Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,559   Posts: 1,573,294   Online: 939

Results 1 to 3 of 3

Thread: Bleken...

Shooter
    35mm

Bleken...

Hoi,

Hoelang bleken jullie bij C-41? Ik gebruik een los bleek en fixeer bad.

Zelf bleek ik kort, zo'n 3 minuten. Reden: De kleuren ogen dan naar mijn mening natuurlijker. Bij langer bleken krijg ik meer kleur, maar vaak vind ik dat onnatuurlijk, en ik werk graag met neutrale kleuren in het (portret) beeld.

Soms laat ik (bleach bypass) zelfs het bleekbad weg; kan soms leuke effecten geven.

Mijn vraag: Hoe lang bleken jullie bij C-41?

Benny

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Doe maar lekker wat je altijd doet.....
    C41 is overigens uitstekend geschikt voor rotatie !! ...volgens sommige geleerden hier...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Harry,

Ja, rotatie gaat wel prima met C-41.

Ik stel deze vraag, omdat iedereen hier een eigen mening over heeft en ik deze weleens wil horen.

Zelf bleek ik kort; 3 minuten. Om de reden die ik eerder aangaf. Ik gebruik hierbij voor portret meestal de Kodak Portra 400 NC kleinbeeldfilm. Deze heeft van nature een niet al te hoog contrast, natuurlijke kleuren en een mooie kleurtoon, vind ik.

Het bleken laat ik bij deze film ook weleens achterwege, om een bleach bypass effect te krijgen. Soms erg mooi, moet ik eerlijk bekennen.

Wat mij ook opvalt, als ik langer bleek dan 3 minuten, dat vooral de gele/roodachtige tinten behoorlijk oplopen. Vooral, bij contrastrijk weer.

Benny

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin