Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,748   Posts: 1,515,693   Online: 937

Page 7 of 13 FirstFirst 12345678910111213 LastLast
Results 61 to 70 of 121

Shooter
    Multi Format
    Heeft iemand misschien betere ideeën voor plastic opplak platen?
    Duck Tape?

Neen, serieus. Ik denk niet dat je veel opties hebt om je barietjes even goed op plastic als op glas vast te kleven.

Ik heb me dit weekend twee horren gemaakt om grote bariet tussen te drogen, eerder als probeersel voor mezelf dan om drogen-op-glas te gaan vervangen.
    Alhoewel, ik heb onlangs een toch wel opvallende randvervorming (van het effectieve beeld) opgemerkt nadat ik ze op glas gedroogd had.

Ben benieuwd wat het resultaat geeft. Vanochtend waren de afdrukken droog en uiteraard aan de zijden omgekruld. Voor verdere inspectie had ik geen tijd, ik moest snel de trein halen.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Alhoewel, ik heb onlangs een toch wel opvallende randvervorming (van het effectieve beeld) opgemerkt nadat ik ze op glas gedroogd had.
    Zaten alle vier zijden even goed vast? Ik heb zulke problemen in al die jaren nog nooit gehad.

Ben benieuwd wat het resultaat geeft. Vanochtend waren de afdrukken droog en uiteraard aan de zijden omgekruld.
    Ik heb gemerkt dat je meer last hebt van dry-down als je het papier gewoon laat drogen dan wanneer je op glas plakt. Is ook wel logisch, want het papier krimpt en de zilverkorrels komen dichter bij elkaar te liggen.
    Last edited by argentic; 03-15-2005 at 02:56 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Duck Tape?
    Leuk! Die kende ik nog niet, eendentape... Het is overigens duct-tape, van afvoerpijpen = duct.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    Verdoeme.

Gisteren in een rustige sessie een zestal oudere negatieven op bariet afgedruk en dan met aquareltape op mijn glasplaten gekleefd.

Deze ochtend wou ik ze lossnijden maar bleed dat 2 afdrukken zodanig met de rug op het glas kleefden dat ik ze niet zonder beschadiging zal kunnen losmaken. Bij voorzichtig lostrekken gaat het papier plooien vertonen (bweurk) en blijven er laagjes aan het glas kleven. Dat is dus geen optie.

1. Kan dit zijn omdat ik de tape te nat gemaakt heb en er daardoor kleefstof onder het bariet gekomen is?
    2. Ik heb de afdrukken nog op het glas laten kleven. Misschien komt hier iemand met een oplossing langs om ze toch nog zonder beschadiging van het glas te krijgen? Eventueel door terug nat te maken?
    Bedankt voor eventuele suggesties.

Argentic,
    die randvervorming heeft zichzelf opgelost: two-bladed easels are crap! Bleek dat de bladen niet meer haaks op het frame stonden.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Geert:

Dit komt omdat er nog lijmresten zijn op de glasplaten zijn van een vorige sessie .
    De hele handel in het bad smijten en er lauwwarm water over laten lopen. Papier afweken, zeer grondig spoelen en de glasplaten met glasreiniger behandelen.
    Plakprocedure opnieuw beginnen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Toch niet Marc,
    geen lijmresten want het was de eerste keer dat ik die glasplaat gebruikte.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Gehannes

Wat zijn jullie toch met die barieten aan het hannessen. Ik maak ze droog door ze eerst door de wringer te halen en daarna laat ik ze naturel drogen op oude kranten. Volgende morgen droog en vervolgens over een ronde zijde van de tafelrand even heen en weer en klaar ben je. Mooi droog en vlak. Als ik ze te lang laat liggen dan leg ik ze even tussen karton en vervolgens tussen twee platen hout. Schroeven aandraaien en twee dagen later zijn ze vlak. That's all.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ja, het klinkt alsof je het tape te nat hebt gemaakt. De tape moet net aan vochtig zijn als de foto wordt vastgeplakt.
    [*] Kan dit zijn omdat ik de tape te nat gemaakt heb en er daardoor kleefstof onder het bariet gekomen is?
    [*]Ik heb de afdrukken nog op het glas laten kleven. Misschien komt hier iemand met een oplossing langs om ze toch nog zonder beschadiging van het glas te krijgen? Eventueel door terug nat te maken?[/list]Bedankt voor eventuele suggesties.

Ik zou inderdaad proberen het geheel in een bad met water te leggen. Dan laat de tape weer los, en als het goed is kan je de foto dan weer opplakken.

Succes!
    Anne Marieke

Shooter
    Multi Format
    Bedankt!
    't zal pas voor zaterdag zijn dat ik terug wat tijd heb.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Aaaarg: hetzelfde aan de hand voor de prints van de barietuitwisseling.
    Back to the good old darkroom.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin