Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,918   Posts: 1,584,774   Online: 925

Page 2 of 13 FirstFirst 1234567812 ... LastLast
Results 11 to 20 of 121
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Ik heb nog een stapel perspex van 2 mm dikte die ik voor het drogen wil gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijft dat plakken of is dat OK?
    Wat voor materiaal is perspex exact? Op plexiglas, dus kunstglas voor voorzetramen plakt het niet.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Engelbert
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd met glasplaten, maar bij mij waren de afdrukken na droging aan het glasoppervlak vastgekleefd. Hoe voorkom je dit?

Met vriendeljke groet,

Engelbert
    www.engelbert.org
    Je droogt afdrukken met de rug tegen de glasplat. Eerst goed het overtollig water afstrijken met een rubberen raamtrekker. Liefst een met een grijze of witte strip, want zwart rubber laat strepen na.

Als de randen van de afdruk na drogen dan toch nog vast vastkleven heb je het papierplakband te nat gemaakt waardoor er plaksel onder de afdruk is gekomen. Het kan ook zijn dat er nog plaksel van de vorige keer op zat omdat je de glasplaat niet goed genoeg schoongewassen hebt.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Bedankt!

Met vriendelijke groet,

Engelbert
    www.engelbert.org

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Engelbert
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd met glasplaten, maar bij mij waren de afdrukken na droging aan het glasoppervlak vastgekleefd. Hoe voorkom je dit?
    Engelbert, ik ben het met Gilbert eens. Waarschijnlijk een kwestie van te natte aquareltape, dan kruipt de lijm onder de bariet en zit je foto muurvast. Het aquareltape plakt al heel goed als het nauwelijks nat is. Zelf droog ik de glasplaten met een schone zeem en ook de foto strijk ik op de glasplaten met een zeem. Daarna laat ik de bariet (zonder tape) even aandrogen (±20 minuten) tot de hoekjes een beetje beginnen los te laten. Dan plak ik de print vast met de tape.

Succes,
    Anne Marieke

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Wat voor materiaal is perspex exact? Op plexiglas, dus kunstglas voor voorzetramen plakt het niet.
    Kunstglas. Dat ga ik dus lekker gebruiken. Gilbert, Anne Marieke en alle anderen: bedankt voor alle tips. We worden nog geroutineerde plakkers me z'n allen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin
    Kunstglas. Dat ga ik dus lekker gebruiken. Gilbert, Anne Marieke en alle anderen: bedankt voor alle tips. We worden nog geroutineerde plakkers me z'n allen...
    Niet vergeten:

Door op glas te drogen wordt je oorspronkelijke foto met een aantal mm zowel in de ene richting als in de andere 'groter'.
    Deze 'vergroting' van je foto is in beide richtingen verschillend...

Door het opplakken van de foto laat je niet toe dat het papier zijn oorspronkelijke vorm terug aanneemt.

(Papier zet in natte toestand uit, papier heeft een 'richting', en zet méér uit in die richting, voor meer info, zie drukkerswereld)

Voor grote afdrukken (50/50 bvb) kan dat in de richting van de (papier-)drager oplopen tot bijna één cm.

Elk voordeel heb zijn nadeel...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ook van mij: bedankt voor alle tips. Kan voor iedereen die met bariet werkt / wil werken interessant zijn!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm
    Bedankt allemaal voor de reacties. Die van dat schoonmaken van de glasplaat is een goede. Ik heb gister namelijk weer een barietafdruk op de glasplaat geplakt. Ik had de plaat wel schoongespoeld (geschrapt), maar die blijft gegandeerd dus plakken weer. Wel een goed les geweest

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Niet vergeten:

Door op glas te drogen wordt je oorspronkelijke foto met een aantal mm zowel in de ene richting als in de andere 'groter'.
    Deze 'vergroting' van je foto is in beide richtingen verschillend...

Door het opplakken van de foto laat je niet toe dat het papier zijn oorspronkelijke vorm terug aanneemt.

(Papier zet in natte toestand uit, papier heeft een 'richting', en zet méér uit in die richting, voor meer info, zie drukkerswereld)

Voor grote afdrukken (50/50 bvb) kan dat in de richting van de (papier-)drager oplopen tot bijna één cm.

Elk voordeel heb zijn nadeel...
    Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de proefstroken beoordelt. In volledig droge, halfdroge of natte toestand. Wanneer ik tevreden ben met de afdruk zodra hij afgenomen op de glasplaat ligt, wil ik hem ook graag zo houden. Indien de foto vervolgens krimpt en de grijstonen daarmee ook veranderen, ben ik daar niet blij mee. M.a.w. het opplakken is voor mij een voordeel tegenover gewoon aan de lucht drogen. En als het model er vervolgens door die uitrekking in de hoogte ook nog slanker uitziet ...
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    De methode Wollstein lijkt me ook interessant:

http://www.sw-magazin.de/swmag_frame_wollstein.htm, columns zomer en september.

In het Duits, maar de man spreekt goed Nederlands, als ik het me goed herinner.

Page 2 of 13 FirstFirst 1234567812 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin