Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,938   Posts: 1,557,355   Online: 1208

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

Waar nog losse C-41 chemie tekoop?

Hoi,

Ik ben opzoek naar losse chemie voor het C-41 proces. Ik wil dus geen C-41 kits!

Ik zoek:

- C-41 ontwikkelaar.
    - Bleekbad.
    - Fixeer.
    - Stabilisator.

Met de C-41 kits van Tetenal zijn opzich mooie resultaten te halen, alleen heb ik het gevoel dat wanneer zonder een kit werk, ik mijn C-41 proces nog beter kan fine tunen.

Ook is het zo, dat ik liever geen blix meer gebruik, maar liever het bleekbad en het fixeerbad apart.

Dus kortom: Waar kan ik het genoemde nog los kopen en welke merken zijn hiermee nog in (Fuji?) omloop?

Bedankt alvast.

Benny

Shooter
    4x5 Format
    Fuji en C-pac zijn beide op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Losse bleek en fix geeft inderdaad een mooier resultaat. Verder valt er weinig te variëren met c41. Tenminste als je niet allerlei "vreemde" effecten wilt.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Sinds de kleurenchemie van Amaloco niet meer geproduceerd wordt heb ik omgezien naar een alternatief. Dit is gevonden in de Fuji Hunt chemie. Rollei-Maco is bereid gevonden deze chemie in kleinere kits aan te bieden onder Rollei Digibase C41 chemie.
    De C41 ontwikkelaar bestaat uit meerdere componenten en deze chemie heeft een apart bleekbad en fixbad.
    De losse componenten zijn na te bestellen maar in een grotere hoeveelheid dan in de kit.
    10-12 C41 films of 20-24 C41 films heb ik als kit leverbaar.

De K54 van Amaloco bevatte overigens 2 monoconcentraten. C41 ontwikkelaar en blix.
    Hierin zat ook geen stabilizer. In de Digibase C41 kit zit deze er wel bij.

De meeste amateurs vonden de K54 kit erg gemakkelijk werken. De Digibase C41 heeft een goede (Engelse) handleiding maar bestaat uit veel meer componenten.

Shooter
    35mm
    Gary,

Daar was ik ook al achter, dat losse bleek en fix betere resultaten geven. Ook zouden negatieven, mits goed bewaard, veel mooier blijven bij losse bleek en fix. De kleuren ogen ook wat mooier...

Je krijgt nog pb terug!

Robert,

Dat "Rollei Digibase C-41" chemie, hoe werkt dat precies?

Dit, omdat ik lees dat de ontwikkelaar uit meerdere componenten bestaat. Er zal ongetwijfeld een handleiding bij zitten, maar mijn Engels is niet zo goed, helaas. Ik ga er vanuit dat de handleiding alleen in het Engels is.

En in dat kitje zit voor de rest alles bij in? Dus ook een stabilisator?

Ik hoor wel.

Benny

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De C41 ontwikkelaar bestaat uit deel A+B+C en daar voeg je de starter aan toe.
    Een bleek en fixeer en een stabilisator zit er ook bij.

In mijn web shop staat er ook een foto van.

Het werkt hetzelfde als de Fuji Hunt C41 chemie waar dit ook van gemaakt is. Maar niet iedereen kan overweg met 10 of 25 liter, bedoeld voor het mini-lab.

37,8C standaard C41 tijden, dus 3:15 min. C41 ontwikkelaar.

Je krijgt een normaal dekkend masker. Bij de Amaloco (K54) chemie had je een vrij donker masker.
    Afwijkingen t.o.v. de C41 specificatie's geven alleen een minder resultaat.

C41 chemie kun je redelijk goed bewaren dit in tegenstelling tot E6 chemie. E6 chemie wordt apart onder een drijfgas afgepakt en is dit verbroken dan oxideren de componenten vrij snel.

Er is ook een Duitse handleiding voorhanden.
    In de plaatjes staat ook duidelijk aangegeven met welke film drums je welke hoeveelheid moet aanzetten.

Shooter
    35mm
    Robert,

Bedankt voor je antwoordt.

Ik zal via je webshop, zo gauw (ja, er moet ook gewerkt worden...) ik tijd heb, een kit bestellen. Wil het weleens een keer uitproberen.

O ja, ik ging er altijd van uit dat die kits die je op je website hebt, ook altijd met een blix variant waren. Nu weet ik genoeg...

Benny

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Over het aantal te verwerken films (5 of zelfs meer) in de 250ml gebruiksoplossing ben ik wel enigszins verbaasd.
    Ben bang dat het een behoorlijke drift in kleurbalans teweeg kan brengen.
    Dat los je dan niet meer op met 1 of 2 puntjes meer of minder Y of M.
    Als dat zo is ga je weer eindeloos zitten knoeien met proefstroken.
    harry

Release, the best you can do...

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Over wat gebruikers ervaringen:

http://www.aphog.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=12909

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ben hier op mijn eigen ervaringen en die van nog wat van anderen, waarmee de grote verpakking gedeeld wordt, afgegaan.
    Ben zelf al jaren gebruiker van FH chemie vandaar dat ik er de nodige vraagtekens bij zet.
    Zeker in combinatie met rotatie-ontwikkeling lijkt het me een beetje te rooskleurig. Het devies hier is one-shot voor maximaal 1,5 film oftewel 6 sheets 4*5".
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin