Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,770   Posts: 1,516,515   Online: 779

Page 10 of 13 FirstFirst ... 45678910111213 LastLast
Results 91 to 100 of 121
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Jeroen,

Wat Ben zegt klopt. Of ook misschien te drogen hangen.
    Wat je kan doen is éénmaal ze droog ( maar niet echt helemaal kurkdroog) zijn en niet meer aan mekaar kunnen plakken ze onder een reeks boeken leggen of een zelfgemaakte pers, of een boeken pers.
    Perfect kan je ze drogen in een Seal-Bienfang hittepers.

mvrgr
    Fred

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Of ook misschien te drogen hangen.
    Als je ze aan een hoek ophangt, druipt het vocht beter weg, naar de tegenovergelegen hoek. Net als het scheefhangen van een ontwikkelde filmrol, schuin is sommige gevallen gewoon beter.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    ...ook misschien te drogen hangen.
    Bedankt voor je reply. Op dit moment blijf ik nog even bij glasplaten... gisteren even de (op glasplaat-geplakte) Kentmere Fineprint VC opgemeten. Deze was alleen in de lengte 6mm gerekt (25,4cm werd 26cm), deze lengte-toename van 2% maakt mijn modellen alleen maar slanker (zoals reeds eerder ge-grapt).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Drogen op het beeld

Afgelopen dagen enkele proeven genomen om na het drogen van bariet zo weinig mogelijk curl te hebben. Het was mijn gewoonte om de barieten door de wringer te halen en dan gewoon op de krant te drogen. De beeldzijde naar boven. Als ze droog zijn staan ze meestal zo krom als een hoepel. De tweede test was de barieten drogen met het beeld naar onder. Beeld lag, zag ik later, op een gekleurde foto in de krant. Kon me niet aan de indruk onttrekken dat er wat sporen van zichtbaar waren op de print. Maar wonder o wonder de barieten waren een heel stuk vlakker, je mag wel zeggen nagenoeg vlak. Met deze wetenschap nog een derde poging ondernomen. Barieten met beeld naar boven op de krant even een half tot één uur laten aandrogen en dan omdraaien met het beeld naar onder. Dàt is de oplossing die risicoloos is om eventueel overzetten van krantenafbeeldingen op de bariet te voorkomen. Bovenal is de print nagenoeg vlak. Als je ze daarna nog even aan de achterkant met een vochtige spons afwist en tussen een laag karton steekt en daar voor een nacht druk op zet heb je geen pers of andere apparaten meer nodig.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Ik heb deze week al mijn barieten (jaja, hard gewerkt) op muggengaas gedroogd omdat ik te weinig rand op de afdrukken overgehouden had om op glas te drogen.
    Ik heb 2 kaders gemaakt van 55*80 cm gemaakt waarop ik 4 prints van 18*24 kan drogen.
    Beeldzijde naar onder en heel weinig omkrullen.

Er zijn zoveel methoden, iedere heeft zijn voor- en nadelen.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    prachtig Geert, dit is de methode die we in Hasselt (en ook in Anderlecht) gebruiken.
    als je ze (de barietjes) dan hittepers vlak maakt krijgen ze nog een ietsje meer "tinteling" ... :-)

vervolg eventueel op 11/11

mvrgr
    Fred

Shooter
    Multi Format
    prachtig Geert, dit is de methode die we in Hasselt (en ook in Anderlecht) gebruiken.
    als je ze (de barietjes) dan hittepers vlak maakt krijgen ze nog een ietsje meer "tinteling" ... :-)

vervolg eventueel op 11/11

mvrgr
    Fred

Euhm.... net gekocht voor (je gelooft het nooit) 10 Euro...

Sorry: 11/11 gaat niet lukken, heb een lucratief jobke aangenomen voor die dag, daarmee kan ik een 240mm lensje zonder probleem bekostigen :-)

G

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Interessant draadje!

Quote Originally Posted by Merlin
    Ik heb nog een stapel perspex van 2 mm dikte die ik voor het drogen wil gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijft dat plakken of is dat OK?
    Hallo Jaap, dat perspex is dat nog bevallen als alternatief voor glas?

Overigens ben ik vandaag even langs de Bouwmarkt geweest. En zag ondermeer wat 'interessante' materialen staan. Bijvoorbeeld:
    1) Dat materiaal waar m'n kamer-, keuken-, en badceldeur van gemaakt zijn: Ik meen dat het spaanplaat heet. Ik denk dat de binnenkant gerecycled hout is, met daarover heen 'n gelamineerde gladde laag kunststof. (*)
    2) Verder zag ik nog plaklaminaat van de rol. Dat op 'n houten bord plakken, dat lijkt me ook wel 'n idee.

Voor zover ik zie hebben zowel 1) als 2) de voordelen van de glasplaat: Ze staan geen zuren af.
    En als het valt, heb ik geen vloer met scherven.

Heeft er iemand hier wel 'ns geëxperimenteerd met bovenstaande?

(*) Ik ben helemaal geen 'klusser'. Dus sorry, als ik bepaalde technische termen verkeerd gebruik.
    Last edited by Marco Peereboom; 11-09-2005 at 09:59 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Marco,

bij je 2 voorgestelde materialen vrees ik voor 1 ding: ze zullen op termijn gaan kromtrekken.

Bij de eerste, een buitenlaagje van ik-weet-niet-wat-allemaal gekleefd op spaanderplaat, zal op termijn ook het laagje loskomen.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    beste marco,

Ik zou echt wel bij (eventueel veiligheids-) glas houden.
    Glas is inert.
    Glas vervormt niet met water.
    Aquareltape blijft er goed aan gehecht en is toch makkelijk te verwijderen (met water).
    Kan tegen een stanleymes en een plamuur"mes": minder beschadigingen op lange termijn.
    Bovendien minder lomp...

Glas nemen van minstens 4mm dik en goed "tapen" aan de buitenkant.

Of nog beter: het bariet drogen op vliegengaas met 'daarna' een 'hittepers' behandeling.

We zullen anders hier eens een workshop houden: bariet drogen, dat moet mijn simpele geest nog wel aankunnen.

mvrgr
    Fred

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin