Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,514   Posts: 1,543,681   Online: 870

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 40

Shooter
    Medium Format
    Images
    9

Klein Chemisch Afval

Ik kom net van het depot Klein Chemisch Afval, waar ik een behoorlijke lading ontwikkelaar en fixeer wilde achterlaten, en waar ik ben weggegaan met een enorme frustratie.

Het ontaardde dus in een gigantische discussie, want de heren van de KCA wilden niet geloven dat ik geen bedrijf had, of was. Het maakte niet uit met welke argumenten ik kwam (een bedrijf probeert toch geen tientallen verschillende ontwikkelaars uit? een bedrijf levert toch niet de gebruikte chemie af in kleine fotochemie-flessen, en in Fanta-flessen, Cola-flessen, ruitensproeiervloeistof-flessen enz?).

Met wachtte zelfs mijn verhaal niet eens af, zo van "sorry, heb een beetje te lang mijn chemie opgespaard". Nee hoor, toen ik kwam aanrijden riep één van de heren meteen: "oh, dat komt van een bedrijf, dan moet u betalen!".

Uiteindelijk heb ik de tactiek gebruikt van de aanval is de beste verdediging, want men begon meteen te dreigen dat ze "wel even zouden opzoeken" of ik een bedrijf heb. Mijn antwoord was: "prima, gaat u dat nu doen, dan wacht ik wel even!". Natuurlijk konden ze dat helemaal niet opzoeken en uiteindelijk hebben ze al morrend twee grote tonnen voorzien van een sticker "fixeer" en "ontwikkelaar" en zonder ook maar één hand uit te steken, mij daar de betreffende flessen in laten doen.

Ik heb de heren medegedeeld dat zij op deze manier natuurlijk wel in de hand werken dat mensen voortaan hun fotochemie gewoon door de gootsteen gooien, want als je bij zo'n depot zó wordt ontvangen vergaat de zin (als die er al was) je toch compleet om je gebruikte chemie twee dorpen verder te gaan afleveren.

Eerlijk gezegd denk ik dat die mensen helemaal nooit meer fotochemie krijgen aangeboden, en dat ze er wellicht helemaal geen faciliteiten meer voor hebben, maar het staat op hun lijstje, dus ze moeten het wel aannemen!

Sorry mannen, maar dit moest ik even kwijt!

Groetjes, Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ja, ja onze ambtenaartjes. Precies hetzelfde meegemaakt zo'n jaartje of tien geleden. Daar ik geen zin had in een discussie met die vent ben ik weggegaan naar een café, een koffie gedronken en opgebeld naar het kantoor van de vuilophaaldienst waar men vertelde dat ik miijn afgewerkte chemie gewoon kon neerzetten in vak E of zoiets. Heb dit gedaan en het pompeuze ventje in stofjas doorverwezen naar het kantoor. Conclusie: don't get mad, get even

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Ik kom net van het depot Klein Chemisch Afval, waar ik een behoorlijke lading ontwikkelaar en fixeer wilde achterlaten, en waar ik ben weggegaan met een enorme frustratie.

Het ontaardde dus in een gigantische discussie, want de heren van de KCA wilden niet geloven dat ik geen bedrijf had, of was. Het maakte niet uit met welke argumenten ik kwam (een bedrijf probeert toch geen tientallen verschillende ontwikkelaars uit? een bedrijf levert toch niet de gebruikte chemie af in kleine fotochemie-flessen, en in Fanta-flessen, Cola-flessen, ruitensproeiervloeistof-flessen enz?).

Met wachtte zelfs mijn verhaal niet eens af, zo van "sorry, heb een beetje te lang mijn chemie opgespaard". Nee hoor, toen ik kwam aanrijden riep één van de heren meteen: "oh, dat komt van een bedrijf, dan moet u betalen!".

Uiteindelijk heb ik de tactiek gebruikt van de aanval is de beste verdediging, want men begon meteen te dreigen dat ze "wel even zouden opzoeken" of ik een bedrijf heb. Mijn antwoord was: "prima, gaat u dat nu doen, dan wacht ik wel even!". Natuurlijk konden ze dat helemaal niet opzoeken en uiteindelijk hebben ze al morrend twee grote tonnen voorzien van een sticker "fixeer" en "ontwikkelaar" en zonder ook maar één hand uit te steken, mij daar de betreffende flessen in laten doen.

Ik heb de heren medegedeeld dat zij op deze manier natuurlijk wel in de hand werken dat mensen voortaan hun fotochemie gewoon door de gootsteen gooien, want als je bij zo'n depot zó wordt ontvangen vergaat de zin (als die er al was) je toch compleet om je gebruikte chemie twee dorpen verder te gaan afleveren.

Eerlijk gezegd denk ik dat die mensen helemaal nooit meer fotochemie krijgen aangeboden, en dat ze er wellicht helemaal geen faciliteiten meer voor hebben, maar het staat op hun lijstje, dus ze moeten het wel aannemen!

Sorry mannen, maar dit moest ik even kwijt!

Groetjes, Anne Marieke
    H'mm.

Hier bij het depot (Helmond) nog nooit gezien dat ze een de chemie appart opspaarden. Ik gooi al mijn chemie dus ook gewoon door elkaar heen in 1 grote tank die ik af en toe dump bij het depot.

Toch 's een keer checken.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by juw
    H'mm.

Hier bij het depot (Helmond) nog nooit gezien dat ze een de chemie appart opspaarden. Ik gooi al mijn chemie dus ook gewoon door elkaar heen in 1 grote tank die ik af en toe dump bij het depot.

Toch 's een keer checken.
    Juw, als ik het hier door elkaar gooi, nemen ze het helemaal niet meer aan. Gescheiden, of helemaal niet.

Van Toners zijn ze ook al helemaal niet onder de indruk. Staat niet op hun lijstje, dus gooi maar door de gootsteen.

Inmiddels ben ik weer een beetje afgekoeld, en ik ga morgen lekker de tweede lading brengen!

Hans, helaas hebben ze bij ons geen 'Vak E', het moet bij een kantoortje worden afgegeven, waar men dus vreselijk moeilijk begint te doen. Het moet ook meteen worden 'afgehandeld', d.w.z. dat alle losse flessen in een grote zwarte ton worden gedaan, die meteen wordt afgesloten. Dat wordt dus morgen lachen, want dan kunnen ze weer twee tonnen aanrukken!

Ik heb ook 10 jaar geleden een soortgelijke ervaring gehad, toen ik _binnen_ Amsterdam ging verhuizen en nog even mijn chemie kwijt wilde bij het depot dat hoorde bij mijn oude adres. Dat ging dus mooi niet door, het moest naar de andere kant van Amsterdam, want daar was ik sinds ongeveer twee dagen ingeschreven! Het is echt van de gekken.

Het is dat ik van natuur hou, maar anders gooide ik het echt door de gootsteen.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Vervolg op gisteren: ik heb vanmorgen weer een lading gebracht en de enige aanwezige heer (zelfde als gisteren) heeft het zonder enig commentaar aangenomen. Ze waren mij nog niet vergeten... ;-)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Nuenen CA

Hier in Nuenen CA mocht ik niet meer zoveel tegelijk brengen. Ze deden niet moeilijk, maar omdat hun afvalvaten voor fotochemie kleiner zijn dan vroeger werd ik vriendelijk verzocht de volgende keer iets minder lang "op te sparen". Zelf vond ik wel dat het meeviel, slechts 1 "kratje" met een stuk of 15 flessen.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Wel, een beetje naast het onderwerp, maar chemisch afval verzamelen in vlessen bestemd voor drank zou een naar uitkomst kunnen hebben...

Wat het KCA betreft heb ik kort geleden de chaffeur van zo'n inzamel vrachtvagen gevraagd naar de situatie in Nederland omtrent photochemisch afval en die was helemaal enthusiast, "nooit in de goot" en wilde direct de kofferbak leeghalen... Het is maar wie je tegenover hebt.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gisteren heb ik vele liters sterk verouderde fotochemicaliën bij het verzamelpunt afgeleverd. Chemie van ver voor de milieuomslag met allerlei bedenkelijke stofjes er in. Het werd zonder morren en met een dank-je-wel aangenomen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Gisteren heb ik vele liters sterk verouderde fotochemicaliën bij het verzamelpunt afgeleverd. Chemie van ver voor de milieuomslag met allerlei bedenkelijke stofjes er in. Het werd zonder morren en met een dank-je-wel aangenomen.
    ditto hier. Afgelopen zaterdag 5 liter oud fixeer netjes afgeleverd. Ik had echter niet de indruk dat ze dadelijk wisten wat ermee te doen. 't zal wel in hun documentatie staan zeker?

G

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

Alternatief

Voor wie echt niet de mogelijkheid heeft om verbruikte chemie op te sparen/naar de inzameling te brengen: `Photo Engineer´ heeft op het Engelstalig gedeelte laten blijken dat hij bezig is een `filtratie-zuil´ te ontwikkelen gebaseerd op huishoudelijke kationische ion-wisselaars (en staal wol?).

Voor wie wat dieper in het ecologisch gedeelte van ons bezigheeid will induiken:
    W. Baumann
    „Fotochemikalien - Daten und Fakten zum Umweltschutz, 2.ed“
    Springer-Verlag

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin