Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,860   Posts: 1,583,160   Online: 736

Page 6 of 13 FirstFirst 123456789101112 ... LastLast
Results 51 to 60 of 121

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik kom van tijd tot tijd in de buurt van Eindhoven. Als je wilt maken we een keer een afspraak zodat ik je mijn methoden kan laten zien.
    Dat is vriendelijk! Als je het zelf ook leuk vindt dan ben je van harte welkom. Had ik je ook al mijn telefoonnummer gestuurd bij de gegevens van de bariet uitwisseling?

Jeroen

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Dat is vriendelijk! Als je het zelf ook leuk vindt dan ben je van harte welkom. Had ik je ook al mijn telefoonnummer gestuurd bij de gegevens van de bariet uitwisseling?

Jeroen
    Voor doka-werk ben ik altijd te porren. Nee, ik heb je telefoonnummer nog niet.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Ik heb ook een vraagje ivm drogen van barietpapier. Ik heb hier niet meteen een glasplaat liggen, maar wel nog een ongebruikte spiegel. Kan ik de afdruk daar ook op plakken?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by DdV
    Ik heb ook een vraagje ivm drogen van barietpapier. Ik heb hier niet meteen een glasplaat liggen, maar wel nog een ongebruikte spiegel. Kan ik de afdruk daar ook op plakken?
    Hier nog niet geprobeerd.

Echter, glas is imo het meest inert, krasvrij, en indien voldoende dikte, sterk genoeg.
    Vraag enkele glasplaten bij de Brico van bvb 80/80 van minstens 4mm dik.
    Het verschil in afmeting van een natte foto of een droge bij een formaat van 70/70 verschilt méér dan '1cm' (afhankelijk in welke 'richting' van het papier nog verschillend)
    Dat maakt wel dat er wat kracht komt te zitten op het glas.
    Maar dat is niet de hoofdreden voor deze dikte: ook de veiligheid speelt een rol, je loopt met dat glas overal rond, je plaatst dat op bvb twee stoelen, of op een wasbak enz.
    Ook bij het nadien proper maken van het glas gebruik je soms wat kracht (bvb: ik kuis het glas nadien, behalve met warm water, op met een schilderspalet) : dus voldoende dik.
    En waarom niet een soort veiligheidsglas, maar daar ken ik zelf te weinig van.

mvrgr
    Fred

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Bedankt voor het antwoord Fred. Ik ga binnenkort sowieso enkele glasplaten halen, maar vroeg me af of er nog andere redenen dan stevigheid, makkelijk te poetsen en krasvrij waren om glas te gebruiken.

Groeten,

David

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Spiegeltje aan de wand...

Quote Originally Posted by DdV
    De spiegel is goed te gebruiken voor dit doel. Deed niet anders. In mijn ogen is spiegelglas nog strakker dan gewoon glas.
    harry
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Maar dat is niet de hoofdreden voor deze dikte: ook de veiligheid speelt een rol, je loopt met dat glas overal rond, je plaatst dat op bvb twee stoelen, of op een wasbak enz.
    Ook bij het nadien proper maken van het glas gebruik je soms wat kracht (bvb: ik kuis het glas nadien, behalve met warm water, op met een schilderspalet) : dus voldoende dik.
    En waarom niet een soort veiligheidsglas, maar daar ken ik zelf te weinig van.
    Veiligheidsglas is wel beter, maar schandalig duur.

Volgens mij is het veel belangrijker dat het glas geen scherpe randen heeft, en dat je het niet tegen harde voorwerpen laat stoten. En ik weet niet hoe jij je glas schoonmaakt, maar ik hoef daarbij echt geen massa's kracht voor uit te oefenen. Ik leg de glasplaat met tape even in het water (schone ontwikkelschaal) om het tape eraf te weken. Met een afwasborstel schoon maken, even naspoelen, klaar. Wil ik de plaat droog maken dan leg ik hem op een handdoek, en droog hem af met een ramentrekker.

Een glasplaat op twee stoelen leggen is inderdaad vragen om moeilijkheden. Mocht je beide zijden willen gebruiken, leg je hem op een iets kleinere ontwikkelschaal. Dat alles op een ruime tafel. Drogen kan rechtop staand in een rek. Ik zie niet hoe hij daarin kan beschadigen.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Veiligheidsglas is wel beter, maar schandalig duur.

...
    Een glasplaat op twee stoelen leggen is inderdaad vragen om moeilijkheden. Mocht je beide zijden willen gebruiken, leg je hem op een iets kleinere ontwikkelschaal. Dat alles op een ruime tafel. Drogen kan rechtop staand in een rek. Ik zie niet hoe hij daarin kan beschadigen.

Beste Gilbert,

Alles hangt af van de afmetingen van het glas.
    Ik werk met glas van 80 op 80cm. Dat leg je niet overal. Daar riskeer je mee bvb dat je ergens tegen aanstoot.
    En dan is stevigheid van het glas zeer belangrijk.
    Als ik het nu zou aankopen, zou ik voor veiligheidsglas gaan.
    Beter ongelukken voorkomen zou ik zeggen.
    Ik droog de barietafdrukken liggend in een rek (zoals bij de bakker).
    Opstaand is 'voor mij' uitgesloten.

mvrgr
    Fred

Shooter
    35mm
    Veiligheidsglas is duur en niet nodig, 6 mm (oud)glas voldoet uitstekend. De scherpe kanten kan je goed afronden met een schaatsslijpsteen.

sip

Duitse dichter Novalis

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    We hebben het nu de hele tijd over glas. Maar hard plastic platen zouden natuurlijk veel gemakkelijker zijn. Alleen plakt het papiertape wat ik gebruik niet op gewoon acrylglas. Heeft iemand misschien betere ideeën voor plastic opplak platen?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin