Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,245   Online: 741

Page 3 of 13 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 121

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    In het verlengde hiervan heb ik een andere vraag:

ik druk mijn foto's af in een publieke doka, dus ik zou m'n natte barietafdrukken mee moeten nemen naar huis om aldaar te drogen. Dit is geen probleem, echter hoe kwetsbaar is zo'n natte print? Als ik de prints in de doka op het glas plak en vervolgens in een plastic zakje op de fiets mee naar huis neem, zou dat problemen op kunnen leveren? Of kan ik de natte afdruk beter los meenemen (in bijvoorbeeld een grote broodtrommel) en thuis (10 min. fietsen) opplakken?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Matthijs.

Alternatief 1:

Bij de DHZ zaak PVC riool/regenwater buis halen met twee doppen of een tweede hands JOBO drum (28xx, je wordt er mee dood gegooid op marktplaats.nl). Papier voorzichtig oprollen en in de buis stoppen voor transport, thuis de buis helemaal opvullen met water en de aan de wand plakkende fotopapier voorrzichtig losmaken. Thuis kan je dan ook de eindspoeling doen want de tijd in de openbare doka lijkt mij daar wat te beperkt voor.

Alternatief 2:

Doe je jezelf een Doka kado :-)

Alternatief 3:

ga digitaal en koop een epson 9600 printer, een CIS en rollen papier van Hanemuhle, kuch, sorry.

Groeten,

Huib.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Huib
    Matthijs. Alternatief 1: [knip]
    Of die barietprints gewoon tegen elkaar en dan in een plastic zakkie en dan op de fiets door de regen naar huis, en ze daar weer verder spoelen en drogen. Echt geen probleem.

Alternatief 2: Doe je jezelf een Doka kado :-)
    Daar valt niets tegenin te brengen!

Alternatief 3: ga digitaal en koop een epson 9600 printer, een CIS en rollen papier van Hanemuhle, kuch, sorry.
    Piezo is met dat ding de weg. 500 jaar houdbaar als ik het me goed herinner. Wel met een prijs per pagina waar je niet goed van wordt. Zeker als je dat op 1,05 meter breed gaat afdrukken, wat die 9600 kan. Maar mooi wordt het dan wel, naar het schijnt. Zoiets als een matte barietprint, zeggen sommigen. En minstens even goed als een pe/rc-druk, wederom naar men beweert, want ik heb zelf nog geen printjes van de 9600 gezien.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Piezo is met dat ding de weg. 500 jaar houdbaar als ik het me goed herinner. Wel met een prijs per pagina waar je niet goed van wordt. Zeker als je dat op 1,05 meter breed gaat afdrukken, wat die 9600 kan. Maar mooi wordt het dan wel, naar het schijnt. Zoiets als een matte barietprint, zeggen sommigen. En minstens even goed als een pe/rc-druk, wederom naar men beweert, want ik heb zelf nog geen printjes van de 9600 gezien.

Groet, Paul.
    Volgens mij heb ik piezo afdrukken gezien op de afgelopen fotobeurs in Bievres. Amerikaanse landschappen. Mooi werk. En de afdrukken zagen er goed uit. Inderdaad een beetje als mat bariet. Maar ik miste de diepte-indruk van echt bariet.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    piezo, glicee, inkjet, t'is allemaal hetzelfde. Het zijn namelijk peizo kristallen die de inkt in een inkjet kop naar het papier schieten. http://en.wikipedia.org/wiki/Piezo

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Alternatief 1 lijkt mij het beste, alternatief 2 is niet aan de orde want ik studeer en woon dus op kamers. Ik heb simpelweg geen ruimte voor een doka. Alternatief 3, ach ja, als dat mij wat leek, wat zou ik dan op apug doen?

In ieder geval gedankt voor de tips!

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Matthijs
    ... alternatief 2 is niet aan de orde want ik studeer en woon dus op kamers. Ik heb simpelweg geen ruimte voor een doka.
    Nou geen smoezen gaan gebruiken Matthijs! Toen ik studeerde en op kamers woonde, heb ik geregeld staan afdrukken op het (mijn) toilet waar je je kont niet keren kon. Vergroter op de wc, een bakje ontwikkelaar en fixeer op de grond en een derde bakje met water om de afgewerkte foto's tijdelijk in op te bergen. Rood lampje met een verlengsnoer onder de deur door en hup, printen maar!

In een ander huis kon ik de keuken voldoende donker krijgen, maar alleen 's avonds. Dus vergroter op het fornuis en de schalen op het aanrecht, rood lampje erbij en hup, tot diep in de nacht aan de gang...

Typisch geval van het bloed kruipt waar het niet gaan kan. :-)

PS. Als je noodgedwongen op deze manier moet werken, is een Durst Laborator 1200 met z'n 70 of 80 kilo sterk af te raden! Een Opemusje of soortgelijke kleine vergroters zijn ideaal voor dit soort werk.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Matthijs
    In het verlengde hiervan heb ik een andere vraag:

ik druk mijn foto's af in een publieke doka, dus ik zou m'n natte barietafdrukken mee moeten nemen naar huis om aldaar te drogen. Dit is geen probleem, echter hoe kwetsbaar is zo'n natte print? Als ik de prints in de doka op het glas plak en vervolgens in een plastic zakje op de fiets mee naar huis neem, zou dat problemen op kunnen leveren? Of kan ik de natte afdruk beter los meenemen (in bijvoorbeeld een grote broodtrommel) en thuis (10 min. fietsen) opplakken?
    Het enige wat telt is dat je barietafdruk niet knikt in natte toestand. Want die knik blijf je altijd zien. Dus een waterdichte platte doos zou geen probleem moeten vormen zolang je hem maar niet op zijn kant vervoert. Een PVC buis is ook een mogelijkheid, maar ook dan moet je oppassen dat je de buis niet rechtop vervoert.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Hoi Gilbert,

een vraagje ter verduidelijking: waarom zou je de buis niet rechtop mogen vervoeren? als hij plat ligt lijkt mij dat het papier dan eerder op elkaar klapt. Buis rechtop: dan blijft het papier aan de wand plakken dacht ik zo, zo is het papier ook stijver.

Groet,

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Gilbert,

een vraagje ter verduidelijking: waarom zou je de buis niet rechtop mogen vervoeren? als hij plat ligt lijkt mij dat het papier dan eerder op elkaar klapt. Buis rechtop: dan blijft het papier aan de wand plakken dacht ik zo, zo is het papier ook stijver.

Groet,

Huib
    Ik heb zelf nooit nat barietpapier in een koker vervoerd hoor. Maar als ik een beetje logisch nadenk kom ik tot die conclusie. Want nat bariet is veel soepeler dan plastic papier. Als de buis plat ligt kan het papier hoogstens naar binnen krullen. Het zou me verwonderen als daar een echte knik van komt. Staat hij rechtop, dan kan het binnenste vel naar binnen buigen. Dat kan volgens mij een knik opleveren die je er niet meer uit krijgt. Als de buis smal genoeg is heb je hier misschien geen last van. Het hangt misschien ook af van het aantal vellen wat je tegelijk vervoert. Je kunt de rol in elk geval niet kleiner draaien zoals je met een poster zou doen.

Conclusie, we moeten het gewoon eens uitproberen.

Nog een andere gedachte: als je de afdruk toont, moet hij uiterst goed gespoeld worden voordat je hem vervoert. Veel toners tonen namelijk na. In op elkaar geplakte vellen levert dat waarschijnlijk vlekken op.
    Last edited by argentic; 12-06-2004 at 01:47 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 3 of 13 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin