Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,745   Posts: 1,515,653   Online: 751

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    4x5 Format

Labo voor vlakfilm ontwikkeling BelgiŽ

Beste Apug leden,

mijn naam is Kirsten. Ik volg een masteropleiding fotografie en voor mijn masterproef fotografeer ik met technische camera op 4x5 inch. Deze film moet natuurlijk ontwikkeld worden, en daar knelt het schoentje.

De lokale fotografen sturen de film op naar Labo's zoals Elka en Spector. Elka komt de film niet meer zelf ophalen, dat is uitbesteed en volgens de fotowinkel onbetrouwbaarder geworden. Met andere woorden, vandaag heb ik film binnen gedaan, met geluk heb ik ze volgende week vrijdag terug. Waarschijnlijk gaat het me rond de 7 euro kosten voor de ontwikkeling, wat de voorgaande jaren zo was, dus nu waarschijnlijk weer meer. Ik ben dit beu. Ik zoek een voordeligere en professionelere manier om mijn film te (laten) ontwikkelen.

Kent er iemand een labo wat 4x5 inch film ontwikkelt aan een goede prijs, en waarnaar ik de film eventueel kan opsturen? Ik sta er ook voor open om zelf te ontwikkelen, kan dit zonder al te grote investeringen? Het bad constant warm houden zal dan waarschijnlijk een probleem worden...

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Shooter
    4x5 Format
    Bekijk de prijzen van de fotolabs in Belgie en Nederland ( of andere landen) en stuur het naar het beste lab op. [ de prijzen kun je op internet vinden].

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Dag Jed,

de actie die je vernoemd heb ik al ondernomen. Heb onder andere het Beeldgebouw in Rotterdam gecontacteerd, maar met optelling van de verzendingskosten die ze aangaven voor het terugsturen zou de prijs weer enorm de hoogte ingejaagd worden. Ik heb ook iets gevonden over Limelight in Brussel en foto Schelfthout in Antwerpen, intussen ook contact genomen. Ik ben deze thread gestart om te polsen naar persoonlijke ervaringen - welk labo is aan te raden, welk af te raden,...

Bedankt voor je reply!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zwart/wit of kleur ? Zwart/Wit is poepsimpel. Kan Foto BŲgemann niet helpen ?
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Zwart/wit of kleur ? Zwart/Wit is poepsimpel. Kan Foto BŲgemann niet helpen ?
    Kleur, zwart/wit is inderdaad zelf te doen, heb ik al ervaring mee. Foto BŲgemann moet 4x5 inch jammergenoeg uitbesteden. Voor mijn 35mm en 120 kan ik er terecht!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by netsrik89 View Post
    Kleur, zwart/wit is inderdaad zelf te doen, heb ik al ervaring mee. Foto BŲgemann moet 4x5 inch jammergenoeg uitbesteden. Voor mijn 35mm en 120 kan ik er terecht!
    Ok. Nog een bedenking: kun je je film niet zelf naar de ontwikkelcentrale van Elka brengen (bilzen, 7,2km van Genk)

-m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Ok. Nog een bedenking: kun je je film niet zelf naar de ontwikkelcentrale van Elka brengen (bilzen, 7,2km van Genk)

-m-
    Dat is ook nog een idee. Heb al eens eerder gegoogled - vind niets terug over hun filmlabo. Kan hen wel eens contacteren, bedankt voor de tip!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ZW vlakfilm is uitstekend zelf te ontwikkelen. In het donker in een schaaltje is het goedkoopst. Vloeistoffen op 20'C klaar zetten. Film in de schaal met de inkepingen in de rechter bovenhoek. Na voldoende tijd onder voortdurend schommelen vloeistof eruit en vervangen door stopbad. En daarna door fixeer. Spoelen met water en met een (plastic) wasknijper in de douche ophangen om te drogen. Een kind kan de was doen. Voor enkele dubbeltjes ontwikkel je een hele serie vlakfilms.

Kleur is inderdaad wat onhandiger om zelf te doen. Als ik het goed begrepen heb ontwikkelt Fotohuis Rovo tegenwoordig ook alle formaten ZW en kleurnegatieffilms.
    Last edited by argentic; 01-17-2011 at 02:45 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Dag Kirsten,

Je kan het proberen bij Fotovak Engel in Haarlen, www.fotovak-engel.nl Een professionele fotolab die jaren zwart-wit afwerkingen doet.

groet, Baselice

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    ZW vlakfilm is uitstekend zelf te ontwikkelen. In het donker in een schaaltje is het goedkoopst. Vloeistoffen op 20'C klaar zetten. Film in de schaal met de inkepingen in de rechter bovenhoek. Na voldoende tijd onder voortdurend schommelen vloeistof eruit en vervangen door stopbad. En daarna door fixeer. Spoelen met water en met een (plastic) wasknijper in de douche ophangen om te drogen. Een kind kan de was doen. Voor enkele dubbeltjes ontwikkel je een hele serie vlakfilms.

Kleur is inderdaad wat onhandiger om zelf te doen. Als ik het goed begrepen heb ontwikkelt Fotohuis Rovo tegenwoordig ook alle formaten ZW en kleurnegatieffilms.
    ZW is het probleem niet, zowel 35, 120 als 4x5 heb ik al ontwikkeld. Maar ik fotografeer liever in kleur. En dat is inderdaad wat onhandiger, en ik weet niet als het uiteindelijk de moeite waard zal zijn (kwa prijs/kwaliteit/tijd), voldoening haal je er natuurlijk altijd meer uit. Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker eens bekijken!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin