Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,222   Posts: 1,532,467   Online: 1141

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Shooter
    Medium Format

welke 4x5 vlakfilm voor testopnames?

Binnenkort is het zover: en kan ik mijn Linhof Technika voor het eerst gaan gebruiken. Ik heb totaal geen ervaring met zo'n camera en het wordt dus een grote ontdekkingstocht. :rolleyes:

Gewoon maar beginnen dacht ik zo. Welke soort film kan ik het beste gebruiken voor de testopnamen?

Ik wil graag ervaren hoe de camera werkt. Ik verwacht dan ook niet meteen de mooiste foto's te maken, en er zullen best vreemde expirimenten gebeuren... Dus bij voorkeur veel film voor weinig geld...

Groetjes, Jeanette

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by redhead View Post
    Binnenkort is het zover: en kan ik mijn Linhof Technika voor het eerst gaan gebruiken. Ik heb totaal geen ervaring met zo'n camera en het wordt dus een grote ontdekkingstocht. :rolleyes:

Gewoon maar beginnen dacht ik zo. Welke soort film kan ik het beste gebruiken voor de testopnamen?

Ik wil graag ervaren hoe de camera werkt. Ik verwacht dan ook niet meteen de mooiste foto's te maken, en er zullen best vreemde expirimenten gebeuren... Dus bij voorkeur veel film voor weinig geld...

Groetjes, Jeanette
    Adox en Foma films zijn denk ik de meest voordelige films. Overigens is de ontwikkelaar-filmcombinatie bepalend voor de beeldkwaliteit (en dat hangt af van persoonlijke voorkeur). Een jaar geleden heb een 7 verschillende films vergeleken. En voor mij kwam de goedkoopste film als favoriet tevoorschijn. Denk niet dat een goedkope film een slechte film is.

Jed

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Ik denk 23€ voor 50 blad 4x5 sw is het meest goedkoop.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Adox o.a. hier te krijgen:

http://www.fotofilmfabriek.nl/webwinkel/Film/

Foma o.a. hier te krijgen (Noorwegen, weet eigenlijk niet of er ook een Nederlandse winkel is die Foma verkoopt):

http://www.fomafoto.com/index.php?pa...mart&Itemid=30

Echter, nadeel van die Adox en Foma films is wel, dat ze niet in 400 ISO te krijgen zijn. En soms wil je toch echt die extra snelheid. Maar voor de rest, zoals Jed zegt, geen reden om niet goedkopere filmtypen te gebruiken.

Eerlijk gezegd geloof ik persoonlijk sowieso niet zo in alle mythische verhalen over bepaalde films. Op alle huidige films kun je mooie resultaten bereiken. De enige waar ik enige twijfel over heb, zijn de Efke Infrarood films, omdat ik al verschillende malen hier op APUG verhalen heb gelezen over mogelijke slechte kwaliteitscontrole en serieuze problemen met "gaatjes" in de emulsie. Jammer, want Efke IR film schijnt wel het dichtst bij dat van de klassieke maar nou verdwenen Kodak HIE film te liggen qua gevoeligheid, waamee hele mooie ZW infrarood foto's konden worden gemaakt. Maar zelfs dan zijn er mensen die schrijven nooit problemen te hebben. Wel schijnen die Efke emulsies nogal kwetsbaar te zijn.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Ik denk 23€ voor 50 blad 4x5 sw is het meest goedkoop.
    Mag het 17,06 euro zijn :

http://www.fomafoto.com/index.php?pa...mart&Itemid=30
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Maar vergeet de verzendkosten niet...

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Alleen is het hele programma maar 100 asa!

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Jeanette,heb je voor een degelijk statief gezorgd ?

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Geachte Jed,

Ik neem aan,dat je ook Ilford vlakfilm erbij betrokken hebt,en die ook vergeleken met Fomapan?
    En wat was de uitkomst van die 2,ten opzichte van elkaar?

Bedankt,Ruud.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Geachte Jed,

Ik neem aan,dat je ook Ilford vlakfilm erbij betrokken hebt,en die ook vergeleken met Fomapan?
    En wat was de uitkomst van die 2,ten opzichte van elkaar?

Bedankt,Ruud.
    Ik heb geen echte test gedaan, maar wel laatst een paar velletjes Foma 100 volggeschoten die ik van een collega APUGer had gekregen. Ontwikkelde gewoon mooi, net als Ilford HP5 400. Denk trouwens dat de grootte van de korrel niet veel scheelt met HP5, hij leek niet zo fijn als andere bekende 100 ISO films zoals Fuji Acros 100 of Kodak TMax 100.

Als anderen hier nog iets zinnigs over kunnen zeggen vanuit hun ervaring, dan hoor ik dat ook graag.
    My website

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin