Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,218   Posts: 1,532,203   Online: 943

Page 11 of 13 FirstFirst ... 5678910111213 LastLast
Results 101 to 110 of 121
    Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus
    Marco,

bij je 2 voorgestelde materialen vrees ik voor 1 ding: ze zullen op termijn gaan kromtrekken.

Bij de eerste, een buitenlaagje van ik-weet-niet-wat-allemaal gekleefd op spaanderplaat, zal op termijn ook het laagje loskomen.

G
    Hmm, jammer...
    Quote Originally Posted by fred
    beste marco,

Ik zou echt wel bij (eventueel veiligheids-) glas houden.
    Glas is inert.
    Glas vervormt niet met water.
    Aquareltape blijft er goed aan gehecht en is toch makkelijk te verwijderen (met water).
    Kan tegen een stanleymes en een plamuur"mes": minder beschadigingen op lange termijn.
    Bovendien minder lomp...

Glas nemen van minstens 4mm dik en goed "tapen" aan de buitenkant.
    Fred, gebruik jij dat veiligheidsglas zelf? Zal uiteraard wel duurder zijn geweest als standaard-glas. Weet jij wat je ongeveer per vierkante meter betaatlt?

Quote Originally Posted by fred
    Of nog beter: het bariet drogen op vliegengaas met 'daarna' een 'hittepers' behandeling.

Fred
    En met hittepers bedoel je dus 'n glans-, of plakpers?
    Hoogglans barieten schijnen 'n stuk minder mooi te zijn. Heb ik van horen zeggen... Maar zelf ben ik zo en zo meer liefhebber van matte afdrukken.
    En plakpersen worden 2dehands zo goed als niet aangeboden, zo las ik op Photocrack.com.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Marco, ik gebruik geen veiligheidglas.
    Gebruik het een aantal jaren reeds en nog geen stukje eraf.
    Formaat 70cm/70cm
    Je kan ook het glaslaten slijpen, (bricocenter)

Heb wel onder de keldertrap een aantal "schappen/rekken" gemaakt (van muur tot muur) waar er ruimte is om het glas op te leggen en dat in combinatie met een aantal rekken met uitneembare en op mekaar stapelbare "vliegengaas rekken"

Ten gepaste tijde, als de dochter met haar d70 nog eens langs komt, neem ik er enkele kiekjes van...

Hittepers is ondertussen standaard geworden en dus drogen op vliegengaas en nadien de pers in.

zie Seal Bienfang mechanical press: wel kostelijk maar ieder dollar waard.

mvrgr
    Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco Peereboom
    Hmm, jammer...

Fred, gebruik jij dat veiligheidsglas zelf? Zal uiteraard wel duurder zijn geweest als standaard-glas. Weet jij wat je ongeveer per vierkante meter betaalt?
    Ik heb het een jaartje geleden nog eens bij een glashandel na gevraagd. De prijs was zodanig hoog dat ik het voorlopig gewoon op 2 mm glas uit goedkope fotolijsten hou.

En met hittepers bedoel je dus 'n glans-, of plakpers?
    Hoogglans barieten schijnen 'n stuk minder mooi te zijn. Heb ik van horen zeggen... Maar zelf ben ik zo en zo meer liefhebber van matte afdrukken.
    En plakpersen worden 2dehands zo goed als niet aangeboden, zo las ik op Photocrack.com.
    Een glanspers hoef je niet als GLANS-pers te gebruiken. Als je de foto met de beeldzijde naar het linnen gebruikt krijg je gewoon een eiglans zoals aan de lucht gedroogd. Maar glanspersen geven nogal wat problemen naar mijn ervaring. Er worden geen nieuwe meer gemaakt. En bijna alle oude exemplaren hebben linnen wat inmiddels pluist, en helemaal vervuild is met oude fixeerresten.

Plakpersen zijn nieuw onbetaalbaar, en 2e hands moeilijk te vinden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Een glanspers hoef je niet als GLANS-pers te gebruiken. Als je de foto met de beeldzijde naar het linnen gebruikt krijg je gewoon een eiglans zoals aan de lucht gedroogd. Maar glanspersen geven nogal wat problemen naar mijn ervaring. Er worden geen nieuwe meer gemaakt.
    Zo werk ik bijna altijd. Bovendien linnen doek kun je eenvoudig vervangen.
    Met de glansplaten wordt alles zeer kritisch en van zo'n super spiegelglans barietfoto moet je ook houden. Smaken verschillen natuurlijk.

Er is nog een Tsjechische fabrikant van bariet glans persen. Of alles Kema/TüV getest is, denk het niet, maar e.e.a. zal moeten voldoen aan de minimale Europesche richtlijnen.
    Ik werk ook met zo'n Cz glanspers: in 1992 gekocht (nieuw) voor destijds ca. DM25 met een set verchroomde glansplaten. Ik kan mij nog herinneren dat ze een half uur bezig waren om het ding te controleren en zeer zorgvuldig voor mij in te pakken.

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Een glanspers hoef je niet als GLANS-pers te gebruiken. Als je de foto met de beeldzijde naar het linnen gebruikt krijg je gewoon een eiglans zoals aan de lucht gedroogd. Maar glanspersen geven nogal wat problemen naar mijn ervaring. Er worden geen nieuwe meer gemaakt. En bijna alle oude exemplaren hebben linnen wat inmiddels pluist, en helemaal vervuild is met oude fixeerresten.
    Ja, en voor kleinere formaten krijg je dan meteen een mooie kromming.
    Glanspersen niet meer nieuw? In de catalogus van fotoimpex staan er nog drie modellen van Büscher. Vrij duur (van 200 tot 460€)
    Het linnen moet op zich ook geen probleem zijn, dat moet je aan oude vrouwtjes vragen . Voorlopig heb ik mijn doek twee wasbeurten laten geven, het ziet er niet helemaal rein meer uit maar fixeer zit er niet in.
    Als je goed spoelt is dat ook gn issue hé
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Nog even over iets over dat vliegengaas: Photocrack.com vertelt hierover het volgende:

Het papier droogt aan de lucht en afhankelijk van het merk krult het enorm. Deze methode kan beter vermeden worden.
    Weet iemand welke merken/typen van barietpapier hier bedoeld worden?
    Last edited by Marco Peereboom; 11-13-2005 at 05:41 PM. Click to view previous post history.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Marco,

Over het vliegengaas ben ik (en vele andere met mij) niet akkoord.
    Is de meest aangewezen methode. Is op de academies (meervoud) de standaard methode.
    Alleen je laat het best niet gebeuren in een "te" luchtdroge omgeving. Kelderverdieping bvb, of een bak (met groot oppervlak) met water in de buurt (verhoging luchtvochtigheid), zodanig dat het drogingsproces tragerverloopt.

En de prints hoeven daarna nog een "pers" behandeling te ondergaan. Dat kan van een zeer goedkope eigengemaakte boekenpers tot een hittepers seal bienfang gaan.

Op PH7 is er een boekje over barietafdruk te koop.
    http://www.permadocument.be/
    http://www.permadocument.be/texte/N/N-menu/N-pub.html

mvrgr
    Fred
    Last edited by fred; 11-14-2005 at 02:20 AM. Click to view previous post history.

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ik dacht eigenlijk ook al, na de positieve reacties hier. Maar ja, ik dacht; ik check 't hier toch even. Dank je wel.

Interessante site, dat permadocument.be

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik wil deze draad 'even' opnieuw leven inblazen.
    Vandaag ook 2 grote glazen platen laten snijden 1m op 1 m was net iets teveel van het goede, maar ze zijn nog net handelbaar
    Een aantal laagjes plakband errond... ga nu wat foto's afdrukken maar ik vraag me af: in een omgeving die een luchtvochtigheid heeft net iets groter dan een gewone huiskamer, hoelang zou het duren eer ik de prints hiervan mag halen? Of: hoe merk je dat?

Ten slotte:
    - wat is het verschil qua beeld in drogen op glasplaten en drogen op gaas?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Na drogen op een glasplaat heb je strakke gladde foto en na drogen op een gaas heb je een droge foto die daarna nog vlak gemaakt moet worden. Drogen op de glasplaat duurt gewoon een nacht, zeg maar 12 uur

Ben

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin