ik of de Tetenal test strips voor 0,5g / ltr zilver ook voldoende nauwkeurig zijn.

In dat geval zou ik maar de voorkeur geven aan een ionen analyse welke prima te realiseren is vanaf 10mg/ltr (0,01 g zilver/ltr.) op de HPLC.

Zo worden overigens alle wetenschappelijke bepalingen gedaan.
    Bedankt voor de gedetaileerde toelichting, maar ik was toch niet van plan mijn toch al kleine appartementje om te bouwen tot een volledig ISO gecertificeerd chemisch lab

Vanuit mijn biologieachtergrond heb ik wel eens met HPLC te maken gehad, maar voor zo'n HPLC heb ik ruimte noch geld, noch zin om hem te moeten gaan onderhouden :

http://en.wikipedia.org/wiki/HPLC

Het moet dus maar ietsje minder geavanceerd...
    Last edited by Marco B; 10-21-2007 at 12:38 PM. Click to view previous post history.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin