Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,898   Posts: 1,584,358   Online: 732

Results 1 to 9 of 9
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Klein chemisch afval II

Naar aanleiding van de thread van annemieke vraag ik me af hoe gevaarlijk zwartwit chemie eigenlijk wel is als het door de gootsteen gaat. Volgens mij is de eerste de beste gootsteenontstopper, afwasmiddel of bleekmiddel vele malen gevaarlijker dan mijn ontwikkelaar, citroenzuur-stopbad en fixeer. Volgens mij is alleen het zilver in de fixeer niet goed voor de bacterien van de zuiveringsinstallatie. En dat probleem kun je oplossen met wat staalwol.

Ik breng mijn chemie ook naar de chemokar. Maar ik vraag me vaak af waar ik me eigenlijk druk om maak. Overigens heb ik eens het kwik van een kapotte thermometer netjes opgevangen in een potje en naar de vuilverwerking gebracht. Daar hebben ze het kwik promt in een grote ton bij de rest van de chemie geflikkerd. Toen ik prostesteerde zei die man dat die druppel kwik op het geheel te verwaarlozen was. (Dit was overigens wel een jaar of tien geleden.)

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ja, Gilbert, dat heb ik mij ook vaak genoeg afgevraagd. Er was een tijdje geleden hier op APUG eenzelfde soort discussie, maar dan in verband met 'septic tanks'. Kennelijk hebben veel Amerikanen geen aansluiting op het riool, en dan heb je weer andere problemen waar je mee te maken krijgt als je een DoKa hebt.

Vrienden van mij die op het eiland Skye wonen, hebben niet eens de mogelijkheid hun chemie weg te brengen, want er is geen KCA-depot. Zij wonen vlak aan een loch, hebben ook een septic tank (want riool is geen optie in zo'n verlaten streek) en er zwemmen bij hun 'voor de deur' otters, zeehonden, dolfijnen en allerlei verschillende zeevogels. Zij 'lozen' hun chemie gewoon door de gootsteen in de DoKa, maar gebruiken geen gevaarlijke stoffen, zoals bijvoorbeeld selenium toner en andere extra agressieve foto-chemie.

Gisteren had ik bij mijn lading chemie ook een fles selenium toner, en dat namen ze bij het KCA-depot niet eens aan! Staat niet op hun lijstje. Als _iets_ slecht is, is het wel selenium toner. Na lang aandringen van mijn kant hebben ze het uiteindelijk hebben bij het kantoorafval gedaan, want het was tenslotte 'toner' (maar er stond alleen poeder up hun lijstje.....). Je vraagt je werkelijk af waar je het voor doet.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Er was een tijdje geleden hier op APUG eenzelfde soort discussie, maar dan in verband met 'septic tanks'. Kennelijk hebben veel Amerikanen geen aansluiting op het riool, en dan heb je weer andere problemen waar je mee te maken krijgt als je een DoKa hebt.
    Ha Annemarieke,
    Deze discussie was ook op een van de Engelstalige groepen onlangs gaande. Die heb ik met belangstelling gevolg, omdat ook ik ben "aangesloten" op een septisch systeem. Dat is vrij gangbaar op het Franse platteland en ik vraag me af hoe dat in Friesland of Groningen is gesteld.

Wat ik daarvan begrepen heb is er maar één fotografische stof is waar zo'n septisch systeem niet zo happig op is, ik meen een onderdeel van fixeer. Voor de rest: mits goed verdund met water (1:100 of meer) leiden fotochemicaliën niet tot grote milieuproblemen in een septische tank. Dit geldt voor amateurhoeveelheden. Als ik ze naar een chemie-afwerkplaats zou moeten vervoeren, is dat ook weer 2 x 30 kilometer met de auto of de bus. Ik vraag me af wat uiteindelijk slechter is voor ons reeds door en door verziekte milieu.

Groet, Paul.

Shooter
    Pinhole
    Afgewerkt fixeer is inderdaad het grootste probleem omdat daar behoorlijk wat zilver in kan zitten. Verder is het natuurlijk een kwestie van hoeveelheid en kwetsbaarheid die bepaalt in hoeverre je het milieu schade doet.

Mischien goed om eens uit te zoeken hoe je foto afval zelf zo schoon mogelijk kan krijgen!

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik heb laatst iets gelezen over fixeer, ik geloof zelfs hier op APUG (Engelstalig), waarbij iemand iets in een bak met fixeer zette, en op dat 'iets' verzamelde zich dan het zilver. (sorry dat ik zo vaag ben, maar het is al bijna 1 uur!).

Kan ook een optie zijn.

Ik breng het toch maar gewoon weg. De strijd is nu gewonnen met die mannen, dus is het een kleine moeite.

Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Was het staalwol?
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Ik heb laatst iets gelezen over fixeer, ik geloof zelfs hier op APUG (Engelstalig), waarbij iemand iets in een bak met fixeer zette, en op dat 'iets' verzamelde zich dan het zilver. (sorry dat ik zo vaag ben, maar het is al bijna 1 uur!).
    Heel vroegah (jaren 80 meen ik) was er een 'zilvercrisis' als gevolg van speculatie. Film en papier werden daarom duurder en er verschenen ook oplossingen op de markt om zilver uit gebruikte fixeer te halen. Dat gebeurde dmv. elektrolyse. Je hangt een staaf ijzer of iets dergelijks in een grote hoeveelheid fixeer en zet dat onder stroom, waarop de zilverresten zich op het ijzer vastzetten. Was alleen voor grootgebruik (labs) economisch haalbaar.

Maar je zult het vast ook thuis kunnen uitvoeren.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Anne Marieke
    Dat is waarschijnlijk gewone staalwol (zonder zeep!). Het ijzer vervangt het zilver in de oplossing. Het zilver slaat neer als een grijze drab die je af kunt filteren. De fixeer met opgeloste ijzercomponenten is veel minder schadelijk voor het milieu dan het zilver. Zilver dood noodzakelijke rottingsbacterien.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Zoiets zal het wel geweest zijn. Het was iemand met een 'septic tank' die op die manier alles daarin kon knikkeren.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin