Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,723   Posts: 1,514,999   Online: 1224

Page 12 of 13 FirstFirst ... 2678910111213 LastLast
Results 111 to 120 of 121
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ah dus qua beeld geen subtiele (of kwalitatieve) verschillen...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    Er is nog een leverancier van Glanspersen, de firma Buscher;
    Dit is de mail die ik vanmorgen van hen kreeg

Sehr geehrte Damen und Herren,

trotz digitaler Bilderstellung begeistert sich nach wie vor ein großer Kreis für die herkömmliche Fotografie.

Nachstehend möchten wir Ihnen unsere Produkte für diesen Bereich vorstellen:

Amateur Trockenpressen für Baryt-Papiere
    Trockenflächen 32x42 - 52x62cm

Profi Trockenpressen für Baryt-Papiere
    Trockenflächen 32x42 - 53x68cm

Edelstahl-Folien

Rollenquetscher - Walzenbreiten 40 - 250mm

Über eine Anfrage von Ihnen freuen wir uns.

Mit freundlichen Grüssen
    Hans Rainer Poggel

Apparatebau Büscher K.G.
    Werdohler Str. 26
    D 58809 Neuenrade

Tel: +49(2392)966930
    Fax: +49(2392)966931

René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    hoelang zou het duren eer ik de prints hiervan mag halen? Of: hoe merk je dat?
    Dat is heel gemakkelijk te beantwoorden, als je ze een nacht laat staan,
    tenminste dat doe ik altijd, snij je de volgende dag heel voorzichtig een
    randje in, als je de foto hoort klakken is het goed, want de spanning gaat
    als gevolg van het snijden er vanaf. Zorg er wel voor dat de plaat vetvrij
    is, anders blijft de foto geheid aan de glasplaat kleven, althans de kans is
    groter.
    Het verschil met de gaas methode is dat je de foto nadien niet hoeft te persen om hem vlak te krijgen.

René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by bariet58
    Er is nog een leverancier van Glanspersen, de firma Buscher;
    Dit is de mail die ik vanmorgen van hen kreeg
    (knip)
    René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl
    Leveren ze ook nog afzonderlijk doeken?
    Even kijken naar de maat van mijn buscher...
    maar persoonlijk niet zo voorstander van hoogglans... drogen op glas blijkt nog vrij gemakkelijk. Slechts 3 van de 12 printjes zaten wat vast, en dat voor een eerste keertje
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Über eine Anfrage von Ihnen freuen wir uns.
    Maar daar ontbreekt het helaas aan. Dezelfde brief enkele maanden geleden gehad. Buscher produceert nog 2X per jaar een serie glanspersen voor diegene die nog eens graag nostalgisch willen glanzen op de klassieke barietpers.
    De folie's zijn helaas van RVS omdat het inslaan van de vertrouwde verchroomde glansplaten ook voor Buscher economisch niet meer verantwoord was.

Het is voor hun een niche product maar goed, voor de liefhebbers kunnen we ze nog bestellen. Met een beetje pech dus 5-6 maanden levertijd.
    Prijzen vanaf ca. Eur. 160,00

De professionele modellen lopen vanaf ruim Eur. 400,00

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Dag mensen, ben hier al even aan het rondneuzen, maar door mijn onzekerheid voel ik me verplicht toch nog dingen op te helderen.

Na het doornemen van andere topic weet ik in grote lijnen hoe ik mijn barietpapier kan drogen. Maar om echt goeie resultaten te krijgen moet je het tot in de details weten, dus bij deze...

Ik onderzoek nog 2 mogelijkheden om te drogen, enerzijds een glanspers en anderszijds iets wat ik maar een 'glaspers' zal noemen. Met glaspers bedoel ik het volgende, ik vermoed dat dit een barietdroger is ?

dat bordeaux is soort 'stof' dat door de acterkant tegen het glas kan aangedrukt worden. Waardoor het papier dat je er wss moet tussen leggen, platgedrukt zal worden.

Ik zal mijn (ilford glossy) barietpapier ontwikkelen met Ilford ontwikkelaar, kodak stop en ilford fix, omdat ik die producten ken van het RC papier. Het fixeerbad zal wss een 5minuten innemen. Daarna leg ik ze 30 min in een waterbad.

1. Glanspers:
    Nu komt het cruciale moment. Kletsnat leg ik de foto met de ontwikkelde zijde op de glansplaat? Dan druk ik het water weg tussen de foto en het glansoppervlak en sluit de pers. Bij een temperatuur van +-60°C hoelang moet die blijven liggen? Laat ik alles terug afkoelen voor ik de foto eraf neem, of moet dit werk gebeuren? En zal die er afgaan zonder hem te beschadigen?

2. Glaspers:
    idem, in welke staat leg ik het erop en hoe lang ?

Zijn er anders nog tips? Dingen waarop ik zeker moet letten, die het makkelijker maken of de kwaliteit ten goede komen? Wel zonder het onnodig gecompliceerder te maken aub.

Ik lees ook dat bij het droger de foto donkerder zal worden. Is dit zo en indien ja, best de belichtingstijd met 10% (??) verkorten op voorhand ?

Alvast bedankt voor de hulp !

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er bestaat inderdaad zoiets als de "dry-down" factor , die mij in het begin
    nogal parten heeft gespeeld en nogal wat prints na het drogen naar de prullenmand heeft verwezen. Een microgolf oven maakt nu deel uit van mijn doka en testprints worden hierin gedroogd (1min30@650W). Probleem achter de rug.

Mijn barietprints worden na het wassen wat met een goed zeemvel afgeveegd
    en daarna gewoon gedroogd aan de lucht. Na het drogen zien ze er echt niet uit, maar na 2min@150°C in de drymount pers zijn ze na het afkoelen mooi vlak.

Veel leute met de bariet !

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Flat-6 View Post
    Met glaspers bedoel ik het volgende, ik vermoed dat dit een barietdroger is ?
    Het is een contactprinter. Leg je negatief op de binnenkant van het glas, in het donker leg je een stuk papier er in wat past en zet het ding in elkaar. Zet het geheel onder de vergroter en geef licht...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Het grappige is dat ik die glasplaat reeds gebruikt heb voor contactprints, toen dacht ik niet anders dan ik een droger aan het misbruiken was...Dat weten we dus ook al weer...

Het is inderdaad zo dat ik zoals Henk ze gewoon zal laten luchtdrogen, lijkt me het meest veilige. Nadien leg ik ze wel eens op de glanspers om vlak te worden

Maar waarom zou ik die glanspers eens niet (voor de fun) gebruiken direct na de spoeling, vroeger werd het immers bijna altijd zo gedaan?
    Voordelen: snellere droging, vlak en mooie glans
    nadeel: energieverbruik, schade bij verwijderen vd plaat, .. ??

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    ik vermoed dat dit een barietdroger is ?
    Neen, het is een contact print houder. Je doet er een negatief in zo groot als het raam zelf + een fotogevoelig gemaakt papier bijvoorbeeld voor cyanotypie, maar ook voor andere procedes. Belichten doe je in zonlicht of met speciale UV lampen. De halve klep aan de achterkant maakt het mogelijk de belichting te checken, zonder dat negatief en afdruk t.o.v. elkaar verschuiven. Ze zijn nog te koop als je even doorzoekt, zoals
    hier

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin