Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,207   Posts: 1,531,902   Online: 1146

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: E-6

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

E-6

Hallo,

Ik ga binnenkort een groter project beginnen. Het zal een reportage zijn en ik wens alles vast te leggen op dia (6x9 - mijn dank voor allen die op mijn thread ivm raampjes geantwoord hebben: deze vraag is opgelost). 120 diafilm ontwikkeling is loeiduur (€6,50 per film) zodat ik overweeg zelf te ontwikkelen: tijd is minder belangrijk. Enig advies of dat raadzaam is - zowel vanuit een kwalitatief als kosten standpunt ? (en beschikbaar - Ik bezit geen automatische processor als een jobo etc.)

thx, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Marc,

E6 zonder automatische processor: ik zelf zou er niet aan beginnen, er zijn echter mensen die met een warmwater badje en paterson/jobo tank wel E6 ontwikkelen.

De best verkrijgbare E6 chemie is de Tetenal kit, 3 bads. Goed de handleiding lezen ivm afwijkende processing van enkele Fuji films.

Het beste is dat je het zelf eens probeerd met een kitje en enkele films voordat je echt aan de slag gaat. E6 is een kritisch proces: kleurbalans wordt door het minste geringste verstoord (Temperatuur, versheid van de chemie, zuurgraad, etc etc).

Huib

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Marc, als je echt met een project aan de gang wil gaan, zou ik geen risico lopen met je films.

Er zijn labs, zoals bijvoorbeeld Peak Imaging in Engeland, die korting geven als je meer rollen tegelijk laat ontwikkelen. Ik heb net even gekeken en het kost 3,10 GBP voor een 120 spoel E6 of C41 en je krijgt 10% korting als je er 5 of meer inlevert. Ik laat tegenwoordig al mijn kleurenrollen (dia en negatief) bij Peak ontwikkelen om meerdere redenen, o.a. dat ik ze rechtstreeks uit Schotland naar ze toe stuur (ze leveren speciale kartonnen doosjes voor 120-spoelen), zodat ik de x-ray machines op de vliegvelden oversla, maar ook omdat de kwaliteit erg goed is.

Ik had de laatste tijd zeer negatieve ervaringen in Nederland. Capi Vak mag niet meer voor particulieren werken en ik heb een serie rollen via een ander vaklab met enorme krassen teruggekregen. Daar is dus helaas niets meer mee te beginnen. In Nederland ligt kennelijk de nadruk echt op de digi-wereld. Als je met 120-spoelen aankomt kijken ze je enigszins glazig aan.

Mocht je interesse hebben, het adres is:

www.peak-imaging.com

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Capi Vak mag niet meer voor particulieren werken [...]
    Van wie niet?

Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Weet ik veel, van hun bazen? Er hangt een plakaat op de deur dat ze alleen maar voor bedrijven werken.

vanspaendonck's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Deze discussie ligt sinds medio 2003 stil, maar misschien heeft iemand nog iets aan het volgende:
    Ik laat mijn 120 rollen Velvia 100 en Provia 100 ontwikkelen via Foto Solleveld, Amstelveenseweg 214-216, 1075 XT Amsterdam, 020-6620533. Prijs EUR 2,50 per film en je kunt kiezen tussen ongesneden, opgerold in een kartonnen kokertje met beschermpapier ertussen of gesneden en verpakt in een acetaat opberghoes (kan zo de ordner in).
    4x5 inch en 9x12 cm. kan ook, voor EUR 2,50 per sheet. Met die grotere formaten heb ik nog geen ervaring opgedaan. De kwaliteit van het 120 werk is over het algemeen goed, op een enkele kras na.
    Verwerkingsduur is twee dagen voor 120 film en drie dagen voor vlakfilms. C-41 kleinbeeld en APS doen ze in huis met een gloednieuwe machine van Fuji.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Annemarieke View Post
    Weet ik veel, van hun bazen? Er hangt een plakaat op de deur dat ze alleen maar voor bedrijven werken.
    Bij Capi moet een nr. van de KvK. hebben. Dat is al jaren zo. Ze richten zich alleen op bedrijven.
    Ik liet indertijd mijn dia's bij Huf verwerken totdat ze uit a'dam Z.Oost vertrokken.
    Nu breng ik ze naar wiegers in Maarssen.
    In A'dam kan je ook terecht bij scolor, calumet enz.

Jan

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn ervaringen met het zelf ontwikkelen van E6 zijn zeer positief. Nadat ik dit in het verleden door een "vak"lab liet doen en daarover niet tevreden was heb ik het zelf ter hand genomen met als resultaat mooier en beter. Dus sindsdien doe ik niet anders meer. Gebruik daarvoor inderdaad de Jobo CPP en is niets moeilijker of ingewikkelder dan C41 of b&w om maar niet te spreken van Ilfochrome. Precies werken dat is alles en eerst een paar proeffilms maken om de ontwikkeling af te stemmen op het materiaal en/of belichting. Eenmaal klaar kun je draaien.
    Ik spaar meestal een aantal diafilm op en draai dan een grote run.
    Marc, de afstand België naar mijn huis is wellicht te groot voor je om dat eens te proberen. Mocht je daar anders over denken dan is een berichtje (PM) voldoende voor een afspraak.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Mijn ervaringen met het zelf ontwikkelen van E6 zijn zeer positief.
    Ook mijn ervaringen met het zelf ontwikkelen in E6 en C41 (en cross) zijn positief. Ik ben een liefhebber van de Ilford XP2 in C41, ook bruikbaar in E6 als dia voor een groot gomdruknegatief.
    Ik gebruik al jaren de Jobo Autolab 1000 en buiten de keren dat ik het deksel slecht sloot verliep alles vlot. Nog nooit een prijsvergelijking gemaakt met de fotowinkels, anderzijds is het aangenaam om thuis te komen en je films te ontwikkelen en niet hoeven te wachten...

mvg
    KK

Shooter
    Sub 35mm

E-6 ontwikkeling

wellicht wat laat, en ook nieuw op dit forum kan ik jullie vertellen dat zelf
    ontwikkelen van dia's (doe dit al vanaf 1977) zich zeer loont. de winst aan
    kontrast, kleurverzadiging, scherpte en het ontbreken van krassen/
    over/onderontwikkeling zijn evident. ben nooit echt tevreden geweest met de
    grote ontwikkelcentrales. de laatste 10 jaar werk ik met een Jobo Autolab 1500 i.c.m. Kodak chemie en dat is perfect (1 x chemie) getuige ook de
    vele complimenten van collega fotografen waar ik voor ontwikkeld heb.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin