Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,898   Posts: 1,584,346   Online: 785

Page 5 of 13 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 121

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Bedankt Annemarieke! Ik zie dat ik glazen platen moet aanschaffen... die ik neer kan leggen i.p.v. op mijn ramen plakken :-). Heeft iemand een suggestie hiervoor... die qua prijs/kwaliteit goed werkt? Ik neem aan dat het handig is om de hoeken af te laten ronden?! Wat is een makkelijk formaat... en is 1 plaat per foto aan te bevelen, of plakken jullie er meerdere op 1 glasplaat?

En weet niemand mijn eerdere geposte mistery 'Vreemd fenomeen' op te lossen? Wellicht hebben jullie meer informatie nodig?

Mijn laatste vraag; weet iemand of er een cursus 'bariet-afdrukken' op de kalender staat? De laatste cursus waarop ik had ingetekend is afgelast... en ik ken niemand in mijn persoonlijke kring die dit doet :-(. Wellicht kan iemand me hier verder helpen? Ik heb namelijk het gevoel dat als er iemand 1 middag met me mee kan kijken dat ik me dan weken van toekomstige problemen kan besparen. 't Gaat allemaal wel OK, maar 't lijkt me erg frustrerend er over 1 jaar achter te komen dat ik te kort gespoeld heb ofzo, met alle gevolgen van dien (om maar iets te noemen). Bijvoorbeeld het antwoord van Annemarieke, dat moet je ook maar weten! Zo heb ik het idee dat ik nog een aantal 'weetjes' moet weten :-).

Hoe dan ook, bedankt voor jullie antwoorden!
    Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Ik heb namelijk het gevoel dat als er iemand 1 middag met me mee kan kijken dat ik me dan weken van toekomstige problemen kan besparen
    Dat lijkt me ook interessant. Ben je Belgisch? Indien ja, zou ik graag eens afspreken met jou en een ervaren bariet-apugger om eens wat tijd samen door te brengen en één en ander af te kijken.

BTW, ik heb thuis nog wat glazen deurtjes van afbraakvitrinekasten liggen :-)

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Argus,

België is 'groot' :-)... ik woon in de buurt van Eindhoven (NL). Wat mij betreft is reizen niet zo'n probleem, zeker als ik daardoor wat kan bijleren! Hoe groot zijn die deurtjes... en heb je ze zelf niet nodig?

Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Ongeveer 30 * 70 cm. Voorts heb ik nog 2 spiegels op overschot die ruim dubbel zo breed zijn.
    ik durf ze echter niet met de post opsturen, nogal delicaat, niet?

Voor de rest hoop ik ze in de heel nabij toekomst zelf te gebruiken voor het drogen van afdrukken.
    Deze middag ben ik tijdens de lunchpauze al een rolletje aquareltape gaan kopen, nu nog barietpapier en ik kan eraan beginnen!

Moet ik persé een glanspers hebben?
    Ik weet er nog wel eentje te koop staan voor 50 Euro maar het is wel in Nederland te doen.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argus
    Moet ik persé een glanspers hebben?
    Nee hoor, zonder gaat ook heel goed en als je hier wat rondleest, zul je merken dat je zelden tot nooit leest dat iemand bariet op een glanspers hoogglanst. Zelf geef ik ook de voorkeur aan de eierglans van aan de lucht gedroogd bariet, dan aan het hoogglans met de glanspers. Voordeel van zo'n pers is wel dat je foto's veel sneller droog zijn en meteen ook goed plat zijn. Nadeel is dat elk vlekje op de glansplaat ook in je foto wordt 'gedrukt'. Als je ze te heet gebruikt, kan de emulsie weer beschadigen (gaat dan knappen/barsten, geloof ik).

Groet, Paul.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by SoulSurround

...
    Bijvoorbeeld het antwoord van Annemarieke, dat moet je ook maar weten! Zo heb ik het idee dat ik nog een aantal 'weetjes' moet weten :-).

Hoe dan ook, bedankt voor jullie antwoorden!
    Jeroen
    Glas moet stevig zijn wegens de 'krachten' die bij het drogen van het papier vrijkomen

Dus glas van minstens 4 mm dik, de kanten liefst afgerond en met schilderstape meerdere malen over de randen geplakt.

fred

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Bedankt Annemarieke! Ik zie dat ik glazen platen moet aanschaffen... die ik neer kan leggen i.p.v. op mijn ramen plakken :-).
    Graag gedaan, Jeroen,
    Staand drogen kan ook, maar dan heb je grotere kans op problemen aan de onderrand van je barietprint.

Heeft iemand een suggestie hiervoor... die qua prijs/kwaliteit goed werkt? Ik neem aan dat het handig is om de hoeken af te laten ronden?! Wat is een makkelijk formaat... en is 1 plaat per foto aan te bevelen, of plakken jullie er meerdere op 1 glasplaat?
    Ik heb ooit eens bij een bouwmarkt van die glasplaten gekocht die gebruikt worden in zo'n systeem dat je een soort rekje kan maken (met van kunststof hulpstukken). Relatief duur, maar ze gaan eeuwig mee, als je ze maar niet laat vallen. Het is vrij dik glas, en het is afgerond, dus veilig voor je handen.

Twee foto's op één glasplaat plakken kan wel, maar dan moet je de foto's wel liggend drogen, anders loopt het vocht van de ene foto op je andere foto.

Succes!
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Ik heb ooit eens bij een bouwmarkt van die glasplaten gekocht die gebruikt worden in zo'n systeem dat je een soort rekje kan maken (met van kunststof hulpstukken). Relatief duur, maar ze gaan eeuwig mee, als je ze maar niet laat vallen. Het is vrij dik glas, en het is afgerond, dus veilig voor je handen.
    Dan ga ik daar binnenkort ook eens kijken! Nogmaals bedankt...
    Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Drogen op een platliggende glasplaat is idd. zeer goed.
    Ik ondervond wel dat de kunst erin bestaat om de aquareltape niet téveel te bevochtigen.

en met schilderstape meerdere malen over de randen geplakt.
    Heb ik niet gedaan, een enkele laag bleek voldoende.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bedankt Annemarieke! Ik zie dat ik glazen platen moet aanschaffen... die ik neer kan leggen i.p.v. op mijn ramen plakken :-). Heeft iemand een suggestie hiervoor... die qua prijs/kwaliteit goed werkt? Ik neem aan dat het handig is om de hoeken af te laten ronden?! Wat is een makkelijk formaat... en is 1 plaat per foto aan te bevelen, of plakken jullie er meerdere op 1 glasplaat?
    IK gebruikte voorheen altijd glasplaten van 5 mm dik. Maar toen ik er meer nodig had heb ik eens de glasplaten uit goedkope plastic wissellijsten van de IKEA gebruikt. Nou, die voldoen ook uitstekend hoewel ze tamelijk dun zijn. Ze hebben het voordeel dat de randen al ontscherpt zijn. M.a.w. elke glasplaat die groot genoeg is voldoet prima. En er staat weliswaar stvig kracht op het drogende papier. Maar een normale glasplaat heeft daar geen moeite mee.

Ik plak overigens zowel op de voor als op de achterkant een afdruk. Om beschadiging van de eerste afdruk te voorkomen leg ik de glasplaat op een schone ontwikkelbak die groter is dan de afdruk maar kleiner dan de glasplaat.

Quote Originally Posted by Annemarieke
    Graag gedaan, Jeroen,
    Staand drogen kan ook, maar dan heb je grotere kans op problemen aan de onderrand van je barietprint.
    Mijn afdrukken drogen altijd staand, en ik heb nog nooit problemen gehad. Natuurlijk haal ik met een raamtrekker (met plastic rand omdat zwart rubber strepen achter laat) eerst aan beide kanten van de afdruk het overtollige water eraf.

Quote Originally Posted by fred
    Glas moet stevig zijn wegens de 'krachten' die bij het drogen van het papier vrijkomen

Dus glas van minstens 4 mm dik, de kanten liefst afgerond en met schilderstape meerdere malen over de randen geplakt.

fred
    Nee hoor. Ik droog afdrukken tot 30x40 gewoon op dun glas uit een goedkope wissellijst. Afgeronde kanten is wel gemakkelijk voor het behoud van je vingers.

Argus,

België is 'groot' :-)... ik woon in de buurt van Eindhoven (NL). Wat mij betreft is reizen niet zo'n probleem, zeker als ik daardoor wat kan bijleren! Hoe groot zijn die deurtjes... en heb je ze zelf niet nodig?

Jeroen
    Ik kom van tijd tot tijd in de buurt van Eindhoven. Als je wilt maken we een keer een afspraak zodat ik je mijn methoden kan laten zien.
    Last edited by argentic; 06-28-2005 at 06:27 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 5 of 13 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin