Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,826   Posts: 1,581,992   Online: 816

Results 1 to 6 of 6
    Nikon F5's Avatar
    Shooter
    35mm

Welke film gebruiken

Nu ik mijn Nikon F5 gekocht heb moet er natuurlijk ook film in. Wat is de beste film om te gebruiken voor natuuren landschapsfotografie. Gebruik ik kleurenfilm of diafilm?
    Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Welke film je kiest , negetief of dia is persoonlijk gebonden , ikzelf gebruik altijd dia's , omdat ik de verzadeging van de kleuren bij dia veel beter vind dan negatief.
    Gebruik wel altijd velvia 50 of 100 iso , het nadeel aan dia is wel dat deze correct moet belicht zijn , om een goed resultaat te kunnen behalen. En dia is natuurlijk duurder dan negatief , zeker de velvia film.
    Dus kiezen maar.
    ludo.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zeker dia gebruiken kun je later foutloos scannen.
    Voorbeeld Galen Rowell (+) : die werkte uitsluitend met een F5 en dia's.

http://www.savetibet.org/files/image...acePicture.jpg
    en
    http://www.mountainlight.com/gallery.html

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bedenk ook wat je wilt gaan doen met je opnamen. Wil je mooie afdrukken aan de muur / in een album of toch liever groot op een scherm projecteren? Als projecteren niet de bedoeling is (je hebt bijvoorbeeld geen projector), kies dan voor negatieffilm. Je krijgt er meer speelruimte wat betreft belichting mee en het is makkelijker om er een goede afdruk van te laten maken. De nieuwe Kodak Ektar 100 schijnt erg goed te zijn al heb ik er geen ervaring mee. Behoort projecteren wel tot de mogelijkheden, dan heeft diafilm de voorkeur. Bedenk wel dat voor een mooie afdruk van een dia er wel wat bij komt kijken. Vanwege het hoge contrast van een dia is een mooie afdruk lastiger maar niet onmogelijk. Gewoon een dia inleveren bij een lab voor een vergroting is meestal teleurstellend. Eerst scannen (met een filmscanner, geen flatbed) en bewerken is m.i. dan wel een vereiste voor een mooie afdruk van een dia.

Wat betreft Velvia, smaken verschillen en ik ben er geen liefhebber van. Ik heb de Velvia 100 een paar jaar geleden geprobeert maar vond de kleuren niet mooi en de dia's te contrastrijk. Het kan aan m'n belichting gelegen hebben. Ik heb van een prof gehoord dat hij Velvia 50 op 32 ISO belichte (2/3 stop overbelichten dus). Ik gebruikte meestal Fuji Provia 100 en daar was ik erg tevreden over. Ik zou zeggen probeer eens wat verschillende films en kijk wat je het beste bevalt.

Vroeger schoten profs altijd op diafilm omdat uitgevers dat vereisten voor het drukprocess. Dat is voor jou niet van toepassing en laat je daardoor niet (ver)leiden. Kies wat voor jou het beste is.
    Last edited by spijker; 02-08-2011 at 12:12 PM. Click to view previous post history.

Nikon F5's Avatar
    Shooter
    35mm
    Het is inderdaad de bedoeling de foto's zelf aan de muur te hangen, dus dan eerst maar film proberen denk ik
    Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Nikon F5 View Post
    Nu ik mijn Nikon F5 gekocht heb moet er natuurlijk ook film in. Wat is de beste film om te gebruiken voor natuuren landschapsfotografie. Gebruik ik kleurenfilm of diafilm?
    Er zijn veel kleurenfilms in de handel. Iedere film heeft zo zijn eigen karakter. Kijk eens op een site waar een vergelijking wordt gemaakt. Bijv. :
    http://www.landscapegb.com/2010/12/a...lm-comparison/

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin